Příloha
Vzor Standardizovaného záznamu sociálního pracovníka
+------------------------------------------------------------------------------+
| Standardizovaný záznam sociálního pracovníka |
+------------------------------------------------------------------------------+
| úřední záznamy o spisu 1) |
| |
+------------------------------------------------------------------------------+
| OSOBNÍ ÚDAJE KLIENTA A JEJICH ZMĚNY |
| |
| Titul, příjmení ........................................................ |
| Jméno ........................................................ |
| Datum, místo a stát narození ........................................... |
| Rodné číslo ........................................................ |
| Adresa místa trvalého pobytu ........................................... |
| Adresa pro doručování .................................................. |
| Kontakt (tel., mob., e-mail) ........................................... |
| Bydliště (je-li odlišné od trvalého pobytu) ............................ |
| Místo předchozího bydliště ............................................. |
| Státní občanství ............................. |
| Důchod aj. dávky pojistných systémů soc. zabezpečení 2) ano - ne |
| Výkon výdělečné činnosti ano - ne |
| Výkon výdělečné činnosti v zahraničí 2) ano - ne |
| Rodinný příslušník v zahraničí 2) ano - ne |
| Nezaopatřenost ano - ne |
| |
| |
| Případné další údaje důležité pro práci s klientem |
| (ošetřující lékař, zdravotní pojišťovna): |
| |
| ......................................................... |
| ......................................................... |
| |
+------------------------------------------------------------------------------+
| ZAŘAZENÍ KLIENTA DO HLAVNÍ CÍLOVÉ SKUPINY (včetně dílčího rozlišení) |
| |
| 1. Osoby se zdravotním postižením nebo duševním onemocněním |
| |
| 1.1 Tělesné postižení dětí i dospělých |
| 1.2 Smyslové postižení dětí i dospělých |
| 1.3 Mentální postižení dětí i dospělých |
| 1.4 Duševní onemocnění dětí i dospělých |
| 1.5 Ostatní onemocnění |
| |
| 2. Osoby pečující o osoby závislé na péči jiné osoby |
| |
| 2.1 Sociální problémy vyplývající z péče o závislou osobu |
| (děti, senioři, osoby se zdravotním postižením) |
| |
| 3. Osoby s různým stupněm zbavení/omezení způsobilosti k právním úkonům |
| (omezení svéprávnosti) |
| |
| 3.1 Ohrožení práv osob před zbavením/omezením způsobilosti k právním |
| úkonům (omezení svéprávnosti) |
| 3.2 Ohrožení práv osob po zbavení/omezení způsobilosti k právním úkonům |
| (omezení svéprávnosti) |
| |
| 4. Osoby ohrožené sociálním vyloučením |
| |
| 4.1 Sociální vyloučení, které je důsledkem stáří |
| 4.2 Sociální vyloučení, které vyplývá z příslušnosti k národnostní |
| menšině nebo lokální komunitě |
| 4.3 Sociální vyloučení, které je důsledkem osamělosti jedince |
| 4.4 Sociální vyloučení, které je důsledkem zdravotního postižení |
| 4.5 Sociální vyloučení, které je důsledkem návratu osoby z ústavního |
| zařízení |
| 4.6 Sociální vyloučení, které je následkem ztráty bydlení |
| 4.7 Sociální vyloučení, které je následkem ztráty zaměstnání |
| 4.8 Sociální vyloučení, které je důsledkem ztráty sociálního zázemí nebo |
| jiné sociální události |
| |
| 5. Osoby ohrožené rizikovým způsobem života |
| |
| 5.1 Sociální problémy vyplývající z neorganizovaného způsobu života dětí |
| a mládeže |
| 5.2 Sociální problémy vyplývající z poskytování placených sexuálních |
| služeb |
| 5.3 Sociální problémy vyplývající ze zneužívání alkoholu |
| 5.4 Sociální problémy vyplývající ze závislosti na hracích automatech |
| 5.5 Sociální problémy vyplývající z příslušnosti k rizikové subkultuře |
| 5.6 Sociální problémy vyplývající ze zneužívání omamných a psychotropních |
| látek |
| 5.7 Sociální problémy vyplývající z páchání trestné činnosti |
| |
| 6. Oběti agrese, trestné činnosti a domácího násilí |
| |
| 6.1 Sociální problémy obětí trestné činnosti jiných osob |
| 6.2 Sociální problémy obětí domácího násilí |
