§ 84
Reklamace dodání poštovní zásilky nebo poštovního poukazu
(1) Pokud v případě hlavních služeb služby podle § 20 odst. 1 písm. d) až j) a odst. 3 odesílatel nebo adresát do jednoho roku od podání, v případě poštovní zásilky do zahraničí nebo poštovního poukazu do zahraničí do 6 měsíců od podání, v kterékoliv poštovní provozovně reklamuje dodání poštovní zásilky nebo poštovního poukazu, držitel poštovní licence zjistí, zda a jak byly poštovní zásilka nebo poukázaná peněžní částka dodány. V případě poštovní zásilky do zahraničí nebo poštovního poukazu do zahraničí tuto skutečnost zjistí ve spolupráci se zahraničním provozovatelem. Držitel poštovní licence nezkoumá totožnost ani právní způsobilost fyzické osoby, která reklamaci jménem odesílatele nebo adresáta uplatňuje.
(2) Držitel poštovní licence přijme reklamaci podle odstavce 1 jen za podmínky, že reklamující předloží podací stvrzenku a že zaplatí zálohu podle ceníku; tato záloha v případě neodůvodněné reklamace propadá ve prospěch držitele poštovní licence. V případě doplňkové služby podle § 45 odst. 1 písm. a) však odesílatel zálohu neplatí.
(3) Jestliže se zjistí, že reklamovaná poštovní zásilka nebo reklamovaná peněžní částka byla dodána, držitel poštovní licence písemně oznámí osobě, jejímž jménem byla reklamace uplatněna, (dále jen "reklamující"), kdy a komu byla dodána.
(4) Je-li v případě podle odstavce 3 reklamujícím odesílatel, který požádal o doplňkovou službu podle § 45 odst. 1 písm. a), držitel poštovní licence mu současně předá i potvrzení podle § 46 odst. 2, které má u vnitrostátních služeb náležitosti podle § 60 odst. 11 nebo § 64 odst. 9 a podle § 66 odst. 1, nebo u služeb do zahraničí náležitosti podle § 73 odst. 3. Nepodaří-li se držiteli poštovní licence dosáhnout, aby potvrzení mělo náležitosti podle § 66 odst. 1, držitel poštovní licence do potvrzení uvede údaj o tom, kdo byl příjemcem.
(5) Jestliže se zjistí, že reklamovaná poštovní zásilka byla vydána nebo reklamovaná peněžní částka vyplacena osobě, která byla podle poštovní smlouvy oprávněna ji převzít, k vydání nebo výplatě však došlo jiným způsobem než podle poštovní smlouvy nebo až po uplynutí lhůty sjednané v poštovní smlouvě, držitel poštovní licence reklamujícímu písemně oznámí, kdy a komu byla poštovní zásilka vydána nebo poukázaná peněžní částka vyplacena a k jaké závadě došlo. Je-li reklamujícím odesílatel, který požádal o doplňkovou službu podle § 45 odst. 1 písm. a), postupuje se dále obdobně podle odstavce 4. Pokud byla poukázaná peněžní částka v případě podle § 40 odst. 4 vyplacena až po uplynutí lhůty sjednané v poštovní smlouvě, držitel poštovní licence postupuje dále podle § 91.
(6) Jestliže se zjistí, že reklamovaná poštovní zásilka nebo reklamovaná peněžní částka nebyla dodána, bylo s ní však naloženo způsobem, který je v souladu se zákonem o poštovních službách, s jinými zákony a s poštovní smlouvou, držitel poštovní licence reklamujícímu písemně oznámí zjištěné údaje.
(7) Jestliže se nezjistí, že by reklamovaná poštovní zásilka nebo reklamovaná peněžní částka byla dodána některé z osob, které byly podle poštovní smlouvy oprávněny ji převzít, přičemž nejde o případ podle odstavce 6,
a) v případě hlavních služeb podle § 20 odst. 1 se poštovní zásilka považuje za ztracenou; držitel poštovní licence tuto skutečnost reklamujícímu písemně oznámí, přičemž dále postupuje podle § 91 nebo § 92,
b) v případě hlavních služeb podle § 20 odst. 3 písm. a) až c) držitel poštovní licence tuto skutečnost reklamujícímu písemně oznámí a neprodleně vyplatí poukázanou peněžní částku; v případě podle § 40 odst. 4 postupuje dále podle § 91,
c) v případě hlavních služeb podle § 20 odst. 3 písm. d) a e) držitel poštovní licence tuto skutečnost reklamujícímu písemně oznámí a ve spolupráci se zahraničním provozovatelem zajistí, aby poukázaná peněžní částka byla neprodleně vyplacena.
(8) Jestliže držitel poštovní licence do jednoho měsíce od přijetí reklamace týkající se vnitrostátní služby reklamujícímu neoznámí, který z možných výsledků uvedených v odstavcích 3 a 5 až 7 reklamace měla, poštovní zásilka se považuje za ztracenou a poukázaná peněžní částka za nevyplacenou. Reklamující se může domáhat, aby držitel poštovní licence neprodleně vyplatil náhradu škody nebo paušální náhradu za ztrátu poštovní zásilky nebo aby neprodleně vyplatil poukázanou peněžní částku. V takovém případě držitel poštovní licence
a) v případě poštovní zásilky postupuje dále podle § 91 nebo § 92,
b) v případě poštovního poukazu podle § 40 odst. 4 postupuje dále podle § 91.
Nemůže-li držitel poštovní licence ve vyřizování reklamace pokračovat z příčin na straně odesílatele nebo příjemce, běh lhůty pro oznámení výsledku reklamace se staví po dobu, než bude překážka odstraněna. Podle ustanovení tohoto odstavce lze však postupovat jen za podmínky, že od podání uplynuly nejméně dva měsíce.
(9) V případě podle odstavců 3 a 6 se reklamace považuje za neodůvodněnou; jestliže však byla vnitrostátní poštovní zásilka z příčin na straně držitele poštovní licence dodána až po uplynutí jednoho měsíce od podání, reklamace se považuje za odůvodněnou. V případě podle odstavců 5, 7 a 8 se reklamace považuje za odůvodněnou. Jakmile se zjistí, že reklamace je odůvodněná, držitel poštovní licence zálohu vybranou podle odstavce 2 reklamujícímu neprodleně vrátí.
(10) Na reklamaci dodání poštovní zásilky v případě hlavních služeb podle § 20 odst. 1 písm. a) až c) se ustanovení odstavců 1 až 9 nevztahují.