Čl. 9.09
Kotvy
1. Plavidla vystrojena podle zvláštního předpisu kotevním zařízením musí mít za plavby kotvy připravené ke kotvení. 6)
2. Kotvy musí být za plavby zataženy těsně do kotevních skříní.
3. Z paluby smějí kotvy vyčnívat nebo musí být připraveny na palubě ke kotvení:
A) na kanalizované vodní cestě (plavba po vzdutých hladinách):
a) u vlečných sestav plujících proti proudu:
i) na Vltavě do vodního průtoku 225 m3/s v profilu vodočtu Praha a na Labi do vodního stavu 300 cm na vodočtu v Mělníku, jedna přední kotva na první vlečené jednotce a jedna zadní kotva na všech vlečených jednotkách o nosnosti větší než 300 t. Pokud jsou vlečná lana delší než 25 m, jedna přední kotva na každé vlečené jednotce,
ii) při vodním stavu vyšším než v ustanovení i) další kotva na první vlečené jednotce,
b) u vlečných sestav plujících po proudu dvě zadní kotvy na každé vlečené jednotce. Vlečená plavidla nesmějí mít vyvěšenou přední kotvu. Kotevní výložníky nebo čnělky, nejsou-li pevné, musí být sklopeny nebo otočeny tak, aby nepřesahovaly obrys plavidla. Kotevní lana nebo řetězy nesmějí volně viset z paluby. Jsou-li plavidla vlečena těsně za sebou, nese kotvy pouze poslední plavidlo vleku.
B) na regulovaném úseku Labe:
a) u vlečných sestav plujících proti proudu:
i) do vodního stavu 300 cm na vodočtu v Ústí nad Labem - jedna kotva na přídi a jedna na zádi každého vlečeného plavidla, pokud vlečná lana jsou delší než 25 m. Jsou-li plavidla vlečena těsně za sebou, nese pouze první vlečená jednotka nejtěžší přední kotvu a poslední plavidlo jednu kotvu na zádi,
ii) při vodním stavu vyšším než 300 cm na vodočtu v Ústí nad Labem - další kotva na přídi prvního vlečeného plavidla. V případě, že jsou vlečná lana delší než 25 m, nese každé plavidlo vleku ještě druhou přední kotvu,
b) u vlečných sestav plujících po proudu jedna přední kotva a dvě zadní kotvy na všech vlečených plavidlech.
------------------------------------------------------------------
6) Pravidla pro klasifikaci a stavbu lodí vnitrozemské plavby část III - zařízení, vybavení, výstroj - schváleno FMD č. j. 8745/84-19/4 dne 27. 2. 1984