§ 13
Klasifikace a hodnocení
(1) Klasifikaci písemné zkoušky z českého jazyka a literatury, z ruského jazyka a v gymnáziu z matematiky navrhují vyučující. Výsledky písemné zkoušky z matematiky oznámí žákům předseda nebo místopředseda po projednání v komisi nejpozději do dvou týdnů od jejího konání. Výsledky písemné zkoušky z českého jazyka a literatury a z ruského jazyka oznámí vyučující žákům nejpozději týden před zahájením ústních zkoušek.
(2) Klasifikaci žáka při praktické a ústní části maturitní, závěrečné pomaturitní nebo absolventské zkoušky, v učebních oborech při závěrečné zkoušce, na návrh zkoušejícího učitele nebo mistra odborné výchovy schvaluje zkušební komise hlasováním. Při rovnosti hlasů je rozhodující hlas předsedy zkušební komise. Při hodnocení maturitní, pomaturitní nebo absolventské zkoušky se přihlíží při klasifikaci rovněž k prospěchu, kterého žák dosáhl v průběhu studia. Při závěrečné zkoušce se přihlíží k prospěchu žáka z průběhu studia.
(3) Má-li žák z českého jazyka a literatury nebo z ruského jazyka při písemné zkoušce prospěch nedostatečný, koná ústní zkoušku ve stejném zkušebním období s tím, že prospěch z písemné i ústní zkoušky se promítne ve výsledném stupni. Jestliže žák neprospěl z českého jazyka a literatury nebo z ruského jazyka při ústní zkoušce, písemnou zkoušku neopakuje. Má-li žák gymnázia při písemné zkoušce z matematiky horší stupeň prospěchu než při klasifikaci v pololetí posledního ročníku studia, může mu předseda zkušební komise povolit na jeho žádost vykonání ústní zkoušky ve stejném zkušebním období. Byla-li písemná zkouška z matematiky klasifikována stupněm 5 - nedostatečný, vykoná žák ústní zkoušku povinně. V těchto případech se promítne prospěch z písemné i ústní zkoušky ve výsledném stupni.
(4) Počíná-li si žák při zkoušce nedovoleným způsobem, přeruší předseda zkušební komise nebo dozírající učitel jeho zkoušku a po poradě komise, nebo při písemné zkoušce po poradě s ředitelem školy, mu sdělí, zda může ve zkoušce pokračovat, nebo zda bude zkoušku, popřípadě její část písemnou nebo ústní, v nejbližším zkušebním období opakovat.
(5) Prospěch žáka při zkoušce se klasifikuje těmito stupni: 1 - výborný, 2 - chvalitebný, 3 - dobrý, 4 - dostatečný, 5 - nedostatečný. 7)
(6) Celkové hodnocení žáka u zkoušek (s výjimkou celkového zhodnocení přípravy žáků zvláštních odborných učilišť pro výkon jednoduchých činností) klasifikuje zkušební komise podle této stupnice:
a) prospěl s vyznamenáním, jestliže žák nemá
1. ve výroční klasifikaci v posledním ročníku studia celkové hodnocení horší než "prospěl velmi dobře", přičemž nemá průměr prospěchu z předmětů maturitní zkoušky horší než chvalitebný,
2. z předmětů nebo částí zkoušky včetně písemné zkoušky z matematiky v gymnáziu prospěch horší než chvalitebný, ve středních odborných učilištích z praktické části zkoušky a ve skupině studijních oborů 82 - Umění, užité umění a rukodílná uměleckořemeslná výroba - z hlavního vyučovacího předmětu prospěch horší než výborný,
3. průměrný prospěch z předmětů zkoušky nebo částí zkoušky horší než 1,50;
b) prospěl velmi dobře, jestliže žák nemá
1. ve výroční klasifikaci v posledním ročníku studia v žádném předmětu prospěch horší než dobrý,
2. z předmětů nebo částí zkoušky včetně písemné zkoušky z matematiky v gymnáziu prospěch horší než dobrý, ve středních odborných učilištích z praktické části zkoušky a ve skupině studijních oborů 82 - Umění, užité umění a rukodílná uměleckořemeslná výroba - z hlavního vyučovacího předmětu prospěch horší než chvalitebný,
3. průměrný prospěch z předmětů nebo částí zkoušky horší než 2,00;
c) prospěl, jestliže žák nemá
ve všech předmětech nebo částech zkoušky stupeň prospěchu horší než dostatečný,
d) neprospěl, jestliže žák má
v některém předmětu nebo části zkoušky stupeň prospěchu nedostatečný.
(7) Do celkového hodnocení se nezapočítává u maturitní zkoušky prospěch z předmětu, z něhož se žák přihlásí ke zkoušce dobrovolně.
(8) Celkové hodnocení zkoušky oznámí žákovi předseda zkušební komise ve dni, ve kterém žák zkoušku ukončil. Toto hodnocení je konečné.
(9) Příprava žáků zvláštních odborných učilišť pro výkon jednoduchých činností se hodnotí na závěr dvěma stupni - prospěl - neprospěl.
------------------------------------------------------------------
7) § 12 vyhlášky č. 124/1984 Sb., o středních školách.