CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 335/2000 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví požadavky na taxametry označované značkou EHS 1. Terminologie

1. Terminologie

335/2000 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví požadavky na taxametry označované značkou EHS

1. Terminologie

1.1 Taxametry jsou přístroje, které v závislosti na charakteristikách vozidla, v němž jsou instalovány, a na hodnotách sazeb, které v nich byly nastaveny, automaticky vypočítají a průběžně zobrazují, pokud jsou v provozu, částky, které má zákazník vozidla označeného jako taxi zaplatit na základě ujeté vzdálenosti a při rychlosti nižší, než je stanovená mez, na základě uplynulé doby trvání pronájmu vozidla, mimo různých příplatků, které mohou vyplývat z právních předpisů platných v členských státech.

1.2 Zvláštní pojmy

Údaje zobrazované taxametrem závisejí při uplatnění jakékoliv sazby na konstantě taxametru "k" a na konstantě vozidla "w", v němž je daný taxametr instalován. Tato konstanta "w" je funkcí účinného obvodu "u" kol vozidla a poměru počtu otáček kol k počtu otáček součásti vozidla sloužící k propojení vozidla s taxametrem.

1.2.1 Konstanta taxametru "k"

Konstanta taxametru "k" je charakteristická veličina, která udává druh a počet impulsů, které musí přístroj přijmout, aby mohl poskytnout správný údaj odpovídající dané ujeté vzdálenosti.

Tato konstanta "k" je vyjádřena:

a) jako počet otáček připadajících na vzdálenost jednoho kilometru (ot/km) nebo

b) jako počet impulsů připadajících na vzdálenost jednoho kilometru (impuls/km)

v závislosti na tom, zda se informace týkající se vzdálenosti ujeté vozidlem přivádí do taxametru jako počet otáček jeho hlavní hřídele (hnací hřídele ve vstupním bode do přístroje), nebo ve tvaru elektrických impulsů.

1.2.2 Konstanta vozidla "w"

Konstanta vozidla "w" je veličina udávající druh a počet impulsů určených pro pohon taxametru a zobrazujících se v příslušném zařízení, kterým je pro tento účel vozidlo vybaveno, a odpovídajících ujeté vzdálenosti.

Tato konstanta "w" je vyjádřena:

a) jako počet otáček připadajících na vzdálenost jednoho kilometru (ot/km) nebo

b) jako počet impulsů připadajících na vzdálenost jednoho kilometru (impuls/km)

v závislosti na tom, zda informace o vzdálenosti ujeté vozidlem je dána počtem otáček části pohánějící taxametr, nebo zda je dána počtem elektrických impulsů.

Tato konstanta se mění v závislosti na několika činitelích, zejména na tlaku v pneumatice a na jejím opotřebení, na užitečném zatížení vozidla a na podmínkách, za nichž jízda probíhá. Tato konstanta musí být určena za normálních zkušebních podmínek pro dané vozidlo (bod 1.2.7).

1.2.3 Účinný obvod kol "u"

Účinný obvod "u" kola vozidla, které pohání taxametr přímo nebo nepřímo, je vzdálenost ujetá vozidlem během jednoho celkového otočení tohoto kola. Pokud je taxametr poháněn společně dvěma koly, je účinný obvod vyjádřený v milimetrech průměrem z účinných obvodů těchto dvou kol.

Účinný obvod "u" je ve vztahu s konstantou vozidla "w" (bod 1.2.2) a tento obvod se tedy musí, pokud je nezbytné ho určit, stanovit za podmínek uvedených v bodě 1.2.7.

1.2.4 Nastavovací zařízení

Smyslem nastavovacího zařízení je upravit konstantu vozidla "w" na konstantu taxametru "k".

1.2.5 Rozsah dovolených chyb

Rozsah dovolených chyb zmíněných v bodě 5 závisí pouze na přístroji samotném (chyby přístroje). Skutečné hodnoty (bod 5) používané pro určení chyb se vypočítají z konstanty taxametru "k" a ze sazeb, které byly v taxametru nastaveny.

Rozsah dovolených chyb určuje maximální odchylku mezi největší a nejmenší indikací.

1.2.6 Přepínací rychlost

Přepínací rychlost je rychlost, při níž se pohon indikačního zařízení taxametru změní z režimu výpočtu počítáním uplynulé doby do režimu výpočtu počítáním ujeté vzdálenosti a obráceně.

Tato rychlost se získá vydělením "časové" sazby sazbou "vzdálenosti".

1.2.7 Normální zkušební podmínky pro vozidlo (pro určení jeho konstanty)

"Normální zkušební podmínky pro vozidlo" se získají, jestliže:

a) pneumatiky připevněné na kolo nebo kola pohánějící taxametr jsou takového typu, který má stejný účinný obvod "u", jako je obvod kol, která se používají pro určení konstanty "w";

b) tyto pneumatiky musí být v dobrém stavu a musí být nahuštěny na správný tlak;

c) zatížení, které vozidlo nese, je přibližně 150 kg. (To podle konvence odpovídá hmotnosti dvou dospělých osob, jednou z nich je řidič.);

d) vozidlo se pohybuje pomocí svého vlastního pohonu v přímé dráze po rovné ploše při rychlosti (40 ± 5) km/h.

Jestliže se tyto zkoušky provádějí za různých podmínek, např. s různými hmotnostmi, různými rychlostmi nebo rychlostí kroku, na zkušebním stojanu atd., pak se výsledky opraví pomocí přepočítávacího koeficientu nutného pro převod těchto hodnot na hodnoty, které by se získaly za výše uvedených "normálních zkušebních podmínek".