III. a
Dne 29. 3. 2005 byl Ústavnímu soudu doručen návrh skupiny 53 senátorů (jde o odlišného navrhovatele, třináct senátorů a senátorek je v této skupině odlišných) na zrušení ustanovení § 1 odst. 1 ve slovech >> a členové zastupitelstev krajů, zastupitelstev obcí s rozšířenou působností a městských částí Prahy, které vykonávají působnost obcí s rozšířenou působností (dále jen "zastupitelstvo kraje či města") <<, § 2 odst. 1 písm. b), § 2 odst. 6 a 7, § 4 ve slovech "nebo krajského či městského", § 5 odst. 1 věty první ve slovech "a člen zastupitelstva kraje či města", § 5 odst. 1 věty poslední ve slovech "a člen zastupitelstva kraje či města", § 5 odst. 3 ve slovech "a člen zastupitelstva kraje či města kontrolnímu výboru téhož zastupitelstva kraje či města", § 6 odst. 1 ve slovech "s výjimkou neuvolněného člena zastupitelstva kraje či obce", § 6 odst. 3 ve slovech "nebo kraje či města", § 6 odst. 4 písm. c), § 7 odst. 2 písm. c), § 8 odst. 1 ve slovech "kontrolní výbor zastupitelstva kraje či města", § 11 odst. 1 ve slovech "nebo tří členů zastupitelstva kraje či města", § 11 odst. 2 věty páté, § 11 odst. 2 věty čtvrté ve slovech "nebo členové zastupitelstev krajů či měst", § 11 odst. 6 ve slovech "hejtmanovi nebo starostovi", § 11 odst. 8 věty první ve slovech "hejtman či starosta" a ve slovech "nebo zastupitelstva kraje či města" a věty poslední ve slovech "hejtmana nebo starosty," a ve slovech "nebo náměstek hejtmana či místostarosta", § 11 odst. 10 a ustanovení části třetí a části čtvrté zákona č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu a o neslučitelnosti některých funkcí (zákon o střetu zájmů), ve znění zákona č. 287/1995 Sb., zákona č. 228/1997 Sb., zákona č. 15/2002 Sb. a zákona č. 96/2005 Sb., tj. ustanovení, která byla do zákona vtělena zákonem č. 96/2005 Sb. Návrh obsahoval meritorní argumentaci s tvrzením o rozporu napadených ustanovení s čl. 1 Ústavy a čl. 1, čl. 3, čl. 10 odst. 2 a 3, čl. 21 odst. 4 a čl. 26 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina").
Ústavní soud zjistil, že ke dni zahájení řízení v této věci zaevidované pod sp. zn. Pl. ÚS 19/05, tj. ke dni 29. 3. 2005, již Ústavní soud o návrhu na zrušení dotčených ustanovení jednal, a to ve věci vedené pod sp. zn. Pl. ÚS 13/05. Podle ustanovení § 35 odst. 2 zákona o Ústavním soudu je návrh nepřípustný, jestliže Ústavní soud již v téže věci jedná, přičemž podal-li jej oprávněný navrhovatel, má právo účastnit se jednání o dříve podaném návrhu jako vedlejší účastník. Ústavní soud proto usnesením ze dne 14. 4. 2005 č. j. Pl. ÚS 19/05-13 návrh navrhovatele odmítl [§ 35 odst. 2 ve spojení s § 43 odst. 1 písm. e) a § 43 odst. 2 písm. b) zákona o Ústavním soudu] s tím, že této skupině senátorů Parlamentu České republiky přísluší ve věci sp. zn. Pl. ÚS 13/05 postavení vedlejšího účastníka.