CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 316/2014 Sb. Vyhláška o bezpečnostních opatřeních, kybernetických bezpečnostních incidentech, reaktivních opatřeních a o stanovení náležitostí podání v oblasti kybernetické bezpečnosti (vyhláška o kybernetické bezpečnosti) Příloha č. 2 - Hodnocení rizik

Příloha č. 2 - Hodnocení rizik

316/2014 Sb. Vyhláška o bezpečnostních opatřeních, kybernetických bezpečnostních incidentech, reaktivních opatřeních a o stanovení náležitostí podání v oblasti kybernetické bezpečnosti (vyhláška o kybernetické bezpečnosti)

Příloha č. 2

Hodnocení rizik

Hodnocení rizik je vyjádřeno jako funkce, kterou ovlivňuje dopad, hrozba a zranitelnost.

Pro hodnocení rizik lze použít zejména tuto funkci

riziko = dopad x hrozba x zranitelnost.

Jednoznačné určení funkce pro určení rizika je nezbytnou součástí metodiky pro identifikaci a hodnocení rizika.

+--------------------------------------------------------------------------------------------------+

| Stupnice pro hodnocení dopadů |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Úroveň | Popis |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Nízký | Dopad je v omezeném časovém období a malého rozsahu a nesmí být katastrofický. |

| | Rozsah případných škod nepřesahuje |

| | a) 10 zraněných osob s následnou hospitalizací po dobu delší než 24 hodin nebo |

| | b) finanční nebo materiální ztráty do 5 000 000 Kč anebo |

| | c) představuje dopad na veřejnost s rozsáhlým omezením nezbytných služeb nebo |

| | jiného závažného zásahu do každodenního života postihujícího nejvýše 250 osob. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Střední | Dopad je omezeného rozsahu a v omezeném časovém období. |

| | Rozsah případných škod se pohybuje v rozmezí |

| | a) do 10 mrtvých nebo od 11 do 100 osob s následnou hospitalizací po dobu delší |

| | než 24 hodin nebo |

| | b) finanční nebo materiální ztráty od 5 000 000 Kč do 50 000 000 Kč anebo |

| | c) představuje dopad na veřejnost s rozsáhlým omezením nezbytných služeb nebo |

| | jiného závažného zásahu do každodenního života postihujícího od 251 do |

| | 2 500 osob. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Vysoký | Dopad je omezeného rozsahu, ale trvalý nebo katastrofický. |

| | Rozsah případných škod se pohybuje v rozmezí |

| | a) od 11 do 100 mrtvých nebo od 101 do 1 000 osob s následnou hospitalizací po |

| | dobu delší než 24 hodin nebo |

| | b) finanční nebo materiální ztráty od 50 000 000 Kč do 500 000 000 Kč anebo |

| | c) představuje dopad na veřejnost s rozsáhlým omezením nezbytných služeb nebo |

| | jiného závažného zásahu do každodenního života postihujícího od 2 501 do |

| | 25 000 osob. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritický | Dopad je plošný rozsahem, trvalý a katastrofický. |

| | Rozsah případných škod se pohybuje v rozmezí |

| | a) 101 a více mrtvých a 1 001 a více osob s následnou hospitalizací po dobu delší |

| | než 24 hodin nebo |

| | b) finanční nebo materiální ztráty převyšující 500 000 000 Kč anebo |

| | c) představuje dopad na veřejnost s rozsáhlým omezením nezbytných služeb nebo |

| | jiného závažného zásahu do každodenního života postihujícího více než |

| | 25 000 osob. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

+--------------------------------------------------------------------------------------------------+

| Stupnice pro hodnocení hrozeb |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Úroveň | Popis |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Nízká | Hrozba neexistuje nebo je málo pravděpodobná. Předpokládaná realizace hrozby není |

| | častější než jednou za 5 let. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Střední | Hrozba je málo pravděpodobná až pravděpodobná. Předpokládaná realizace hrozby je v |

| | rozpětí od 1 roku do 5 let. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Vysoká | Hrozba je pravděpodobná až velmi pravděpodobná. Předpokládaná realizace hrozby je v |

| | rozpětí od 1 měsíce do 1 roku. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritická | Hrozba je velmi pravděpodobná až víceméně jistá. Předpokládaná realizace hrozby je |

| | častější než jednou za měsíc. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

+--------------------------------------------------------------------------------------------------+

| Stupnice pro hodnocení zranitelností |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Úroveň | Popis |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Nízká | Zranitelnost neexistuje nebo je zneužití zranitelnosti málo pravděpodobné. Existují |

| | kvalitní bezpečnostní opatření, které jsou schopna včas detekovat možné slabiny nebo |

| | případné pokusy o překonání opatření. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Střední | Zranitelnost je málo pravděpodobná až pravděpodobná. Existují kvalitní bezpečnostní |

| | opatření, jejichž účinnost je pravidelně kontrolována. Schopnost bezpečnostních |

| | opatření včas detekovat možné slabiny nebo případné pokusy o překonání opatření je |

| | omezena. Nejsou známé žádné úspěšné pokusy o překonání bezpečnostních opatření. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Vysoká | Zranitelnost je pravděpodobná až velmi pravděpodobná. Bezpečnostní opatření existují, |

| | ale jejich účinnost nepokrývá všechny potřebné aspekty a není pravidelně |

| | kontrolována. Jsou známé dílčí úspěšné pokusy o překonání bezpečnostních opatření. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritická | Zranitelnost je velmi pravděpodobná až po víceméně jisté zneužití. Bezpečnostní |

| | opatření nejsou realizována anebo je jejich účinnost značně omezena. Neprobíhá |

| | kontrola účinnosti bezpečnostních opatření. Jsou známé úspěšné pokusy překonání |

| | bezpečnostních opatření. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

+--------------------------------------------------------------------------------------------------+

| Stupnice pro hodnocení rizik |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Úroveň | Popis |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Nízké | Riziko je považováno za přijatelné. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Střední | Riziko může být sníženo méně náročnými opatřeními nebo v případě vyšší náročnosti |

| | opatření je riziko přijatelné. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Vysoké | Riziko je dlouhodobě nepřípustné a musí být zahájeny systematické kroky k jeho |

| | odstranění. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritické | Riziko je nepřípustné a musí být neprodleně zahájeny kroky k jeho odstranění. |

+----------+---------------------------------------------------------------------------------------+

V případě, že orgán nebo osoba uvedená v § 3 písm. c)e) zákona využívá metodu pro identifikaci a hodnocení rizik, která nerozlišuje hodnocení hrozby a zranitelnosti, je možné stupnice pro hodnocení hrozeb a zranitelností sloučit. Sloučení stupnic by nemělo vést ke ztrátě schopnosti rozlišení míry hrozby a zranitelnosti. Za tímto účelem lze použít například komentář, který zřetelně vyjádří jak úroveň hrozby, tak i úroveň zranitelnosti. Obdobně postupuje i orgán nebo osoba uvedená v § 3 písm. c)e) zákona, které používá jiný počet úrovní pro hodnocení dopadů, hrozeb, zranitelností a rizik.

------------------------------------------------------------------