5. Nápravy, kola, pneumatiky a zavěšení náprav
+-----------------------------------------------------------------------------------------+
| Podskupina kontrolních úkonů |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------------------+
| | Položka | Metoda kontroly |
| +--------------------------+--------------------------------------+-----------+
| Číslo | | Hodnocení |
| položky | Základní popis závady | závady |
| | +---+---+---+
| | | A | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.1 Nápravy |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------------------+
| 5.1.1 | Nápravy, vidlice | Vizuální kontrola, u zdvihatelné nápravy, je-li |
| | | to možné, ověří se i funkce zvedání nápravy. |
| | | Vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na |
| | | zvedák a zařízením na kontrolu vůlí náprav se na |
| | | každé kolo vyvine síla ve svislém nebo bočním |
| | | směru a sleduje se míra pohyblivosti nápravnice |
| | | vůči čepu nápravy. U motocyklu se kontroluje |
| | | spojení přední a zadní vidlice s rámem při |
| | | pojíždění a přibrzďování brzdami, případně |
| | | přizdvihováním přední/zadní části motocyklu. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.1.1.1 | Prasklá nebo deformovaná nebo nadměrně zkorodovaná náprava, | | | c |
| | vidlice. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.1.1.2 | V uchycení nápravy nebo vidlice jsou vůle nebo některé | A | B | c |
| | spojovací prvky uchycení nápravy nebo vidlice jsou uvolněné | | | |
| | nebo prasklé nebo chybí nebo uchycení nápravy je nespolehlivé. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.1.1.3 | Neodborná oprava nebo změna nápravy nebo vidlice. | | B | c |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.1.1.4 | Ze zařízení pro zdvihání/spouštění nápravy nadměrně uniká | A | B | |
| | médium nebo je zařízení popraskané nebo deformované nebo | | | |
| | opotřebované nebo není funkční. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.1.1.5 | Z nápravy uniká mazivo. | A | B | |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.1.2 | Čepy nápravy | Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad |
| | | montážní jámu nebo na zvedák. Zařízením na |
| | | kontrolu vůlí náprav se na každé kolo vyvine |
| | | síla ve svislém nebo bočním směru a sleduje se |
| | | míra pohyblivosti nápravnice vůči čepu nápravy. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.1.2.1 | Čep nápravy s prasklinami. | | | c |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.1.2.2 | Nadměrná radiální vůle rejdového čepu. | | B | c |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.1.2.3 | Nadměrná axiální vůle rejdového čepu. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.1.2.4 | Spojovací prvky uchycení čepu nápravy k nápravě jsou uvolněné | | B | C |
| | nebo chybí nebo uchycení čepu nápravy k nápravě není spolehlivé | | | |
| | nebo neodpovídá požadavkům. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.1.2.5 | Viditelné zajištění čepu nápravy, je-li vyžadováno, chybí nebo | | B | |
| | není spolehlivé. | | | |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.1.3 | Uložení kol | Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad |
| | | montážní jámu nebo na zvedák a použije se |
| | | zařízením na kontrolu vůlí náprav. Pohybuje se |
| | | kolem nebo se vyvíjí síla na každé kolo z boku a |
| | | sleduje se míra pohyblivosti kola směrem nahoru |
| | | vůči čepu nápravy. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.1.3.1 | Nadměrná vůle v ložisku kola. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.1.3.2 | Ložisko kola obtížně pohyblivé, zadřené. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2 Kola a pneumatiky |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------------------+
| 5.2.1 | Upevnění kol | Vizuální kontrola. Zařízením ke kontrole vůlí |
| | | kol (doporučuje se pro vozidla s maximální |
| | | hmotností přesahující 3,5 t) se zkontroluje |
| | | uchycení kol. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.1.1 | Jakákoli matice nebo šroub k upevnění kola je uvolněný nebo | | B | C |
| | chybí, nebo je spoj poškozen tak, že zjevně nejde dotáhnout | | | |
| | (stržený závit) nebo montáž kola neodpovídá požadavkům. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.1.2 | Náboj kola opotřebený nebo poškozený nebo z náboje kola výrazně | | B | C |
| | uniká mazivo. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.1.3 | Ochranné zařízení kryjící matice kol, je-li vyžadováno, chybí | | B | |
