Cíl 5 Justice a vnitro
CZ2003/004-338.05.01 Justiční akademie a spolupráce v trestních věcech:
Tento projekt obsahující twinningovou komponentu a komponentu dodávka zařízení má podpořit fungování Justiční akademie posílením a harmonizací vzdělávacího a kariérového systému v sektoru soudnictví a zlepšit vzájemnou pomoc v trestních věcech, v širším rámci zvýšeného úsilí v boji proti terorismu po 11. září a rozpracování evropského zatykače. Výsledkem projektu by mělo být definování a rozvoj systému školení a dalšího vzdělávání nižšího a středního personálu v sektoru soudnictví, instalace databáze, která shromažďuje informace o nabízených vzdělávacích službách a učebních materiálech a zřízení interaktivních distančních vzdělávacích středisek. Kromě toho by měly být zajištěny nutné technické prostředky pro vyslýchání svědků formou videokonference podle článku 10 Úmluvy o vzájemné pomoci v trestních věcech mezi členskými státy Evropské unie. Implementace tohoto projektu je podmíněna uspokojivou implementací projektu CZ00.07.05 a českým spolufinancováním dodávky zařízení.
CZ2003/004-338.05.02 Boj proti praní špinavých peněz:
Tento projekt zaměřený na dodávku zařízení má posílit efektivnost Finančního analytického útvaru Ministerstva financí, který je odpovědný za koordinaci akcí zaměřených na boj proti praní špinavých peněz. Výsledkem projektu by měla být zlepšená elektronická komunikace mezi všemi institucemi zapojenými do boje s kriminalitou v oblasti praní špinavých peněz a výnosů z drogové trestné činnosti, a nově sjednocené specializované policejní služby pro boj s trestnou činností, zejména korupcí. Implementace projektu bude zahrnovat další modernizaci současného informačního systému Finančního analytického útvaru pro zajištění spolehlivého informačního prostředí pro kódovanou komunikaci. Výsledkem projektu by měl být jednodušší, rychlejší a bezpečnější přenos dat mezi Finančním analytickým útvarem a policií, státními zastupitelstvími, daňovou a celní správou, Střediskem cenných papírů, Komisí pro cenné papíry, Bankovním dozorem a Bankovní asociací. Projekt navazuje na projekty Phare z let 1998, 1999, 2000 a 2001 a je podmíněn jejich uspokojivou implementací. Projekt je komplementární k protidrogovému mnohonárodnímu programu Phare, který se mimo jiné zaměřoval na elektronické kódované spojení mezi finančními zpravodajskými jednotkami. Ministerstvo financí odpovídá za úzkou spolupráci mezi Finančním analytickým útvarem a všemi zúčastněnými institucemi. Implementace projektu je podmíněna úzkou spoluprací a koordinací s předešlými projekty, jakož i českým spolufinancováním dodávky zařízení.
CZ2003/004-338.05.03 Potírání podvodů namířených proti finančním zájmům EU a finanční trestné činnosti:
Tento projekt s twinningovou komponentou a komponentou na dodávku zařízení má posílit implementaci české strategie boje proti organizovanému zločinu dalším zlepšením správní a kooperační kapacity jednotky pro boj s korupcí a závažnou hospodářskou trestnou činností, úřadu finanční trestné činnosti a ochrany státu, služby kriminální policie a vyšetřování při policejním presidiu České republiky, i nejvyššího a vrchního státního zastupitelství. Projekt by měl zajistit lepší pracovní a technické podmínky pro české policisty pracující při odhalování finanční trestné činnosti zahrnující zneužívání bezhotovostních peněžních nástrojů, další podporu koordinované společné činnosti orgánů činných v trestním řízení v boji proti finanční trestné činnosti a podvodům namířeným proti finančním zájmům EU a navázání a podporu policejní spolupráce s evropskými partnerskými agenturami (OLAF, Europol, Eurojust atd.). Tento projekt navazuje na projekty z let 1998, 1999, 2000, 2001 a 2002 a je podmíněn jejich uspokojivou implementací a úzkou koordinací s těmito projekty, jakož i českým spolufinancováním dodávky zařízení.
CZ2003/004-338.05.04 Posilování boje proti obchodu s lidmi:
Tento projekt obsahující twinningovou komponentu a komponentu na dodávku zařízení má posílit kapacitu orgánů činných v trestním řízení při potírání obchodu s lidmi a organizované prostituce. Kromě podrobného vyhodnocení existujících politik provedeného v rámci tohoto projektu by měl projekt přinést doporučení pro lepší formulování a implementaci politik, potvrzená vypracováním specifické vládní strategie boje proti obchodu s lidmi, zaměřené zejména na obchod s ženami a dětmi a organizovanou prostituci. Výsledky tohoto projektu by měly obsahovat vybudování sítě pro tvorbu, sběr a distribuci příslušných statistických údajů a výzkum mezi všemi zúčastněnými orgány, která by měla umožnit výměnu odborných informací a zkušeností s ostatními členskými státy. Projekt by rovněž měl zajistit příručky pro specializované policejní jednotky a cizineckou a pohraniční policií, včetně ukazatelů trestné činnosti spojené s obchodem s lidmi, informací o sběru a šíření zpravodajských informací v boji s touto trestnou činností a ochraně obětí. Konečně by projekt měl zajistit trvale udržitelné vzdělávání příslušníků zvláštních jednotek v české kriminální policii a všech orgánů činných v trestním řízení, a lepší technické možnosti české kriminální policie v souladu s podmínkami v členských státech EU. Dodávka zařízení v rámci tohoto projektu je podmíněna českým spolufinancováním.
CZ2003/004-338.05.05 Schengenský informační systém:
Tento projekt obsahující komponentu na dodávku zařízení má dokončit budování českého národního schengenského informačního systému v souladu s Nařízením 2424/2001, Rozhodnutím Rady 2001/886/JAI a Sdělením Komise (720) 2001. Výsledkem projektu by měla být lepší informační infrastruktura užívaná cizineckou a pohraniční policií, zejména v důsledku rekonfigurování stávajících komunikačních uzlů ve Zlíně, Brně a Ostravě. Projekt je komplementární k projektům CZ98.10.01, CZ99.04.01, CZ00.07.02 a CZ2002/000-282.07.02. Implementace tohoto projektu je podmíněna úzkou koordinací s projektem roku 2002 ohledně hodnocení potřeb a technické specifikace a českým spolufinancováním.