§ 73
Pojízdné pracovní stroje
(1) Pojízdné pracovní stroje jsou vozidla, která podle svého účelu a podle svých zvláštních, s vozidlem pevně spojených zařízení jsou určena a vhodná pouze k vykonávání práce, nikoliv k dopravě nákladů nebo zboží. Tyto stroje jsou buď samojízdné nebo přípojné. Jsou určeny převážně k práci na uzavřených místních pracovištích a po pozemních komunikacích se pohybují jen při přesunech z jednoho pracoviště na druhé. 182)
(2) Pro pojízdné pracovní stroje platí ustanovení části druhé, pokud z nich nevyplývá jinak, s odchylkami stanovenými v odstavcích 3 až 15.
(3) Soubor brzdových zařízení samojízdných pracovních strojů 183) s nejvyšší konstrukční rychlostí převyšující 25 km/h musí splňovat požadavky kladené na brzdění provozní, nouzové a parkovací podle § 15 a 16, s výjimkou, že pro výpočet brzdné dráhy podle § 16 odst. 18 platí vzorce pro
provozní brzdění
v02
S = 0,15 v0 + -----,
115
nouzové brzdění
v02
S = 0,15 v0 + 2 -----,
115
že v0 = 40 km/h a u strojů, které této rychlosti nedosahují, v0 = nejvyšší konstrukční rychlosti a že zkušební svah podle § 16 odst. 25 má sklon 30 %.
(4) Soubor brzdových zařízení samojízdných pracovních strojů s nejvyšší konstrukční rychlostí nepřevyšující 25 km/h musí splňovat podmínky § 20, přičemž platí pro soustavu parkovacího brzdění požadavek zkušebního svahu o sklonu 30 %.
(5) Soubor brzdových zařízení přípojných pracovních strojů s nejvyšší konstrukční rychlostí převyšující 25 km/h musí splňovat podmínky stanovené pro brzdění provozní a parkovací podle § 15 a 17, s výjimkou § 17 odst. 11, přičemž zde platí požadavek zkušebního svahu o sklonu 30 %.
(6) Soubor brzdových zařízení přípojných pracovních strojů s nejvyšší konstrukční rychlostí nepřevyšující 25 km/h musí splňovat podmínky § 21, přičemž zde platí pro soustavu parkovacího brzdění požadavek zkušebního svahu o sklonu 30 %.
(7) Za samojízdný pracovní stroj nesmí být při provozu na pozemní komunikaci zapojováno žádné přípojné vozidlo, s výjimkou vlastních součástí stroje. Přípojný pracovní stroj může být zapojen pouze za motorové tažné vozidlo, nikoli za přípojné vozidlo; pro soupravu s přípojným pracovním strojem opatřeným brzdovým zařízením podle odstavce 5 platí podmínky § 18, pro soupravu s přípojným pracovním strojem opatřeným brzdovým zařízením podle odstavce 6 platí podmínky § 22.
(8) Řídící ústrojí pojízdných pracovních strojů s nejvyšší konstrukční rychlostí nepřevyšující 30 km/h nesmí při nastavení kol do přímého směru vykazovat na volantu mechanickou vůli
a) u strojů uváděných do provozu větší než 18°,
b) u strojů po uplynutí záruční doby větší než 36°.
Řídící ústrojí pojízdných pracovních strojů s nejvyšší konstrukční rychlostí nad 30 km/h, avšak nepřevyšující 60 km/h nesmí při nastavení kol do přímého směru vykazovat na volantu mechanickou vůli
a) u strojů uváděných do provozu větší než 12 stupňů,
b) u strojů po uplynutí záruční doby větší než 30 stupňů.
Pro ostatní pojízdné pracovní stroje platí podmínky § 24 odst. 4.
(9) Nejvyšší přípustné síly na ovládacích orgánech pojízdných pracovních strojů musí odpovídat ustanovení § 25 odst. 7.
(10) Řízení pojízdných pracovních strojů s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než 15 km/h musí být konstruováno tak, aby počet otáček volantu nepřesáhl 6 při plném vychýlení řídících kol (z jedné krajní polohy do druhé).
(11) Výhled z místa řidiče pojízdných pracovních strojů, a pokud jsou opatřena sedadlem pro obsluhu, i výhled z tohoto místa musí být konstrukčně zajištěn tak, aby byl co největší a pokud možno všemi směry. Pro viditelnost dozadu musí být pojízdný pracovní stroj vybaven nejméně jedním zpětným zrcátkem [§ 26 odst. 6 písm. c), odst. 8 a 9].
(12) Je-li pojízdný pracovní stroj opatřen budkou řidiče nebo obsluhy, musí tato budka splňovat podmínky stanovené technickými a hygienickými předpisy; 184) ustanovení § 31 odst. 2 pro pojízdné pracovní stroje neplatí.
(13) Vnější osvětlení a světelná signalizace pojízdných pracovních strojů musí splňovat podmínky stanovené v § 43 až 52, s případnými odchylkami v odůvodněných případech jako v § 70 a 72.
(14) Pojízdné pracovní stroje s přepravním charakterem 185) musí být vybaveny rychloměrem a počítačem ujeté vzdálenosti podle § 59.
(15) Ustanovení odstavců 3 až 11 a 14 neplatí pro pojízdné pracovní stroje, jejichž technická způsobilost byla schválena přede dnem účinnosti této vyhlášky.
------------------------------------------------------------------
182) K pracovním strojům patří např. bagry, lopatové nakladače, silniční válce, lokomobily, půdní frézy, jeřáby a podobná zdvihací zařízení, odklízecí stroje, buldozery, grejdry apod. Pod pojem pojízdný pracovní stroj nespadají vozidla, která jsou postavena na kompletních strojových spodcích automobilů a jejich přívěsů a návěsů.
183) Účinky brzdění se hodnotí při celkové i pohotovostní hmotnosti (včetně řidiče) a rozložení zatížení na jednotlivé nápravy, které jsou pro provoz na pozemních komunikacích schváleny.
184) Viz poznámku 177.
185) Pracovními stroji s přepravním charakterem se rozumějí např. dumper, terénní přívěs jednoosého tahače, scraper apod.