§ 70
Zemědělské a lesnické traktory 174)
(1) Zemědělské a lesnické traktory (dále jen "traktory") jsou dvounápravové stroje opatřené pneumatikami, které jsou určeny k sunutí, nesení a pohonu pracovního zařízení, nářadí, přívěsů a k vykonávání různých prací, hlavně tažnou silou a jejichž nejvyšší konstrukční rychlost nepřevyšuje 25 km/h. 175) Ustanovení platná pro traktory platí přiměřeně i pro pásové traktory určené ke stejným pracím; pro jejich používání na pozemních komunikacích platí ustanovení § 2 písm. c).
(2) Pro traktory platí ustanovení části druhé, pokud z nich nevyplývá jinak, s odchylkami stanovenými v odstavcích 3 až 13.
(3) Traktor může být vybaven sedadly pro spolujezdce (popřípadě další obsluhu mimo řidiče) za těchto podmínek:
a) připouští se nejvýše dvě sedadla pro spolujezdce,
b) jsou-li tato sedadla umístěna na blatnících (krytech kol), smí být na jednom blatníku pouze jedno sedadlo,
c) každé sedadlo pro spolujezdce musí být spolehlivě připevněno k traktoru, musí mít opěradlo nejméně s jednou loketní opěrou nebo madlem pro držení a odpovídající opěru pro nohy,
d) sedadlo pro spolujezdce musí mít šířku nejméně 400 mm a hloubku nejméně 300 mm,
e) žádné sedadlo pro spolujezdce, včetně opěry pro nohy nesmí přesahovat vnější obrys traktoru, s výjimkou traktorů o celkové šířce nejvíce 1,4 m, u nichž sedadlo spolujezdce smí přesahovat obrys nejvýše o 50 mm na každé straně vozidla.
(4) Při jakémkoliv provozním zatížení traktoru v rozsahu od pohotovostní hmotnosti včetně hmotnosti řidiče až po celkovou nesmí zatížení řízené nápravy - měřeno při stání na vodorovné vozovce - být menší než 25 % okamžité hmotnosti traktoru. Připouští se však nižší zatížení řízené nápravy po namontování různých pracovních nářadí a nákladních plošin při současném snížení nejvyšší přepravní rychlosti na 15 km/h; přitom v žádném případě zatížení řízené nápravy nesmí být menší než
- 20 % u traktorů o celkové hmotnosti
nejvýše 3,2 t,
- 19 % u traktorů o celkové hmotnosti
vyšší než 3,2 t,
avšak nejvýše 4,5 t,
- 18 % u traktorů o celkové hmotnosti
vyšší než 4,5 t.
(5) Na traktoru může být upevněna nákladní plošina za těchto podmínek:
- plošina musí být upevněna souměrně k jeho podélné svislé rovině souměrnosti a nesmí být výše než 1,5 m nad vozovkou,
- plošina nesmí snižovat výhled řidiče, omezovat ovladatelnost traktoru a narušovat předepsanou geometrickou viditelnost jeho vnějšího osvětlení,
- šířka plošiny nesmí přesahovat jeho celkovou šířku.
(6) Traktorem nesené nářadí a jeho upevnění musí v transportní poloze na pozemní komunikaci odpovídat požadavkům na plošinu (odstavec 5), s výjimkou šířky, která nesmí být větší než 3 m.
(7) Traktory musí být vybaveny schváleným ochranným rámem nebo budkou řidiče se stejnými vlastnostmi z hlediska bezpečnosti 176) jako ochranný rám. Budka řidiče musí splňovat podmínky stanovené technickými a hygienickými předpisy; 177) ustanovení § 31 odst. 2 pro traktory neplatí.
