§ 25.
Zvláštní ustanovení pro úředníky odborné.
(1) Odborní úředníci se vzděláním vysokoškolským přidělení župním a okresním úřadům k vyřizování jich agendy jsou úředníkům právnickým těchto úřadů zásadně postaveni na roven.
(2) Jiní odborní orgánové, kteří nejsou uvedeni v prvém odstavci, podřízeni jsou ve věcech politické správy dotyčného odboru přímo odborně vzdělanému úředníku, který jest dle platných předpisů pověřen dozorem nad jich služebními výkony.
(3) Zásada vyslovená v § 23, podle níž má každý definitivně ustanovený úředník odborný pro práce v odboru jím zastoupeném fungovati jako referent, platí v případech, je-li při jednom úřadu jeden a týž odbor zastoupen několika definitivně ustanovenými úředníky nebo jestliže stálé úřední sídlo odborného úředníka není v sídle okresního úřadu, s těmito odchylkami:
a) Je-li pro jeden a týž odbor ustanoveno několik definitivních úředníků, funguje nejstarší v hodnosti z nich jako referent, kdežto ostatní jsou jeho konceptními pomocnými orgány.
Výjimka z tohoto pravidla nastává tenkrát, vyžadují-li jazykové poměry nebo teritoriální rozloha okresu nutně ustanovení dvou nebo více referentů pro týž odbor nebo připouští-li dotyčný odbor pojmově rozdělení a jsou-li takto vyznačené pododbory zastoupeny přidělenými definitivně ustanovenými úředníky (na př. referentem pro vysoké stavby, pro stavby silnic, pro vodní neb strojní stavby).
b) Nedlí-li odborný referent stále v úředním sídle okresního úřadu, určí se mu pro záležitosti jeho referátu korreferent-právník, jemuž má představený kancelářského oddělení předkládati došlé jednací spisy, týkající se tohoto referátu. Korreferentovi přináleží posuzovati došlé věci se stanoviska naléhavosti a učiniti dle toho nutné opatření. Mimo naléhavé případy funguje však odborný úředník jako referent, i když jeho stálé sídlo úřední není v sídle okresního úřadu.
(4) Při ustanovování odborných referentů decernenty platiž bez výjimky pravidlo, že jest přednostovi úřadu nebo jeho zástupci vyj hrazeno schvalovati vyřízení ve všech případech, ve kterých při vyřizování jednotlivých jednacích spisů přicházejí nepřímo nebo bezprostředně v úvahu mimo otázky odborně technické i otázky právnické nebo kde výklad platných norem zavdává příčinu k pochybnostem.
(5) Jinak přísluší odborným referentům charakter decernentů neodvisle od opatření přednosty úřadu potud, pokud mají podle instrukce samostatně vésti záznamy neb účetní knihy, vydávati úřední vysvědčení, podávati periodické zprávy nebo sdělávati statistické výkazy a opatřovati materiál potřebný pro tyto zprávy a výkazy. Přednosta úřadu jest však oprávněn informovati se i v takových záležitostech o úřadování odborných orgánů, a zpozorovav nepřístojnosti, působiti k jich odstranění.
(6) Podá-li odborný referent v mezích svého zákonitého oboru působnosti na ochranu zájmů svého odboru návrh, s nímž přednosta úřadu nesouhlasí, budiž v této věci, pokud nejde o odborné dobrozdání, jež se podává v záležitosti některé strany u úřadu projednávané, vyžádán nejkratší cestou pokyn nadřízeného úřadu, žádá-li o to výslovně odborný referent. V případech naprosto neodkladných, prokáže-li odborný referent, že by neprovedení jeho návrhu mohlo bezprostředně ohroziti zvláště důležité zájmy dotčeného oboru, a jde-li o opatření, jež nutno posuzovati výhradně se stanoviska dotčeného oboru, buď proveden jeho návrh prozatímně do rozhodnutí nadřízeného úřadu; kdyby však provedením tohoto návrhu byla vážně ohrožena veřejná bezpečnost anebo důležité zájmy státu, župy, okresu neb obce, buď provedeno opatření dle náhledu přednosty úřadu.