§ 15
Největší povolené hmotnosti (limitní) silničních vozidel, zvláštních vozidel a jejich rozdělení na nápravy
(K § 2 odst. 5, 6 a 7 zákona)
(1) Největší povolené hmotnosti na nápravu vozidla nesmí překročit
a) u jednotlivé nápravy......................................10,00 t,
b) u jednotlivé hnací nápravy................................11,50 t,
c) u dvojnápravy motorových vozidel součet zatížení obou náprav dvojnápravy
nesmí překročit při jejich dílčím rozvoru
1. do 1,0 m..................................................11,50 t,
2. od 1,0 m a méně než 1,3 m.................................16,00 t,
3. od 1,3 m a méně než 1,8 m.................................18,00 t,
4. od 1,3 m a méně než 1,8 m, je-li hnací náprava vybavena dvojitou
montáží pneumatik a vzduchovým pérováním nebo pérováním uznaným za
rovnocenné nebo pokud je každá hnací náprava opatřena dvojitou montáží
pneumatik a maximální zatížení na nápravu nepřekročí 9,50 t 19,00 t,
d) u dvojnápravy přípojných vozidel součet zatížení obou náprav dvojnápravy
nesmí překročit při jejím dílčím rozvoru
1. do 1,0 m..................................................11,00 t,
2. od 1,0 m a méně než 1,3 m.................................16,00 t,
3. od 1,3 m a méně než 1,8 m.................................18,00 t,
e) u trojnápravy přípojných vozidel součet zatížení tří náprav trojnápravy
nesmí překročit při jejich dílčím rozvoru jednotlivých náprav
1. do 1,3 m včetně...........................................21,00 t,
2. nad 1,3 m do 1,4 m včetně.................................24,00 t.
Dvojnápravou se rozumí dvě za sebou umístěné nápravy, jejichž středy jsou při přípustné hmotnosti od sebe vzdáleny (dílčí rozvor) nejvýše 1,8 m. Trojnápravou se rozumí tři za sebou umístěné nápravy, jejichž součet dílčích rozvorů činí nejvýše 2,8 m. Hmotnost připadající na jednu nápravu dvojnápravy a trojnápravy přípojných vozidel nesmí překročit 10 t.
(2) Největší povolená hmotnost silničních vozidel nesmí překročit
a) u motorových vozidel se dvěma nápravami...................18,00 t,
jedná-li se o vozidlo kategorie M .......................19,00 t
3
b) u motorových vozidel se třemi nápravami...................25,00 t,
je-li hnací náprava vybavena dvojitou montáží pneumatik a vzduchovým
pérováním nebo pérováním uznaným za rovnocenné nebo pokud je každá
hnací náprava opatřena dvojitou montáží pneumatik a maximální
zatížení na nápravu nepřekročí 9,50 t.....................26,00 t,
c) u motorových vozidel se čtyřmi a více nápravami...........32,00 t,
d) u přívěsů se dvěma nápravami..............................18,00 t,
e) u přívěsů se třemi nápravami..............................24,00 t,
f) u přívěsů se čtyřmi a více nápravami......................32,00 t,
g) u dvoučlánkových kloubových autobusů .....................28,00 t,
h) u tříčlánkových kloubových autobusů.......................32,00 t,
i) u jízdních souprav........................................48,00 t,
j) u pásových vozidel........................................18,00 t,
u dvoukolových a tříkolových motorových vozidel hodnoty uvedené ve směrnici 93/93/EHS.
(3) Největší povolená hmotnost zvláštních vozidel nesmí překročit hodnoty platné pro silniční vozidla a dále
a) u traktorových návěsů a traktorových přívěsů s nápravami uprostřed může být vyšší než hmotnosti stanovené u přívěsů uvedené v odstavci 2 písm. d), e) a f) v závislosti na počtu náprav o hmotnost připadající na závěsné zařízení (oko oje), a to u traktorových návěsů maximálně o 3,00 t a u traktorových přívěsů s nápravami uprostřed maximálně o 1,00 t,
b) u pracovních strojů přípojných nesmí přesahovat hodnoty stanovené pro traktorové přívěsy nebo návěsy.
