Článek 11
Metody operací
1. Banka uskuteční operace sledující cíl a funkce stanovené v
článcích 1 a 2 této dohody kterýmkoliv anebo všemi následujícími
způsoby:
(i) poskytováním půjček anebo spolufinancováním s mnohostrannými
institucemi, komerčními bankami anebo ostatními
zainteresovanými institucemi, anebo účastí na půjčkách
podnikům soukromého sektoru, státním podnikům, které
fungují na bázi konkurence a směřují k účasti na tržně
orientované ekonomice a kterémukoliv státnímu podniku
za účelem ulehčení jeho přechodu do soukromého vlastnictví
a řízení; obzvláště k ulehčení anebo podpoře účasti
soukromého a/anebo zahraničního kapitálu v takových
podnicích;
(ii) a) investicemi do základního kapitálu podniků soukromého
sektoru;
b) investicemi do základního kapitálu státních podniků
fungujících konkurenčně a směřujících k účasti na
tržně orientované ekonomice a investicemi do základního
kapitálu státních podniků k umožnění jejich přechodu k
soukromému vlastnictví a řízení; obzvláště k ulehčení
anebo podpoře účasti soukromého a/anebo zahraničního
kapitálu v takových podnicích; a
c) upisováním (převzetím rizika) emise cenných papírů jak
soukromých, tak státních společností, které jsou uvedeny
v bodě (b) tohoto odstavce za účelem uvedeným v bodě
(b) tohoto odstavce; a to v případech, kde ostatní
způsoby financování nejsou vhodné;
(iii) usnadněním přístupu na domácí a mezinárodní kapitálové
trhy soukromým společnostem a ostatním společnostem uvedeným
v bodě (i) tohoto odstavce pro cíle uvedené v bodě (i)
tohoto odstavce prostřednictvím poskytování záruk v těch
případech, kde jiné formy financování nejsou vhodné, a
prostřednictvím finančního poradenství a jiných forem
pomoci;
(iv) používáním zdrojů ze zvláštních fondů v souladu s
dohodami určujícími jejich použití; a
(v) poskytováním nebo účastí na půjčkách a poskytováním
technické pomoci na rekonstrukci a rozvoji infrastruktury,
včetně ekologických programů, potřebných pro rozvoj
soukromého sektoru a přechod k tržně orientované ekonomice.
Pro účely tohoto odstavce státní podnik nebude považován za konkurenčně fungující, pokud nebude autonomně fungovat v konkurenčním tržním prostředí a nebudou se na něj vztahovat zákony o konkursu.
2.
(i) Rada ředitelů alespoň jednou ročně zkoumá operace banky a
strategii půjčování v každé přijímající zemi k zajištění
plného dodržování cíle a funkcí banky stanovených v
článcích 1 a 2 této dohody. Každé rozhodnutí vycházející z
takového přezkoumání musí být přijato alespoň dvoutřetinovou
většinou ředitelů představujících alespoň tři čtvrtiny
celkových hlasovacích práv členů.
(ii) Uvedené přezkoumání zahrnuje mimo jiné posouzení pokroku
každé přijímající země v decentralizaci, demonopolizaci a
privatizaci a relativní podíl půjček banky soukromým
podnikům, státním podnikům v procesu přechodu k účasti na
tržně orientované ekonomice anebo privatizaci, a pro potřeby
infrastruktury, pro technickou pomoc a jiné účely.
3.
i) Ne více než čtyřicet (40) procent celkové částky půjček,
záruk a kapitálových investic poskytnutých bankou, bez
ohledu na další operace uvedené v tomto článku, se poskytne
státnímu sektoru. Toto procentní omezení bude zpočátku
použito na dvouleté období od data zahájení činnosti banky,
souhrnně za oba roky, a následně v každém následujícím
finančním roce.
(ii) V každé zemi ne více než čtyřicet (40) procent celkové
částky půjček, záruk a kapitálových investic poskytnutých
bankou za období pěti (5) let, bez ohledu na další operace
banky uvedené v tomto článku, se poskytne státnímu sektoru.
(iii) Pro účely tohoto odstavce,
a) státní sektor zahrnuje národní a místní vlády, jejich
instituce a společnosti vlastněné nebo řízené jakoukoliv
z těchto institucí;
b) půjčka, záruka anebo kapitálový vklad do státního
podniku, který se účastní programu na dosažení soukromého
vlastnictví a řízení, se nebudou považovat za poskytnuté
státnímu sektoru;
c) půjčky finančnímu zprostředkovateli pro následné
půjčování soukromému sektoru nebudou považovány za
půjčky státnímu sektoru.