| 6.3 Sociální problémy obětí týraní, zneužívání nebo zanedbávání, pokud |
| se nestávají klienty orgánů sociálně-právní ochrany |
| (např. senioři, osoby s postižením nebo s omezením způsobilosti |
| k právním úkonům, osoby, které jsou oběťmi organizovaného zločinu) |
| 6.4 Sociální problémy obětí jiných forem agresivního jednání |
| |
| 7. Osoby, které ztratily přístřeší, nebo se nacházejí v nejistém nebo |
| neadekvátním bydlení |
| |
| 7.1 Riziko ztráty bydlení |
| 7.2 Ztráta či absence bydlení |
| 7.3 Nevyhovující bydlení |
| |
| 8. Nezaměstnaní a osoby s materiálními problémy |
| |
| 8.1 Nízké příjmy |
| 8.2 Nekompetence hospodařit s finančními prostředky nebo jejich |
| ekvivalentem |
| 8.3 Zadlužení |
| 8.4 Ztráta zaměstnání a dlouhodobá nezaměstnanost |
| |
| 9. Imigranti |
| |
| 9.1 Sociální problémy vyplývající z imigrace ze zemí EHP a Švýcarska |
| 9.2 Sociální problémy vyplývající z imigrace ze třetích zemí |
| (jiných než EHP a Švýcarsko) |
| |
| 10. Rodiny s dětmi |
| |
| 10.1 Zanedbávání, týrání a zneužívání dětí |
| 10.2 Výchovné problémy dětí |
| 10.3 Vztahové problémy v rodině, které vedou k ohrožení dětí |
| 10.4 Pobyt dítěte v zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy |
| 10.5 Pobyt dítěte v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc |
| |
| 11. Další skupiny osob neuvedené výše |
| |
| |
| ZAŘAZENÍ KLIENTA DO DALŠÍ SLEDOVANÉ CÍLOVÉ SKUPINY NEBO CÍLOVÝCH SKUPIN |
| (podle bodů 1 až 11) |
| |
| ...................................... |
| ...................................... |
| ...................................... |
| |
+------------------------------------------------------------------------------+
| KLIENT A JEHO ŽIVOTNÍ SITUACE |
| |
| Vymezení a stanovení problému |
| |
+----------------------------------------------+-------------------------------+
| Popis výchozí situace klienta | období 3) ... |
| | |
| (přímo nebo náznakem vyslovená, případně | |
| v rozhovoru se sociálním pracovníkem | |
| upřesněná přání, záměry, cíle, požadavky, | záznam ... |
| očekávání) | |
+----------------------------------------------+-------------------------------+
| Charakteristiky životní situace klienta: | |
| | |
| 1. charakteristika jeho osoby a její změny | období ... |
| (např. životní cíle nebo plány, potíže, | |
| zdravotní stav, ekonomická situace, rodinná | |
| situace, počet osob žijících v současné době | |
| s klientem, a to včetně podílu na úhradě | |
| společných nákladů, zvláštní zvyklosti, | záznam ... |
| šance a silné stránky) | |
| | |
| 2. charakteristika jeho problémů ve vztazích | |
| se subjekty sociálního prostředí a jejich | období ... |
| změn (např. spory, ne/plnění dohod, | |
| nedorozumění, obtíže, konflikty apod. ve | |
| vztazích s osobami, komerčními, nevládními, | |
| občanskými aj. organizacemi, úřady státní | |
| správy a obecní samosprávy, organizacemi | záznam ... |
| sociálních služeb) | |
| | |
| 3. pomáhající intervence nebo služby | |
| poskytované před zahájením spolupráce | období ... |
| s obecním úřadem (např. poradenství, | |
| pečovatelská služba, psychiatrická péče, | |
| sociální dávky, dotace apod.) a žádosti | |
| a rozhodnutí o nich (např. žádosti | |
| o sociální dávky a služby a způsob jejich | záznam ... |
| vyřízení, rozhodnutí soudů, opatření nebo | |
| rozhodnutí obecního úřadu nebo jiných | |
| státních nebo samosprávných orgánů) | |
+----------------------------------------------+-------------------------------+
| POUŽITÁ METODA PŘÍMÉ PRÁCE S KLIENTEM |
| |
| 1. Fáze vyhledávání (depistáž) |
| |
| 1.1 Vědomé, cílené a včasné vyhledávání jedince nebo skupiny ohrožených |
| sociálním vyloučením nebo jinou sociální událostí v jejich sociálním |
| prostředí |
| 1.2 Zachycení problému v časném stadiu, evidence, následné odborné |
| posouzení situace a návrh intervence |
| |
| 2. Fáze posouzení životní situace |
| |
| 2.1 Zjištění poznatků o životní situaci |
| 2.2 Posouzení potřebnosti intervence |
