CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 335/2000 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví požadavky na taxametry označované značkou EHS 3. Technické charakteristiky

3. Technické charakteristiky

335/2000 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví požadavky na taxametry označované značkou EHS

3. Technické charakteristiky

3.1. Měřicí zařízení a výpočtové zařízení

3.1.1 Taxametr musí být konstruován takovým způsobem, aby vypočítával a zobrazoval částku jízdného výhradně na základě:

a) ujeté vzdálenosti (pohon řízený ujetou vzdáleností), jestliže se vozidlo pohybuje rychlostí vyšší než je přepínací rychlost;

b) času (pohon řízený uplynulou dobou), jestliže se vozidlo pohybuje rychlostí nižší, než je přepínací rychlost, nebo jestliže zastavilo.

3.1.2 Pohon řízený ujetou vzdáleností musí být ovládán koly, couvání vozidla však nesmí způsobit snížení hodnoty jízdného nebo zobrazené ujeté vzdálenosti.

Pohon řízený uplynulou dobou musí být ovládán měřidlem času, které může být aktivováno pouze ovládacím zařízením taxametru.

Je-li mechanické měřidlo času ručně natahováno, pak musí pracovat alespoň osm hodin bez natažení nebo dvě hodiny, pokud zde existuje natahovací systém spojený s každou ruční činností, která předchází spuštění taxametru.

Jestliže je mechanické měřidlo času elektricky natahováno, pak musí být postup automatický.

Elektrické měřidlo času musí být připraveno k činnosti neustále.

3.1.3 U pohonu řízeného ujetou vzdáleností se musí při každém nastavení sazby první změna indikace uskutečnit až po ujetí počáteční vzdálenosti, která se určuje podle nařízení o sazbách. Následné změny na indikátoru musí odpovídat intervalům o stejné dráze.

U pohonu řízeného uplynulou dobou se musí při každém nastavení sazby první změna indikace uskutečnit po uplynutí počáteční doby, která se v každém členském státě určí podle nařízení o sazbách. Následné změny na indikátoru musí odpovídat stejným časovým intervalům.

Bez jakékoliv změna podstaty pohonu musí být poměr mezi počáteční vzdáleností a následnými intervaly vzdálenosti stejný jako poměr mezi počáteční dobou a následnými časovými intervaly nezávisle na použité sazbě.

3.1.4 Nastavovací zařízení musí být konstruováno tak, aby po otevření krytu nebylo možné získat přístup k jiným částem taxametru.

3.1.5 Taxametr musí být konstruován tak, aby bylo možné snadno dosáhnout jakékoliv úpravy výpočtového zařízení, která je nutná pro umožnění změny sazeb uložené v každém členském státě nařízením o sazbách.

Jestliže je přístroj vybaven tak, aby pracoval s širším rozsahem sazeb, než který se právě uplatňuje, pak taxametry musí ve všech nevyužitých polohách vypočítávat a zobrazovat hodnotu jízdného vypočtenou na základě jedné ze sazeb povolených v každém členském státě nařízením o sazbách.

3.2 Ovládací zařízení

3.2.1 Nesmí být možné nastavit mechanismus taxametru v pohybu, pokud nebyl aktivován ovládacím zařízením, které je nastaveno na jednu z následujících povolených provozních poloh:

3.2.2 Provozní poloha "VOLNÝ"

V provozní poloze "VOLNÝ":

a) nesmí indikovat částku jízdného k uhrazení, nebo musí být tato indikace rovna nule. Tato indikace však může být rovna nástupní sazbě v těch členských státech, kde se tato indikace v době přijetí této vyhlášky používá;

b) ani pohon řízený ujetou vzdáleností, ani pohon řízený uplynulou dobou nesmí uvést do chodu zařízení indikující hodnotu jízdného, která má být uhrazena;

c) indikační políčko ukazující možné příplatky (bod 3.3.7) musí být prázdné nebo musí ukazovat "nulovou" indikaci.

3.2.3 Další provozní polohy

Ovládací zařízení musí být navrženo tak, aby počínaje provozní polohou "VOLNÝ" bylo možné taxametr nastavit postupně do následujících provozních poloh:

a) do různých nastavení sazby, a sice v pořadí narůstající velikosti nebo v jakémkoliv jiném pořadí povoleném v každém členském státě nařízením o sazbách; v těchto nastaveních musí být nastaven pohon řízený ujetou vzdáleností, pohon řízený uplynulou dobou a příplatkový indikátor, pokud existuje;

b) do provozní polohy "JÍZDNÉ", která ukazuje konečnou částku, určenou k uhrazení, bez jakéhokoliv příplatku. V této poloze musí být pohon řízený uplynulou dobou vyřazen a pohon řízený ujetou vzdáleností zapojen při sazbě, která je v každém členském státě povolena příslušným nařízením o sazbách.

