4.7. Nátěry při výrobě nových silničních a kolejových vozidel
Velikost povrchu opatřeného nátěrem je v případech výrobků uvedených v této části definována jako
a) plocha povrchu vypočtená jako součet celkové velikosti povrchu opatřeného elektroforeticky nanášenou vrstvou nátěrové hmoty a velikosti povrchů všech částí připojených k výrobku v dalších fázích výroby, které jsou natírány stejným nátěrovým systémem, nebo
b) celková velikost povrchu výrobku opatřeného nátěrovými hmotami v daném zařízení.
Velikost povrchu opatřeného elektroforeticky nanášenou vrstvou nátěrové hmoty se vypočítává ze vztahu:
[2 x hmotnost karosérie ]/[ průměrná tloušťka plechu x hustota materiálu plechu]
Tuto metodu lze rovněž použít pro jiné výrobky z plechu. K výpočtu celkové velikosti povrchu výrobku opatřovaného v daném zařízení vrstvou nátěrové hmoty lze rovněž využít softwarové systémy nebo jiné ekvivalentní metody. Jednotkou pro výpočet velikosti povrchu je m2.
Nátěry při výrobě nových silničních a kolejových vozidel s roční projektovanou spotřebou organických rozpouštědel 15 t/rok a více jsou velký zdroj znečišťování ovzduší a platí pro ně údaje v následující tabulce.
Pro nátěry při výrobě nových silničních a kolejových vozidel s roční projektovanou spotřebou organických rozpouštědel do 15 t/rok platí zařazení do kategorií a požadavky stanovené v podbodu 4.3. této přílohy - Přestříkávání vozidel - opravárenství.
+-------------------------+--------------------------+---------------+--------------+
| Činnost | Roční produkce [ks] | Měrná výrobní | Emisní limit |
| | | emise 1), 2) | TZL |
| | | [g/m2] | [mg/m3] |
+-------------------------+--------------------------+---------------+--------------+
| nátěry nových osobních | > 5000 | 45 | 3 |
| automobilů +--------------------------+---------------+--------------+
| | ≤ 5000 samonosných | | |
| | karosérií nebo | 90 | 3 |
| | > 3500 karoserií | | |
| | upevněných na podvozek | | |
+-------------------------+--------------------------+---------------+--------------+
| nátěry nových kabin | ≤ 5000 | 65 | 3 |
| nákladních automobilů | | | |
| a dodávek +--------------------------+---------------+--------------+
| | > 5000 | 55 | 3 |
+-------------------------+--------------------------+---------------+--------------+
| nátěry nových | ≤ 2500 | 90 | 3 |
| nákladních +--------------------------+---------------+--------------+
| automobilů | > 2500 | 70 | 3 |
+-------------------------+--------------------------+---------------+--------------+
| nátěry nových autobusů, | ≤ 2000 | 90 | 3 |
| trolejbusů a kolejových +--------------------------+---------------+--------------+
| vozidel | > 2000 | 70 | 3 |
+-------------------------+--------------------------+---------------+--------------+
Poznámky:
1) Podíl hmotnosti celkových emisí těkavých organických látek a celkové plochy výrobku. Je vztažena na všechny fáze procesu provozovaného ve stejném zařízení elektroforetickým nanášením nebo jakýmkoli jiným typem procesu aplikace nátěrových hmot, včetně konečné konzervace voskem a leštění vrchního nátěru, včetně použití organických rozpouštědel k čištění provozního zařízení.
2) Nelze-li této hodnoty dosáhnout, potom nesmí být překročen emisní limit TOC 50 mg/m3.