§ 58
Zasklení vozidel a clona proti slunci
(1) Průhledné ochranné sklo před řidičem (dále jen "čelní sklo"), výplně všech ostatních oken (i střešních) a mezistěn, rovné nebo ohýbané, musí být u motorových a jejich přípojných vozidel ze schváleného 150) bezpečnostního skla, 151) aby se při rozbití snížilo nebezpečí zranění na nejmenší možnou míru.
(2) Čelní, postranní a zadní skla karosérie automobilů nebo budky řidiče musí být pro výhled dokonale průhledná, s vysokou světelnou propustností a bez optického a barevného zkreslování. 152) Čelní skla musí být leštěná nebo zpracovaná jinak s rovnocennou kvalitou povrchu a při prasknutí musí zabezpečovat alespoň částečnou viditelnost, aby bylo možno vozidlo bezpečně zastavit.
(3) U autobusů a osobních autobusových přívěsů nesmějí být nouzové dveřní a okenní východy zaskleny vrstveným sklem.
(4) Dnem, který stanoví federální ministerstvo dopravy, musí být bezpečnostní čelní skla automobilů vrstvená.
(5) Bezpečnostní skla z plastických materiálů smějí být použita pro zasklení:
- vnitřních mezistěn a přepážek,
- otevíracích střešních oken,
- oken skládacích dveří (např. u autobusů),
- oken přípojných vozidel za osobní automobily,
- ochranných čelních krytů jednostopých vozidel a jejich modifikací bez kabiny řidiče.
(6) Nekryté hrany zasklení - např. vyklápěcích větracích okének, spouštěcích dveřních oken, mezistěn apod. - musí být dostatečně zaobleny. U vozidel určených výlučně pro dopravu dětí musí být tyto hrany vhodně olemovány.
(7) Karosérie a budka řidiče motorového vozidla musí mít dvě clony proti slunci, z nichž jedna musí být před řidičem a musí se dát snadno a jednou rukou beze změny polohy trupu nastavovat. 153) Budka řidiče zemědělských a lesnických traktorů musí mít alespoň jednu clonu proti slunci.
(8) Clona proti slunci nesmí být provedena z lehce vznětlivého materiálu. U motorových vozidel, jejichž technická způsobilost bude schválena po dni účinnosti této vyhlášky, musí být clona proti slunci provedena buď z materiálu, který pohlcuje nárazovou energii, nebo musí být tímto materiálem úplně pokryta; držák clony proti slunci musí mít - je-li proveden z tuhého materiálu - poloměr zakřivení větší než 3,2 mm u hran, které mohou přijít ve styk s hlavou řidiče nebo spolujezdce. 154)
(9) Ustanovení odstavců 1, 2, 4, 5, 7 a 8 druhé věty neplatí pro vozidla, jejichž technická způsobilost byla schválena přede dnem účinnosti této vyhlášky.
------------------------------------------------------------------
150) Podmínkou schválení je splnění požadavků ČSN 70 90 81, ČSN 70 90 82 a ČSN 70 90 85; jejich přezkoušením nebo ověřením je pověřen ÚVMV. Schválení musí být na všech sklech zřetelně vyznačeno příslušnou značkou vedle výrobní značky skla.
151) Bezpečnostní skla jsou obecně zasklívací dílce z vrstveného a tvrzeného skla i z plastického materiálu.
Vrstvené sklo je zasklívací materiál ze dvou nebo více vrstev skla spojených jednou nebo více mezivrstvami z plastické hmoty (např. polyvinylbutyralu).
Tvrzené sklo je homogenní zasklívací materiál zvlášť zpracovaný tak, že je vysoce odolný vůči nárazu deformovatelného předmětu a po nárazu se charakteristicky rozpadne v nesčetné malé úlomky.
Plastickým materiálem zasklení je míněno např. akrylické sklo nebo jiné rovnocenné materiály.
152) Toto ustanovení nebrání používání skel fototropických, determálních a antireflexních, s vnitřními topnými vložkami apod.
153) Současně se doporučuje, aby uchycení clon umožňovalo prostorové nastavení.
154) K ověření tohoto požadavku se použije sférického modelu hlavy o průměru 165 mm.