Čl. I
Zákon č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy, se mění a doplňuje takto:
1. V § 2 se vypouštějí slova "vytyčených Komunistickou stranou Československa".
2. V § 9 se vypouští odstavec 6.
3. § 18 odst. 1 zní:
"(1) Federální ministerstva informují veřejnost o návrzích závažných opatření týkajících se zejména životní úrovně, ochrany zdraví, sociálních a kulturních potřeb občanů.".
4. § 19 až 21 včetně nadpisu znějí:
"Federální ministerstvo pro strategické plánování
§ 19
Federální ministerstvo pro strategické plánování je ústředním orgánem státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro dlouhodobou strategii hospodářského a sociálního rozvoje.
§ 20
(1) Federální ministerstvo pro strategické plánování společně s ústředními orgány pro národohospodářskou strategii republik a ve spolupráci s ústředními orgány federace a republik koordinuje přípravu strategie hospodářského a sociálního rozvoje České a Slovenské Federativní Republiky, vypracovává její návrhy a předkládá je vládě České a Slovenské Federativní Republiky.
(2) Federální ministerstvo pro strategické plánování v procesu přípravy a tvorby strategie hospodářského a sociálního rozvoje České a Slovenské Federativní Republiky vypracovává zejména návrhy:
a) základních směrů, věcných a systémových podmínek hospodářského a sociálního rozvoje a státní politiky strukturálních změn;
b) koncepcí rozvoje vědy a vědeckotechnické politiky;
c) koncepce ekonomického zabezpečení obranyschopnosti a bezpečnosti státu;
d) dlouhodobých koncepcí zapojení československé ekonomiky do světové ekonomiky;
e) hlavních záměrů v oblasti životních podmínek a životní úrovně obyvatelstva.
§ 21
Federální ministerstvo pro strategické plánování vyhodnocuje uskutečňování strategie hospodářského a sociálního rozvoje České a Slovenské Federativní Republiky, jakož i opatření přijatá k její realizaci a jejich účinnost.".
5. § 22 se vypouští.
6. § 23 a 24 včetně nadpisu znějí:
"Federální výbor pro životní prostředí
§ 23
Federální výbor pro životní prostředí je ústředním orgánem státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro oblast životního prostředí.
§ 24
(1) Federální výbor pro životní prostředí v úzké součinnosti s ústředními orgány republik pro životní prostředí a dalšími federálními ústředními orgány státní správy a ústředními orgány státní správy republik zpracovává návrh státní ekologické politiky a způsoby její realizace. Po projednání ve vládách republik předkládá návrh této politiky vládě České a Slovenské Federativní Republiky.
(2) Federální výbor pro životní prostředí v úzké součinnosti s ústředními orgány republik pro životní prostředí a s dalšími ústředními orgány federace a republik způsob realizace státní ekologické politiky, zejména:
a) navrhuje programy realizace státní ekologické politiky, včetně vybraných staveb k ochraně životního prostředí, převážně financovaných z rozpočtu federace;
b) koordinuje v návaznosti na mezinárodní dohody celostátní informační systém o životním prostředí;
c) podněcuje a podporuje řešení vybraných vědeckých a technických problémů v oblasti životního prostředí;
d) navrhuje ekonomické nástroje realizace státní ekologické politiky.
(3) Federální výbor pro životní prostředí koordinuje plnění úkolů na úseku územního plánování a stavebního řádu ve věcech, které se svými důsledky dotýkají obou republik, anebo které se dotýkají zájmů sousedních států.
(4) Federální výbor pro životní prostředí uskutečňuje mezinárodní spolupráci v působnosti federace a koordinuje mezinárodní spolupráci v působnosti republik.
(5) Federálnímu výboru pro životní prostředí podléhá státní dozor nad jadernou bezpečností.".
7. § 25 až 29 se vypouštějí.
8. V § 40 se na závěr doplňují slova "pokud zvláštní zákon nestanoví jinak".
9. V § 45 odst. 2 se na závěr doplňují slova "a metodicky řídí a kontroluje šifrovou službu".
10. § 48 se vypouští.
