§ 2
Zvláštní pravidla pro studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy
(1) Účastník studia vede po dobu studia portfolio, které obsahuje
a) písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe,
b) písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi,
c) písemné závěrečné hodnocení praxe účastníka studia učitelem, který vedl praxi, a
d) další doklady, pokud jsou uvedeny v akreditaci vzdělávacího programu.
(2) Povinnou součástí závěrečné ústní zkoušky nebo obhajoby závěrečné písemné práce je pohovor o portfoliu účastníka studia.
(3) Alespoň 1 člen zkušební komise je odborníkem v oblasti školství, který se nepodílí na uskutečňování příslušného vzdělávacího programu.
(4) Podmínkou uskutečňování studia v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků je uzavření dohody o spolupráci s vysokou školou uskutečňující akreditované studijní programy zaměřené na přípravu učitelů, která obsahuje alespoň
a) obsah a rozsah odborné a metodické podpory ze strany vysoké školy a
b) způsob a rozsah zapojení zaměstnanců vysoké školy do uskutečňování studia v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
(5) Garantem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může být osoba, která
a) je profesorem, mimořádným profesorem nebo docentem pro obor
1. v oblasti pedagogiky, psychologie, didaktiky nebo oborové didaktiky, nebo
2. který charakterem odpovídá předmětu druhého stupně základní školy nebo všeobecně-vzdělávacímu předmětu střední školy, pokud v didaktice tohoto oboru po dobu 5 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu vykonávala tvůrčí činnost, a
b) získala praxi
1. v délce 3 let ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací,
2. v délce 3 let při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog, nebo
3. v rozsahu 20 vyučovacích hodin ve výkonu přímé pedagogické činnosti ve škole nebo školském zařízení v době nejdéle 2 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu.
(6) Garantem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může dále být osoba, která
a) je absolventem doktorského studijního programu
1. v oblasti pedagogiky, psychologie, didaktiky nebo oborové didaktiky, nebo
2. v oboru, který charakterem odpovídá předmětu druhého stupně základní školy nebo všeobecně-vzdělávacímu předmětu střední školy, pokud v didaktice tohoto oboru po dobu 5 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu vykonávala tvůrčí činnost, a
b) získala praxi v délce 5 let
1. ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací, nebo
2. při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog.
(7) Lektorem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může být osoba splňující předpoklady podle § 14 odst. 4, která
a) získala praxi v délce 5 let
1. ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací, nebo
2. při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog, nebo
b) je studentem nebo absolventem doktorského studijního programu a která získala praxi
1. v délce 3 let ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací,
2. v délce 3 let při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog, nebo
3. v rozsahu 20 vyučovacích hodin ve výkonu přímé pedagogické činnosti ve škole nebo školském zařízení v době nejdéle 2 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu.