§ 5
Přiměřenost
(1) Zpracovatel informuje ministerstvo, zda je právní předpis omezující přístup k regulovaným činnostem nebo jejich výkon vhodný k dosažení sledovaného cíle a zda nepřekračuje rámec toho, co je k dosažení daného cíle nezbytné. V případě předpisu obsahujícího regulaci zdravotnických povolání a majícího dopad na bezpečnost pacientů je třeba přihlédnout k nutnosti zajistit vysokou úroveň ochrany lidského zdraví.
(2) Za účelem splnění požadavků podle odstavce 1 zpracovatel objektivně, nezávisle a přiměřeně povaze, obsahu a dopadu navrhovaného předpisu posoudí
a) povahu rizik souvisejících se sledovanými cíli, zejména rizik pro příjemce služeb 2) včetně spotřebitelů, osoby vykonávající regulovanou činnost nebo třetí osoby,
b) skutečnost, zda k naplnění sledovaného cíle nedostačují platná pravidla konkrétní nebo obecnější povahy, jako je úprava právních předpisů týkajících se bezpečnosti výrobků nebo právních předpisů na ochranu spotřebitelů,
c) způsobilost předpisu dosáhnout sledovaného cíle a to, zda skutečně odráží dotyčný cíl soudržným a systematickým způsobem a tudíž řeší zjištěná rizika podobným způsobem jako u srovnatelných činností,
d) dopad na volný pohyb osob a služeb 3) v rámci Evropské unie, na výběr spotřebitelů a na kvalitu poskytované služby 3),
e) možnost využití méně omezujících prostředků k dosažení cíle; v případě odůvodnění pouze ochranou spotřebitelů, a pokud se zjištěná rizika omezují na vztah mezi odborníkem a spotřebitelem a nemají proto nepříznivý dopad na třetí osoby, je třeba posoudit, zda lze daného cíle dosáhnout prostřednictvím méně omezujících prostředků než vyhrazením dotyčných činností,
f) dopad návrhu právního předpisu v kombinaci s jinými předpisy, které omezují přístup k dané činnosti nebo její výkon, a zejména to, jak nový nebo pozměněný předpis v kombinaci s jinými požadavky přispívá k dosažení téhož cíle veřejného zájmu a zda je tento předpis pro jeho dosažení nezbytný, a
g) skutečnost, zda není právní předpis diskriminační na základě státní příslušnosti nebo bydliště.
(3) Pro účely odstavce 2 písm. f) zpracovatel posoudí pozitivní i negativní dopady návrhu právního předpisu v kombinaci se stávajícími právními předpisy, které upravují zejména
a) vyhrazené činnosti, chráněné profesní označení nebo jinou formu regulace ve smyslu § 3 odst. 1 písm. e) zákona,
b) povinnost vyhovět požadavkům týkajícím se nepřetržitého profesního rozvoje,
c) pravidla týkající se organizace povolání, profesní etiky a dohledu,
d) povinné členství v profesních organizacích nebo subjektech, režimy registrace nebo autorizace, zejména pokud tyto požadavky zahrnují také povinnost mít konkrétní odbornou kvalifikaci,
e) množstevní omezení, zejména požadavky omezující počet autorizací, na jejichž základě lze činnost vykonávat, nebo požadavky stanovující minimální nebo maximální počet zaměstnanců, vedoucích pracovníků nebo zástupců majících konkrétní odborné kvalifikace,
f) požadavky na zvláštní právní formu nebo požadavky, jež se týkají držení účasti ve společnosti nebo jejího řízení, a to v rozsahu, v jakém tyto požadavky přímo souvisejí s výkonem regulované činnosti,
g) územní omezení, včetně případů, kdy je určitá činnost regulována v některých částech území České republiky jiným způsobem, než jak je regulována v jiných částech jejího území,
h) požadavky omezující výkon regulované činnosti společně nebo v rámci partnerství, jakož i pravidla ohledně neslučitelnosti,
i) požadavky týkající se pojistného krytí nebo jiných prostředků osobní nebo kolektivní ochrany s ohledem na odpovědnost při výkonu povolání,
j) požadavky na jazykové znalosti v rozsahu nezbytném pro výkon daného povolání,
k) požadavky na pevné minimální nebo maximální sazby za poskytování služeb 3), nebo
l) požadavky na reklamu.
(4) Tam, kde je to vhodné s ohledem na povahu a obsah zaváděného nebo měněného předpisu, zpracovatel informuje rovněž o posouzení těchto aspektů:
a) souvislost mezi rozsahem činností, jež jsou předmětem daného povolání nebo které jsou mu vyhrazeny, a požadovanou odbornou kvalifikací,
b) souvislost mezi složitostí příslušných úkolů a potřebou, aby osoba, která je provádí, měla zvláštní odbornou kvalifikaci, zejména pokud jde o úroveň, povahu a trvání odborné přípravy nebo potřebnou praxi,
c) možnost získání odborné kvalifikace alternativními způsoby,
d) zda a proč činnosti vyhrazené pro určitá povolání mohou nebo nemohou být sdíleny s jinými povoláními,
e) stupeň nezávislosti při výkonu regulované činnosti a dopad organizačních a dohledových opatření na dosažení sledovaného cíle, a to zejména tam, kde jsou činnosti související s regulovaným povoláním vykonávány pod dohledem řádně kvalifikovaného odborníka a na jeho odpovědnost, a
f) vědecký a technologický vývoj, který může fakticky snížit nebo zvýšit asymetrii informací mezi odborníky a spotřebiteli.
(5) Zpracovatel rovněž informuje o dodržení zásady přiměřenosti u zvláštních požadavků týkajících se dočasného nebo příležitostného poskytování služeb 3) podle hlavy VIII zákona, včetně
a) automatické dočasné registrace nebo pro forma členství v profesní organizaci nebo subjektu,
b) oznámení, jež je třeba učinit podle § 36a zákona, včetně požadovaných dokumentů nebo jiného rovnocenného požadavku, a
c) zaplacení požadovaného poplatku za administrativní postupy v souvislosti s přístupem k regulovaným činnostem nebo jejich výkonem poskytovatele služeb 4).
(6) Ustanovení odstavce 5 se nepoužije v případě předpisů přijímaných za účelem zajištění dodržování platných pracovních podmínek uplatňovaných v souladu s právem Evropské unie.
------------------------------------------------------------------
2) § 3 písm. c) zákona č. 222/2009 Sb., o volném pohybu služeb.
3) § 3 písm. a) zákona č. 222/2009 Sb.
4) § 3 písm. b) zákona č. 222/2009 Sb.