11. V § 49 se na závěr doplňují slova "a cen".
12. § 72 až 77 včetně nadpisu znějí:
"Federální ministerstvo hospodářství
§ 72
Federální ministerstvo hospodářství je ústředním orgánem státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro uskutečňování strategie hospodářského a sociálního rozvoje a realizaci státní hospodářské, zejména strukturální politiky.
§ 73
Federální ministerstvo hospodářství
a) v úzké součinnosti s příslušnými orgány republik koordinuje přípravu státní strukturální, zejména průmyslové, energetické, zemědělské, výživové a surovinové politiky, vypracovává její návrhy a předkládá je vládě České a Slovenské Federativní Republiky;
b) rozpracovává koncepci státní investiční politiky včetně její realizace a zabezpečení státní expertizy u investičních akcí, u nichž mají být použity finanční zdroje z rozpočtu federace;
c) formuluje státní podnikatelské záměry a priority, vyhlašuje konkursní řízení na státní zakázky a obecně podporuje podnikatelskou činnost;
d) navrhuje a koordinuje programy a projekty k realizaci státní vědeckotechnické politiky včetně způsobů jejich financování, nákupu licencí a zabezpečení soustavy vědeckých, technických a ekonomických informací;
e) při realizaci stabilizační politiky uplatňuje v mezích stanovených zákonem vůči jednotlivým subjektům nástroje přímé regulace;
f) předkládá vládě návrhy na použití prostředků přímé zahraniční pomoci a koordinuje a vyhodnocuje návrhy na umístění zahraničních investic.
§ 74
(1) Federální ministerstvo hospodářství vypracovává koncepci tvorby a využívání státních hmotných rezerv.
(2) Federální ministerstvo hospodářství navrhuje při tvorbě a realizaci hospodářské politiky opatření potřebná pro zabezpečení obrany a bezpečnosti státu.
§ 75
Federální ministerstvo hospodářství dále
a) zajišťuje v oblasti energetiky mezinárodní spolupráci České a Slovenské Federativní Republiky i v návaznosti na ni stanoví zásady rozvoje zařízení pro přenos elektrické energie;
b) stanoví zásady rozvoje tranzitní soustavy zemního plynu v souladu s mezinárodními závazky České a Slovenské Federativní Republiky;
c) organizuje a řídí státní službu pro drahé kovy;
d) vykonává v rozsahu stanoveném zákonem státní správu ve věcech výroby, dovozu a uvádění do oběhu prostředků k ochraně rostlin, ochrany práv k odrůdám rostlin a plemenům zvířat;
e) zabezpečuje jednotné provádění státního zkušebnictví a normalizace a dále řešení mezinárodních normalizačních úkolů.
§ 76
Federální ministerstvo hospodářství schvaluje na úseku těžby a zpracování radioaktivních surovin projektování a financování geologických prací podle zvláštních předpisů, přezkoumává a schvaluje výpočty jejich zásob a vydává na základě tohoto zákona obecně závazné právní předpisy o jejich klasifikaci, odpisech a evidenci.
§ 77
Federální ministerstvo hospodářství na základě tohoto zákona vydává obecně závazné právní předpisy na úseku
a) vědeckotechnického rozvoje, výzkumné a vývojové základny;
b) projektové přípravy staveb, státní expertizy a vyhodnocování staveb;
c) investorské, projektové, inženýrské a typizační činnosti.".
13. § 78 až 80 včetně nadpisu znějí:
"Federální úřad pro hospodářskou soutěž
§ 78
Federální úřad pro hospodářskou soutěž je ústředním orgánem státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro podporu a ochranu hospodářské soutěže.
§ 79
Federální úřad pro hospodářskou soutěž dohlíží na dodržování pravidel hospodářské soutěže stanovených zvláštním zákonem.
§ 80
(1) Federální úřad pro hospodářskou soutěž
a) sleduje vývoj soutěže na trhu a provádí rozbory trhu z hlediska hospodářské soutěže;
b) sleduje hospodářskou činnost podnikatelských subjektů, aby nedocházelo ke zneužívání jejich monopolního nebo dominantního postavení;
c) zjišťuje případy narušení hospodářské soutěže a v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem rozhoduje o nápravě a postihu.
