3. Přídavná zařízení
3.1 Plynoměru mohou být vybaveny:
a) zařízení pro platbu předem,
b) vestavnými generátory impulsů, jejichž výstupy musí nést indikaci hodnoty jednoho impulsu ve tvaru:
"1 imp Δ .......... m3 (nebo dm3)" nebo
"1 m3 Δ .......... imp".
Tato přídavná zařízení, jsou-li zabudována, tvoří nedílnou část plynoměru; měla by být zabudována v plynoměru v době prvotního EHS ověření. Zvláštní požadavky, pokud jde o jejich vliv na měřicí vlastnosti plynoměrů, nejsou.
3.2 Plynoměry mohou být vybaveny výstupními hnacími hřídelemi, které by měly být konstruovány tak, aby zahrnovaly hnací hřídele nebo další vybavení k pohonu oddělitelných přídavných zařízení. Točivý moment, který musí plynoměr vyvinout, aby mohl pohánět přídavná zařízení, jimiž je vybaven, nesmí vyvolat jakékoliv větší změny údajů, než je uvedeno v bodě 5.2.1 části třetí.
3.2.1 Má-li plynoměr pouze jednu hnací hřídel, musí být opatřen vyznačením své konstanty ve tvaru
"1 tr Δ .......... m3 (nebo dm3)",
maximálního dovoleného točivého momentu ve tvaru
"Mmax = .......... N.mm"
a směru otáčení.
3.2.2 Má-li plynoměr několik hnacích hřídelí, musí být každá hřídel opatřena označením ve tvaru písmena M s dolním indexem v podobě
"M1, M2, ....., Mn",
své konstanty ve tvaru
"1 tr Δ .......... m3 (nebo dm3)"
a směru otáčení.
Na plynoměru, nejlépe na štítku, musí být uvedený tento vzorec:
k1M1 + k2M2 + .......... + knMn ≤ A N.mm,
ve kterém A představuje číselnou hodnotu maximálního dovoleného točivého momentu platnou pro hnací hřídel s nejvyšší konstantou, kde točivý moment platí pouze pro tuto hřídel; tato hřídel musí být charakterizována symbolem M1;
ki (i = 1; 2; ..... n)
představuje číselnou hodnotu stanovenou jako: ki = C1/Ci;
Mi (i = 1; 2; ..... n)
představuje točivý moment platný pro hnací hřídel označený symbolem Mi;
Ci (i = 1; 2; ..... n)
představuje konstantu pro hnací hřídel označenou symbolem Mi.
3.2.3 Odkryté konce hnacích hřídelí musí být vhodně chráněny, pokud nejsou připojeny k odnímatelnému přídavnému zařízení.
3.2.4 Přenos mezi měřicím zařízením a mezilehlým převodem nesmí být přerušen nebo pozměněn, jestliže se jedná o zatížení s točivým momentem rovným trojnásobku dovoleného točivého momentu stanoveného v bodech 3.2.1 a 3.2.2.