| 2.3 Vyhodnocení požadavku klienta na základě informace o jeho životní |
| situaci a stanovení účelu předběžné formulace hlavních rysů plánu |
| intervence |
| 2.4 Provedení sociálního šetření za účelem posouzení životní situace |
| klienta a zjištění jeho potřeb a podoby intervence |
| |
| 3. Fáze plánování |
| |
| 3.1 Individuální plánování s jedincem, skupinou nebo komunitou |
| 3.2 Evaluace |
| |
| 4. Fáze zaměřená na změnu u klienta |
| |
| 4.1 Motivační rozhovor |
| 4.2 Podpora kompetencí jedince |
| 4.3 Podpora kompetencí malé skupiny (např. rodiny, páru, vrstevnické |
skupiny) |
| 4.4 Nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních dovedností |
a schopností klienta |
| 4.5 Základní sociální poradenství |
| 4.6 Odborné sociální poradenství |
| 4.7 Krizová intervence |
| 4.8 Doprovázení klienta |
| 4.9 Dohled nad klientem |
| 4.10 Sociální práce s komunitou |
| 4.11 Evaluace |
| |
| 5. Fáze zaměřená na změnu sociálního prostředí klienta |
| |
| 5.1 Podněcování změn v interakcích mezi klienty a subjekty v jejich |
| sociálním prostředí |
| 5.2 Podněcování změn subjektů v sociálním prostředí klienta |
| 5.3 Situační intervence |
| 5.4 Navázání kontaktu s poskytovatelem další pomoci |
| |
| 6. Fáze preventivní práce |
| |
| 6.1 Propagace dostupných služeb mezi cílovou skupinou |
| 6.2 Předání informace |
+------------------------------------------------------------------------------+
| POUŽITÁ METODA NEPŘÍMÉ PRÁCE S KLIENTEM |
| |
| 1. Dokumentace práce |
| 2. Vypracování podkladové zprávy pro další instituce |
| 3. Plánování a organizace aktivit |
+------------------------------------------------------------------------------+
| POUŽITÁ METODA SPOLUPRÁCE S DALŠÍMI ORGANIZACEMI |
| |
| 1. Zprostředkování další pomoci nebo služeb |
| 2. Asistence při jednání s organizacemi |
| 3. Zastupování práv klienta |
| 4. Spolupráce s relevantními službami nebo dalšími odborníky |
| 5. Management aktivit subjektů |
+------------------------------------------------------------------------------+
| JINÁ POUŽITÁ METODA |
| |
| záznam ... |
| |
| |
| |
+------------------------------------------------------------------------------+
| ZVOLENÁ INTERVENCE, VĚCNÁ NÁROČNOST A DOBA INTERVENCE APLIKOVANÝCH METOD |
+------------------------------------------------------------------------------+
| Zvolená intervence Doporučená Skutečná Věcná |
| doba doba náročnost 4) |
| intervence intervence |
| (v min) (v min) (počet SP) |
+------------------------------------------------------------------------------+
| Jednání o poskytnutí sociální práce 5 až 15 |
| Sociální šetření 105 až 250 |
| Individuální plánování s jedincem, |
| skupinou nebo komunitou 20 až 60 |
| Motivační rozhovor 15 až 30 |
| Podpora kompetencí jedince 20 až 60 |
| Podpora kompetencí malé skupiny |
| (např. rodiny, páru, vrstevnické |
| skupiny) 30 až 90 |
| Sociální práce s komunitou 30 až 90 |
| Nácvik a upevňování dovedností |
| a schopností klienta 30 až 60 |
| Základní sociální poradenství 5 až 15 |
| Odborné sociální poradenství 15 až 60 |
| Krizová intervence 10 až 30 |
| Doprovázení klienta 15 až 60 |
| Dohled nad klientem 20 až 60 |
| Evaluace 20 až 60 |
| Dokumentace práce 10 až 30 |
| Vypracování podkladové zprávy pro |
| další instituce 30 až 90 |
| Plánování a organizace aktivit 10 až 50 |
| Podněcování změn v interakcích mezi |
| klienty a subjekty v jejich sociálním |
| prostředí 30 až 60 |
| Podněcování změn subjektů v sociálním |
| prostředí klienta 30 až 90 |
| Navázání kontaktu s poskytovatelem |
| další pomoci 5 až 15 |
| Situační intervence 10 až 30 |
| Asistence při jednání s organizacemi 20 až 90 |
| Zastupování práv klienta 20 až 90 |
| Spolupráce s relevantními službami |
| nebo dalšími odborníky 20 až 90 |
| Management aktivit subjektů při |
| zvládání určitého sociálního problému 20 až 90 |
| Propagace dostupných služeb mezi |
| cílovou skupinou 60 až 240 |
| Depistáž 60 až 180 |
| |
| |