(2) Federální úřad pro hospodářskou soutěž v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem
a) schvaluje smlouvy o sloučení podnikatelských subjektů nebo jejich hospodářských činností nebo o spolupráci týkající se hospodářské soutěže;
b) přijímá protimonopolní opatření.".
14. § 81 až 84 se včetně nadpisu vypouštějí.
15. § 95 až 99 včetně nadpisu znějí:
"Federální ministerstvo kontroly
§ 95
Federální ministerstvo kontroly je ústředním orgánem státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro oblast kontroly.
§ 96
(1) Federální ministerstvo kontroly kontroluje federální ústřední orgány státní správy, orgány jim podřízené, organizace jimi zřízené nebo založené a organizace zřízené federálním zákonem.
(2) Federální ministerstvo kontroly kontroluje podle pokynů vlády
a) jak jsou plněny povinnosti vyplývající ze zákonů, ostatních obecně závazných právních předpisů a opatření na jejich základě vydaná;
b) úroveň vyřizování stížností, podnětů a petic občanů a závažné z nich prověřuje.
(3) Při výkonu kontrolní činnosti federální ministerstvo kontroly zkoumá zákonnost, účelnost a hospodárnost.
§ 97
Federální ministerstvo kontroly kontroluje v oblasti obrany a ve věcech bezpečnosti svěřených do působnosti federace plnění povinností vyplývajících organizacím ze zákonů, ostatních obecně závazných právních předpisů a opatření vydaných na jejich základě.
§ 98
Federální ministerstvo kontroly kontroluje v součinnosti s věcně příslušnými federálními ústředními orgány státní správy, zda jakost výrobků, prací a služeb státních podniků jimi založených odpovídá obecně závazným právním předpisům a opatřením vydaným na jejich základě a technickým normám, zejména z hlediska ochrany životního prostředí, ochrany spotřebitele a ochrany dobrého jména tuzemské produkce v zahraničí.
§ 99
Federální ministerstvo kontroly kontroluje v součinnosti s příslušnými orgány republik u orgánů a organizací řízených orgány republik v případech uvedených v § 97, jak jsou prováděna opatření federálních orgánů.".
16. Za § 99 se vkládají § 99a až 99d, které znějí:
"§ 99a
Kontrolní působnost podle § 96 vykonává federální ministerstvo kontroly v obdobném rozsahu vůči organizacím pověřeným zákonem Federálního shromáždění plněním úkolů v oblasti státní správy.
§ 99b
Kontrolní působnost federálního ministerstva kontroly se nevztahuje na činnost politických stran, politických hnutí, občanských sdružení, odborových organizací a orgánů, družstev a dalších družstevních organizací, jakož i jiných nestátních organizací s výjimkou kontroly nakládání s prostředky poskytnutými jim ze státního rozpočtu federace, popřípadě z federálních účelových fondů.
§ 99c
Federální ministerstvo kontroly
a) v oblasti působnosti federace usměrňuje činnost orgánů na úseku kontroly;
b) koordinuje svoji činnost s ostatními ústředními orgány státní správy vykonávajícími kontrolu a s příslušnými orgány republik pro kontrolu;
c) upozorňuje ostatní státní orgány na porušování zákonů, ostatních obecně závazných právních předpisů a opatření vydaných na jejich základě.
§ 99d
Federální ministerstvo kontroly podle požadavků předsednictva Federálního shromáždění
a) předkládá zprávy o poznatcích ze své kontrolní činnosti;
b) provádí kontrolu pro plnění úkolů Federálního shromáždění a jeho orgánů, zejména v souvislosti s projednáváním státního rozpočtu a státního závěrečného účtu federace a s prošetřováním stížností, návrhů a petic podaných Federálnímu shromáždění;
c) opatřuje podklady pro kontrolní činnost Federálního shromáždění, jeho orgánů a poslanců a vyjadřuje se k těmto podkladům.".
17. § 100 včetně nadpisu se vypouští.
18. § 101 až 107 se označují jako § 60a až 60g a slova "Federální cenový úřad" se v nich nahrazují slovy "Federální ministerstvo financí".
19. V § 124 se vypouštějí slova "§ 29" a spojka "a" a za číslovku "75" se doplňují slova "77 a".