§ 40
Emise škodlivin motorových vozidel
(1) Vozidla s naftovými motory musí mít spalování při všech režimech jízdy a provozu tak dokonalé, aby kouř motoru na konci výfukového potrubí byl v těchto mezích:
a) u vozidel uvedených do provozu po dni účinnosti této vyhlášky smí kouř vykazovat nejvýše 40 % zabarvení filtračního papíru, 115) po uplynutí záruční doby vozidla, popřípadě záruční doby motoru po opravě nejvýše 50 % zabarvení filtračního papíru, konstrukce a provedení motoru musí být takové, aby bylo zabráněno úniku plynů z klikové skříně do ovzduší [odstavec 2 písm. b)],
b) u vozidel uvedených do provozu přede dnem účinnosti této vyhlášky smí 115) kouř vykazovat nejvýše 60 % zabarvení filtračního papíru, avšak nejpozději dnem 1. 1. 1973 musí být tato vozidla seřízena tak, aby kouř vykazoval nejvýše 50 % zabarvení filtračního papíru.
(2) Vozidla s benzinovými motory, jejichž technická způsobilost bude schválena po dni účinnosti této vyhlášky, s výjimkou dvoukolových a tříkolových motorových vozidel s celkovou hmotností menší než 400 kg nebo s nejvyšší konstrukční rychlostí menší než 50 km/h, musí být z hlediska emise plynných škodlivin schválena 116) a
a) při volnoběhu motoru nesmí vylučovat ve zplodinách hoření objemový obsah kysličníku uhelnatého větší než 4,5 %,
b) konstrukce a provedení motoru musí být takové, aby bylo zabráněno úniku plynů z klikové skříně do ovzduší, 117)
c) vozidla s celkovou hmotností menší než 3,5 t musí splňovat test I (evropský cyklus). 117)
------------------------------------------------------------------
115) Měření se provádí kouřoměrem typu NC 112a) nebo jinými přístroji, dávajícími objektivně srovnatelné výsledky.
116) Podmínkou schválení je splnění požadavků Předpisu EHK č. 15; prováděním homologačních zkoušek je pověřen ÚVMV.
117) Požadavky jsou podrobněji specifikovány v Předpise EHK č. 15.