(8) V odůvodněných případech mohou být u traktorů umístěna světla (odrazky) odchylně od § 45 až 50, a to:
a) tlumená světla ve výši až 1,35 m a od bočního obrysu dále než 400 mm,
b) obrysová a koncová světla ve výši až 1,9 m, přičemž vzájemná vzdálenost vnitřních okrajů činných svítících ploch nesmí být menší než 500 mm,
c) brzdová světla ve výši až 1,9 m,
d) směrová světla ve výši až 2,1 m, přičemž spodním okrajem činné svítící plochy nesmí být níže než 500 mm nad vozovkou,
e) odrazky spodním okrajem činné plochy ve výši nejméně 500 mm a horním okrajem činné plochy nejvýše 1,2 m nad vozovkou, přičemž vzájemná vzdálenost vnitřních okrajů jejich činných ploch nesmí být menší než 500 mm.
(9) Soubor brzdových zařízení na traktoru musí splňovat podmínky stanovené pro provozní, parkovací a ode dne, který stanoví federální ministerstvo dopravy, i nouzové brzdění v § 15, s výjimkou odstavce 20, a v § 16 odst. 1, 2, 3 písm. a), odst. 4, 5, 8, 11, 12, 13 a 14 písm. a).
(10) Zařízení, která zajišťují brzdění provozní, parkovací a nouzové, mohou mít společné části za těchto podmínek:
a) musí mít nejméně dva na sobě nezávislé a oddělené ovládací orgány a převody,
b) ovládací orgán a převod pro provozní brzdění musí být nezávislé na ovládacím orgánu a převodu pro parkovací brzdění,
c) je-li společný orgán pro provozní a nouzové brzdění, musí být soustava parkovacího brzdění provedena tak, aby mohla působit i při pohybujícím se vozidle,
d) činné elementy vlastního parkovacího brzdového ústrojí musí být udržovány v zabrzděné poloze výhradně mechanickými částmi.
(11) Jestliže provozní brzdění působí pouze na kola jedné nápravy, nesmí působit přes vypínatelná převodová ústrojí (ozubená převodová kola). Účinek provozního brzdění nesmí být menší, než odpovídá střednímu zpomalení 2,5 m/s2 za podmínek uvedených v § 20 odst. 4. 178) Pro pokles účinnosti provozního brzdění po zahřátí brzd platí ustanovení § 20 odst. 5.
(12) Účinek parkovacího brzdění musí spolehlivě zabránit protáčení kol vozidla zatíženého na celkovou hmotnost na sklonu 30 %, bez použití vypojitelného pohonu náprav. 178)
(13) Ustanovení odstavců 7 a 9 až 12 neplatí pro traktory, jejichž technická způsobilost byla schválena přede dnem účinnosti této vyhlášky.
------------------------------------------------------------------
174) Jsou to vozidla, která jsou převážně určena pro provoz mimo veřejné pozemní komunikace, s výjimkou polních a lesních cest, na nichž se pohybují běžně; ostatních veřejných pozemních komunikací využívají jen k přesunu z jednoho pracoviště na druhé v rámci obvodu zemědělského nebo lesního závodu.
175) Nejvyšší rychlost traktorů se měří na vozovce se sklonem do 1,5 % na úseku nejméně 100 m dlouhém, s novými pneumatikami největšího průměru, určenými pro daný typ traktoru a při nejnižším celkovém převodovém poměru (nejvyšší převodový stupeň). Přitom skutečně naměřená nejvyšší rychlost nesmí převyšovat o více než 10 % nejvyšší konstrukční rychlost.
176) Ochranné rámy schvaluje Státní zkušebna zemědělských a lesnických strojů (státní zkušebna č. 206).
177) ČSN 47 00 02, ČSN 27 01 40, ČSN 27 70 10;
Směrnice o hygienických podmínkách pro výstavbu průmyslových podniků č. 5, sv. 3/1958;
Směrnice o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku č. 32, sv. 28/1967;
Směrnice o ochraně zdraví před nepříznivým působením mechanického kmitání a chvění (vibrací) č. 33, sv. 29/1967.
178) Účinky brzdění se hodnotí při celkové i pohotovostní hmotnosti (včetně řidiče) a rozložení zatížení na jednotlivé nápravy, které jsou pro provoz na pozemních komunikacích schváleny.