| | nebo je poškozené tak, že neplní svoji funkci, nebo může | | | |
| | způsobit zranění. | | | |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.2 | Disky/ráfky kola | Vizuální kontrola obou stran každého kola, |
| | | vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na |
| | | zvedák. Při zjevné deformaci kola se provede |
| | | kontrola házivosti kola v souladu se stanovenou |
| | | metodikou. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.2.1 | Jakákoli trhlina nebo vada sváru kola. | | | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.2.2 | Ramínko ráfku nebo pojistný kruh pneumatiky není náležitě | | B | C |
| | připevněný. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.2.3 | Zdeformované nebo nadměrně zkorodované kolo nebo poškozený | | B | C |
| | ráfek nebo některé otvory pro šrouby v disku kola jsou nadměrně | | | |
| | zvětšeny. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.2.4 | Velikost nebo typ kola není v souladu s požadavky a má vliv na | | B | |
| | bezpečnost silničního provozu. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.2.5 | U drátového kola zdeformovaný ráfek nebo uvolněné nebo nadměrně | A | B | C |
| | zkorodované nebo prasklé nebo chybějící dráty, nebo nadměrná | | | |
| | házivost, či snížená tuhost drátového kola. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.2.6 | Nepovolené úpravy nebo změny na ráfku nebo disku kola. | | | C |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.3 | Pneumatiky | Vizuální kontrola celé pneumatiky otočením kola |
| | | nad zemí, vozidlo se umístí nad montážní jámu |
| | | nebo na zvedák nebo se s vozidlem přejede nad |
| | | montážní jámou dopředu a dozadu. Zároveň se |
| | | provede kontrola tlaku všech pneumatik. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.3.1 | Označení schválení typu, rozměry, index nosnosti nebo kategorie | | B | C |
| | rychlosti pneumatiky není v souladu s požadavky a má vliv na | | | |
| | bezpečný provoz vozidla. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.3.2 | Pneumatiky na vozidle různé konstrukce (radiální/diagonální). | | B | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.3.3 | Pneumatiky na téže nápravě různého typu. | | B | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.3.4 | Pneumatiky na téže nápravě nebo ve dvojité montáži jsou různé | | B | |
| | velikosti. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.3.5 | Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.3.6 | Hloubka vzorku pneumatiky není v souladu s požadavky. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.3.7 | Pneumatika dře o jiné části vozidla. | A | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.3.8 | Pneumatiky s obnoveným drážkováním nejsou v souladu | | B | C |
| | s požadavky. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.3.9 | Systém monitorování tlaku v pneumatikách, je-li vyžadován, | A | B | |
| | zjevně nefunguje správně, nebo nefunguje nebo chybí. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.3.10 | Rezervní kolo, je-li vyžadováno, chybí nebo je vadné nebo | | B | |
| | neodpovídá požadavkům výrobce nebo nejsou splněny požadavky | | | |
| | pro alternativní náhradu rezervního kola jinými prostředky. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.2.3.11 | Montáž obnovených pneumatik na vozidle není v souladu | A | B | |
| | s požadavky. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3 Systém zavěšení náprav |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------------------+
| 5.3.1 | Systém mechanického | Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad |
| | odpružení a stabilizátor | montážní jámu nebo na zvedák. Je možno použít |
| | | zařízení ke kontrole vůlí kol. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.1.1 | V uchycení anebo spojení systému mechanického odpružení jsou | A | B | C |
| | nadměrné vůle nebo některé spojovací prvky jsou uvolněné nebo | | | |
| | chybí nebo je uchycení, či spojení systému mechanického | | | |
| | odpružení nespolehlivé nebo neodpovídá požadavkům. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.1.2 | Některá část systému mechanického odpružení je poškozená nebo | | B | C |
| | nadměrně opotřebovaná nebo nadměrně zkorodovaná. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.1.3 | Některá část systému mechanického odpružení je prasklá nebo | | B | C |
| | chybí nebo systém mechanického odpružení není spolehlivý nebo | | | |
| | nefunguje správně. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.1.4 | V uchycení anebo spojení zařízení stabilizátoru jsou nadměrné | A | B | C |