3.2.4 Funkce ovládacího zařízení

Funkce ovládacího zařízení podléhá následujícím omezením:

a) počínaje od libovolné provozní polohy při jakékoliv sazbě nesmí být umožněno vrátit taxametr do provozní polohy "VOLNÝ", aniž by se prošlo přes provozní polohu "JÍZDNÉ". Přechod z jedné sazby do jiné však musí být stále možný;

b) počínaje od provozní polohy "JÍZDNÉ" nesmí existovat možnost vrátit taxametr do provozní polohy při libovolné sazbě, aniž by se prošlo přes provozní polohu "VOLNÝ";

c) taxametr musí být navržen tak, aby změna z jedné sazby na jinou při průchodu přes provozní polohu "VOLNÝ" byla možná pouze tehdy, pokud jsou podmínky uvedené na ovládacím zařízení pro tuto polohu (bod 3.2.2) při průchodu touto provozní polohou zcela splněny;

d) nesmí být možné uvést do chodu ovládací zařízení takovým způsobem, aby taxametr mohl zaujímat jiné provozní polohy než ty, které byly uvedeny výše.

3.2.5 Zvláštní ustanovení

Nezávisle na výše uvedených požadavcích může být posloupnost různých sazeb ovlivněna také automaticky v závislosti na dané ujeté vzdálenosti nebo na uplynulé době, během níž bylo vozidlo pronajato, jak je stanoveno v každém členském státě v nařízení o sazbách.

3.3 Indikační zařízení

3.3.1 Zobrazovač taxametru musí být konstruován tak, aby údaje důležité pro zákazníka byly snadno čitelné ve dne i v noci.

3.3.2 Částka jízdného, která má být uhrazena s výjimkou eventuálních příplatků, musí být zřejmá z jednoduchého odečtu údaje ve tvaru seřazených číslic o výšce nejméně 10 mm.

Jestliže byl přístroj spuštěn z provozní polohy "VOLNÝ" uvedením ovládacího zařízení do chodu, pak na indikačním zařízení musí být zobrazena pevná částka odpovídající nástupní sazbě.

Indikace hodnoty jízdného se musí měnit nespojitě, a to po postupných přírůstcích konstantní hodnoty měny.

3.3.3 Taxametr musí být vybaven zařízením, které na zobrazovači stále indikuje příslušnou provozní polohu v souladu s příslušnými požadavky.

3.3.4 Taxametr musí být zkonstruován tak, aby umožňovat připojit opakovací indikační zařízení pro zobrazení provozní polohy nebo použité sazby na vnějšku vozidla.

Toto opakovací zařízení nesmí v žádném případě narušovat správnou funkci taxametru nebo umožňovat přístup k mechanismu nebo pohonu taxametru.

3.3.5 Pokud povinné údaje nejsou vyjádřeny ve tvaru osvětlených číslic nebo písmen, pak musí mít taxametr zabudováno zařízení, které tyto indikace osvětlí a které neoslňuje, ale je dostatečně silné, aby umožňovalo snadné čtení.

Musí být možné vyměnit světelný zdroj tohoto zařízení, aniž by se musely otevřít zapečetěné části přístroje.

3.3.6 Musí být možné opatřit taxametr sčítacími zařízeními stanovenými nebo povolenými nařízeními, jako jsou např. zapisovače, které udávají:

a) celkovou vzdálenost, kterou vozidlo ujelo;

b) celkovou vzdálenost, kterou vozidlo ujelo v režimu pronájmu;

c) celkový počet, udávající, kolikrát bylo vozidlo pronajato;

d) celkový počet zaznamenaných přírůstků jednotek jízdného.

Tyto záznamy musí správně vyhovovat činnost, pro niž jsou určeny. Musí znázorňovat informace ve tvaru seřazených číslic, jejichž minimální optická výška je 4 mm.

3.3.7 Musí být možné vybavit taxametr příplatkovým indikátorem, který odpovídá nařízením a který je nezávislý na indikátoru jízdného a který se v provozní poloze "VOLNÝ" automaticky vrací a nulu.

Tyto příplatky musí být zobrazeny pomocí seřazených číslic o minimální optické výšce 8 mm, které nesmějí být větší, než je výška číslic udávajících jízdné.

3.4 Volitelná doplňková zařízení

Taxametr může být navíc vybaven doplňkovými zařízeními, jako jsou např.:

a) záznamová zařízení pro majitele vozidla;

b) zařízení pro tisk lístků nebo pásků udávajících částku jízdného k uhrazení.

Přítomnost takových zařízení a jejich činnost nesmí ovlivnit správnou funkci taxametru samotného.

3.5 Konstrukce

3.5.1 Taxametry musí mí robustní a důkladné provedení.

Jejich základní součástky musí být vyrobeny z materiálů, které zaručují odpovídající pevnost a stálost.

3.5.2 Kryt taxametru samotného a kryt jakéhokoliv nastavovacího zařízení, které není obsaženo v krytu taxametru, a také pouzdra přenosových členů, musí být provedeny tak, aby na základní součástky mechanismu nebylo možné zvenku dosáhnout a aby byly chráněny před prachem a vlhkostí.

Přístup k součástkám, jímž by mohlo dojít k nastavení bez poškození záručních pečetí, nesmí být možný (bod 6).