12. platová třída
1. Tvorba metodiky posuzování zahraničního vzdělání pro účely jeho uznání v České republice a posuzování postavení studia občanů České republiky na zahraničních školách.
2. Tvorba metodických postupů pro řešení specifických celospolečenských problémů v jednotlivých oblastech vzdělávací soustavy pro školy a školská zařízení, například talentované mládeže, drogové závislosti, kriminality, nezaměstnanosti, diskriminace mladistvých a dětí.
3. Analýza a posuzování úrovně kvality vysokoškolského vzdělávání, všech typů projektů, dlouhodobých záměrů a studijních programů vysokých škol a programů v oblasti celoživotního vzdělávání včetně procesu akreditace.
4. Metodické, koordinační a rozborové činnosti ústředního orgánu v oblasti správy školského rejstříku všech zřizovatelů nebo sdružené databáze studentů akreditovaných studijních programů a účastníků programů celoživotního vzdělávání vysokých škol a registru docentů a profesorů vysokých škol.
5. Celostátní metodické usměrňování tvorby a používání pedagogické dokumentace.
6. Tvorba zásad a metodiky zřizování soukromých vysokých škol.
7. Stanovování zásad pro udělování akreditací vzdělávacích institucí nebo vzdělávacích nebo studijních programů.
8. Celostátní koordinace a metodické usměrňování uznávacích programů pro uznávání odborných kvalifikací.
9. Hodnocení efektivnosti vzdělávací soustavy České republiky, získávání a analyzování informací o vzdělávání dětí, žáků a studentů, o činnosti škol a školských zařízení, zjišťování a hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání včetně zjišťování a hodnocení náplní školního vzdělávacího programu a jeho souladu s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem.
10. Tvorba zásad a metodiky habilitačních řízení včetně řízení ke jmenování profesorem.
11. Celostátní koordinace a metodické usměrňování autorizace a uznávání výsledků dalšího vzdělávání.