| | vůle nebo některé spojovací prvky jsou uvolněné nebo chybí, | | | |
| | nebo uchycení, či spojení součástí stabilizátoru není | | | |
| | spolehlivé nebo neodpovídá požadavkům. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.1.5 | Některá část stabilizátoru je poškozená nebo nadměrně | | B | C |
| | zkorodovaná a stabilizátor není spolehlivý nebo některá část | | | |
| | stabilizátoru je prasklá a stabilizátor neplní svoji funkci. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.1.6 | Neodborná oprava nebo změna v systému mechanického odpružení | | B | C |
| | nebo stabilizátoru. | | | |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.2 | Tlumiče pérování | Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad |
| | | montážní jámu nebo na zvedák. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.2.1 | V uchycení tlumiče pérování jsou nadměrné vůle nebo některé | A | B | |
| | spojovací prvky jsou uvolněné nebo jsou prasklé nebo chybí nebo | | | |
| | uchycení tlumiče pérování neodpovídá požadavkům. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.2.2 | Tlumič pérování je poškozený nebo netěsný nebo zjevně nefunguje | A | B | |
| | nebo chybí. | | | |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.2.1 | Zkouška účinnosti | Použije se zařízení na kontrolu účinnosti |
| | tlumení | tlumiče pérování v souladu s metodikou a |
| | | hodnotami předepsanými výrobcem. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.2.1.1 | Při zkoušce účinnosti tlumičů, výrazný rozdíl mezi levou a | | B | |
| | pravou stranou na nápravě. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.2.1.2 | Při zkoušce účinnosti tlumičů nejsou splněny požadované | | B | |
| | minimální hodnoty. | | | |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.3 | Systém nezávislého | Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad |
| | zavěšení kol | montážní jámu nebo na zvedák. Je možno použít |
| | | zařízení ke kontrole vůlí kol. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.3.1 | V uchycení systému nezávislého zavěšení kol jsou nadměrné vůle | | B | C |
| | nebo některé spojovací prvky jsou uvolněné nebo chybí nebo je | | | |
| | uchycení systému nezávislého zavěšení kol nespolehlivé nebo | | | |
| | neodpovídá požadavkům. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.3.2 | Poškozená, popraskaná nebo nadměrně zkorodovaná část systému | A | B | C |
| | nezávislého zavěšení kol. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.3.3 | Neodborná oprava nebo změna. | | B | C |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.4 | Hnací hřídele kol | Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad |
| | | montážní jámu nebo na zvedák. Je možno použít |
| | | zařízení ke kontrole vůlí kol (doporučuje se |
| | | pro vozidla s maximální hmotností přesahující |
| | | 3,5 t). |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.4.1 | Nadměrné opotřebení kloubového spojení hnacího hřídele kol | | B | C |
| | (poloosy). | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.4.2 | Prachovka na hnacím hřídeli kola (poloose) chybí nebo je ve | A | B | |
| | výrazně zhoršeném stavu. | | | |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.5 | Pneumatické/ | Vizuální kontrola |
| | hydropneumatické | |
| | odpružení | |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.5.1 | Systém pneumatického/hydropneumatického odpružení není funkční. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.5.2 | Některá část systému pneumatického/hydropneumatického odpružení | A | B | C |
| | je nadměrně opotřebovaná nebo poškozená (např. měchy, vlnovce) | | | |
| | nebo nadměrně zkorodovaná nebo chybí. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.5.3 | Únik média ze systému. | | B | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.5.4 | Některé spojovací prvky v systému pneumatického/ | | B | C |
| | hydropneumatického odpružení jsou uvolněné nebo chybí nebo | | | |
| | nejsou spolehlivé nebo uchycení neodpovídá požadavkům. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.5.5 | Ovládací nebo snímací zařízení nastavení výšky vozidla není | | B | C |
| | funkční nebo je zařízení poškozeno nebo chybně seřízeno a tento | | | |
| | stav ovlivňuje bezpečný provoz vozidla. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 5.3.5.6 | Neodborná oprava nebo změna v systému pneumatického/ | | B | C |
| | hydropneumatického odpružení. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+