Čl. 1.01
Význam některých pojmů
V tomto Řádu plavební bezpečnosti (dále jen "Řádu")
a) "plavidlo" je loď vnitrozemské plavby včetně malých plavidel a převozních lodí, plovoucích strojů a námořních lodí,
b) "plavidlo s vlastním pohonem" je plavidlo vybavené vlastním strojním pohonem,
c) "plachetnice" je plavidlo, které pluje pomocí plachet. Pokud zároveň používá vlastní strojní pohon, je považováno za plavidlo s vlastním pohonem,
d) "malé plavidlo" je plavidlo, jehož délka nepřesahuje 20 m. Za malé se nepovažuje plavidlo, které je určené nebo používané k vlečení, tlačení nebo vedení v bočně svázané sestavě jiných než malých plavidel, plovoucí stroj, převozní loď a plavidlo s obsaditelností nad 12 cestujících,
e) "plovoucí stroj" je plavidlo vybavené mechanickým zařízením a určené pro práce na vodních cestách nebo v přístavech (bagr, čerpadlo, elevátor, beranidlo, jeřáb, atd.),
f) "plovoucí zařízení" je zařízení schopné plavby, užívané na vodních cestách, které není určeno k opakovanému přemísťování (plovárna, dok, přístavní můstek, plovoucí garáž, botel, atd.),
g) "plovoucí těleso" je vor, konstrukce, objekt nebo pevné seskupení předmětů, schopné plavby, které není plavidlem nebo plovoucím zařízením,
h) "převozní loď" je plavidlo, které zajišťuje přepravu napříč vodní cesty, a které je jako převozní loď klasifikováno oprávněným orgánem,
i) "tlačný člun" je plavidlo zkonstruované nebo speciálně vybavené pro plavbu tlačením,
j) "člunový kontejner" ("lichter") je tlačný nákladní člun zkonstruovaný na převoz námořní lodí a pro plavbu po vnitrozemských vodních cestách,
k) "sestava" je vlečná, tlačná nebo bočně svázaná sestava,
l) "vlečná sestava" je jakékoli spojení jednoho nebo několika plavidel, plovoucích zařízení nebo plovoucích těles, vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem; vlekoucí plavidlo je součástí sestavy a nazývá se vlečný remorkér,
m) "tlačná sestava" je pevné nebo kloubové spojení plavidel, plovoucích zařízení nebo plovoucích těles, z nichž alespoň jedno je umístěno před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy a nazývá se tlačný remorkér,
n) "bočně svázaná sestava" je spojení plavidel, plovoucích zařízení nebo plovoucích těles boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy,
o) plavidlo, plovoucí těleso nebo plovoucí zařízení "stojí", jestliže je přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu,
p) plavidlo, plovoucí těleso nebo plovoucí zařízení "pluje", není-li přímo nebo nepřímo zakotveno, vyvázáno ke břehu nebo není-li nasedlé. Pro plující plavidlo, plovoucí těleso a plovoucí zařízení pojem "zastavit" znamená zůstat stát ve vztahu ke břehu,
q) "plavidlo zabývající se rybolovem" je plavidlo provozující rybolov pomocí sítí, vlasců se stupňovitě umístěnými háčky, vlečných sítí a dalšího rybářského náčiní, které omezuje jeho manévrovatelnost; nevztahuje se však na plavidlo lovící pomocí vlečených vlasců s háčky nebo dalšího rybářského náčiní, které neomezuje jeho manévrovatelnost,
r)
"bílé světlo",
"červené světlo",
"zelené světlo",
"žluté světlo" a
"modré světlo"
jsou světla, jejichž barva odpovídá předpisům v příloze 4 k tomuto Řádu,
s)
"silné světlo",
"jasné světlo" a
"obyčejné světlo"
jsou světla, jejichž intenzita odpovídá předpisům v příloze 5 k tomuto Řádu,
t) "blikavé světlo" je přerušované světlo s počtem 50 až 60 záblesků za minutu,
u) "krátký zvuk" je zvuk trvající asi 1 sekundu, "dlouhý zvuk" je zvuk trvající asi 4 sekundy, přičemž interval mezi dvěma po sobě následujícími zvuky je asi 1 sekunda,
v) "řada velmi krátkých zvuků" je série nejméně šesti zvuků, z nichž každý trvá asi 1/4 sekundy, přičemž interval mezi dvěma po sobě následujícími zvuky je asi 1/4 sekundy,
w) "trojtónový zvukový signál" je třikrát se opakující signál sestávající ze tří zvuků různé výšky, následujících bezprostředně po sobě a trvajících celkem asi 2 sekundy. Frekvence zvuků se musí pohybovat v rozmezí od 165 Hz do 297 Hz a rozdíl mezi nejvyšším a nejnižším zvukem musí být nejméně dva celé tóny. Každá série, sestávající ze tří zvuků, musí začínat nejnižším a končit nejvyšším tónem,
x)
"noc" je doba mezi západem a východem slunce,
"den" je doba mezi východem a západem slunce,
"snížená viditelnost" jsou podmínky, při nichž viditelnost omezuje kouřmo, mlha, hustý déšť, sněhová vánice, dým, atd.,
y) "plavební dráha" je vymezená část vodní cesty využitelná pro plavbu při daných vodních stavech, "nasednutí" je uváznutí plavidla, plovoucího tělesa nebo plovoucího zařízení na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku kterého došlo ke ztrátě volného pohybu,
z) "kormidelna" je prostor nebo nástavba na palubě, odkud se řídí plavidlo nebo plovoucí těleso.