(4) Největší povolená hmotnost vozidla nesmí překročit hodnotu největší technicky přípustné hmotnosti vozidla. Největší povolená hmotnost jízdní soupravy nesmí překročit hodnotu největší technicky přípustné hmotnosti jízdní soupravy. Největší povolená hmotnost na nápravu nesmí překročit hodnotu největší technicky přípustné hmotnosti na nápravu.
(5) Okamžitá hmotnost vozidla (soupravy) nesmí překročit největší povolenou hmotnost vozidla (soupravy). V případě znečištění (např. bláto, sníh, voda) se připouští překročení největší povolené hmotnosti vozidla (soupravy) maximálně o 3 %.
(6) Pro používání vozidel a souprav, jejichž okamžitá hmotnost přesahuje největší povolenou hmotnost nebo u nichž okamžitá hmotnost připadající na nápravu přesahuje největší povolenou hmotnost na nápravu, platí zvláštní právní předpisy.
(7) Hmotnost připadající na řízenou nápravu (nápravy) motorového vozidla kategorie N nebo kloubového autobusu - měřeno při stání na vodorovné vozovce - nesmí poklesnout pod 20 % okamžité hmotnosti a u ostatních autobusů (s výjimkou autobusů třídy I a třídy A) pod 25 % okamžité hmotnosti.
(8) U vozidel kategorií M, N, O a L v provozu se připouští nerovnoměrnost rozložení okamžité hmotnosti vozidla na kola jednotlivých náprav mezi pravou a levou polovinou, pokud to dovoluje únosnost pneumatiky, nejvýše však 15 % hmotnosti připadající na nápravu. Tato hodnota však může být překročena, pokud výrobce stanoví pro vozidlo a jeho určitou hmotnost rozmezí přípustných poloh těžiště nákladu a uvede tyto údaje v příručce pro uživatele vozidla.
(9) U vozidel kategorií T a SS v rozsahu od provozní až po největší povolenou hmotnost nesmí být hmotnost na řízenou nápravu (měřeno při stání na vodorovné vozovce) menší než 20 % okamžité hmotnosti vozidla. U vozidel kategorie T se však připouští nižší hmotnost připadající na řízenou nápravu po namontování nástavby nebo připojení pracovního stroje při současném snížení nejvyšší rychlosti na 20 km.h-1; přitom hmotnost připadající na řízenou nápravu nesmí být menší než
a) 19 % u traktorů o okamžité hmotnosti nejvýše...............4,50 t,
b) 18 % u traktorů o okamžité hmotnosti vyšší než.............4,50 t.
(10) U vozidel kategorií T, OT, SS a SPT se připouští nerovnoměrnost rozložení okamžité hmotnosti vozidla na kola jednotlivých náprav mezi pravou a levou polovinou, pokud to dovoluje únosnost pneumatik:
a) u vozidel kategorií T a OT nejvýše 15 % hmotnosti připadající na nápravu,
b) u vozidel kategorií SS a SPT nejvýše 20 % hmotnosti připadající na nápravu,
c) u traktoru po namontování nástavby nebo připojení pracovního stroje nejvýše 20 % hmotnosti připadající na nápravu.
(11) Náklad na vozidle (i v soupravě) musí být rovnoměrně rozložen a řádně zajištěn vhodným technickým zařízením proti pohybu. Pokud je k připevnění nákladu použita poutací a upínací souprava, musí být v řádném technickém stavu a odpovídat ČSN EN 12195-2, ČSN EN 12195-3, ČSN EN 12195-4. Poutací a upínací soupravy musí počtem a umístěním odpovídat ČSN EN 12195-1, kde pro výpočet počtu přivazovacích prostředků lze alternativně použít za dynamický koeficient tření statický koeficient tření při současném použití koeficientu zrychlení v podélném směru rovnému 1.