+------------------------------------------------------------------------------+
| ČASOVÝ ÚDAJ DOJEZDU KE KLIENTOVI V MINUTÁCH |
+---------------------------------------+--------------------------------------+
| Předpokládaný čas: | Skutečný čas: |
| | |
+---------------------------------------+--------------------------------------+
| PROJEDNÁVÁNÍ NÁVRHU A POPIS PLÁNU POMÁHAJÍCÍ INTERVENCE, ZÁZNAM O PRŮBĚHU |
| A HODNOCENÍ JEHO REALIZACE |
+---------------------------------------+--------------------------------------+
| Cíl: | |
| | |
| (ujednání mezi klientem a sociálním | |
| pracovníkem o tom, co je třeba řešit) | |
| | |
+---------------------------------------+--------------------------------------+
| Plán pomáhající intervence - hlavní | |
| a dílčí cíle pomáhající intervence: | |
| | záznam (typ setkání nebo činnosti, |
| (čeho má být v zájmu realizace cíle | výsledné ujednání, v případě potřeby |
| dosaženo, kým, do kdy, jak - navržené | průběh událostí nebo další údaje |
| činnosti a metody realizace cíle, | a komentáře ...) |
| důvod přerušení spolupráce apod.) | |
| | |
| | |
+---------------------------------------+--------------------------------------+
| | |
| | |
| období | |
| | |
| datum | |
| | |
| | |
+---------------------------------------+--------------------------------------+
| Popis průběhu realizace plánu | |
| pomáhající intervence a vyhodnocení | |
| realizace: | |
| | |
| (evaluace navržených a použitých | |
| činností a metod realizace a dosažení | záznam (vyhodnocení hlavních nebo |
| cíle pomáhající intervence případné | dílčích cílů pomáhající intervence) |
| změny plánu pomáhající intervence - | |
| nové cíle, činnosti, nebo metody, | |
| k jejichž změně došlo na základě | |
| evaluace) | |
| | |
| | |
+---------------------------------------+--------------------------------------+
| Období | |
| | |
| Datum | |
| | |
| | |
+---------------------------------------+--------------------------------------+
| ZÁZNAM ANONYMNÍHO KLIENTA: |
| |
| (Klient, který nemůže nebo nechce z jakéhokoli důvodu sdělit své |
| identifikační údaje) |
| |
+---------------------------------------+--------------------------------------+
| EVIDENČNÍ ČÍSLO: | |
| | |
| Kontakt proveden (zaškrtněte): | |
| | |
| 1. telefonicky | ano ne |
| 2. osobní návštěvou | ano ne |
| | |
| | |
| Období (datum, časová náročnost): | |
| | |
| | |
| Záznam poskytnuté intervence (popis): | |
| | |
| | |
| | |
| Pozn.: | |
| | |
| | |
+---------------------------------------+--------------------------------------+
Zpracoval(a):
Dne:
Pozn.:
------------------------------------------------------------------
1) Registrační údaje o manipulaci se spisem.
2) Pro určení příslušnosti k právním předpisům EU.
3) Časový úsek, ve kterém úřad zastupovaný sociálním pracovníkem spolupracoval s klientem. V době spolupráce sociálního pracovníka a klienta je v záznamu označen rámcovým datem počátku spolupráce (např. únor 2014). Pokud je spolupráce ukončena, popřípadě přerušena, je k rámcovému datu počátku spolupráce připsáno rámcové datum ukončení, popřípadě přerušení spolupráce (např. listopad 2015). Pokud je spolupráce po čase navázána znovu, období je opět označeno rámcovým datem počátku spolupráce.
4) Doporučená referenční hodnota věcné náročnosti zátěže sociálního pracovníka (Z) pro aplikované metody sociální práce vychází z predikce, že pro jejich vykonávání jsou potřební odborníci, kteří potřebují dostatek prostoru pro svoji práci [odbornost, určení počtu klientů na jednoho pracovníka (X), počet klientů na jednoho pracovníka v obci (Y), vymezení časové dotace podle vzdálenosti (K1), stratifikace obyvatel (K2); věcná náročnost se zjišťuje podle vzorce, (X/Y) + K1 + K2 = Z]. Referenční hodnota věcné náročnosti zátěže je ovlivněna rozsahem a odbornou náročností používaných metod sociální práce. Ve věcné náročnosti je uváděn počet sociálních pracovníků (SP) řešících jednoho klienta v daném období.
******************************************************************