§ 12.
Odbavení uhlí, které bylo předem nebo dodatečně určeno k provezení územím státním neb k navrácení do ciziny, řídí se dle celních předpisů platných pro zboží hromadné bez celní uzávěrky.
Bylo-li uhlí určené k průvozu předáno uvnitř celního území k spotřebě v tuzemsku, jest příslušný železniční úřad (nebo plavební podnik) povinen oznámiti to místnímu dozorčímu úřadu (§ 22) spolu s označením osoby, které uhlí bylo vydáno a která jest povinna zapraviti dávku.
Nevydá-li se z uhlí, které z ciziny s sebou vezou lokomotivy a parní lodi pro pohon vlastní, část jeho v tuzemsku pro jiný účel, není zapotřebí množství uhlí s sebou vezeného hlásiti; u lokomotiv vztahuje se osvobození od dávky i na uhlí, naložené na připojeném tendru, a i na případ, když lokomotiva vytápí vozy vlastního vlaku.
Veze-li loď uhlí též pro jiný účel než pro vlastní pohon, musí býti uhlí, které jest k pohonu tomuto určeno a pro které se činí návrh na osvobození od dávky, znatelně od ostatního uhlí odděleno; celnímu úřadu musí býti obojí množství přesně ohlášeno.
Osvobození platí jen pro lokomotivy a lodi ze států, které poskytují dopravním. podnikům tuzemským stejnou výhodu.
Při deputátním uhlí z ciziny dováženém musí se dovozce prokázati písemnou stvrzenkou podnikatele dolu, z něhož uhlí pochází, že uhlí patři zřízenci nebo příslušníku osazenstva tohoto dolu, dále že zásilka je částí deputátu kolik q ročně činí tento deputát, a konečně jméno a bydliště oprávněné osoby. Celní úřad zašle tuto stvrzenku, opatřiv ji příslušnými daty celního odbavení, dozorčímu úřadu (§ 22), příslušnému dle bydliště příjemcova; úřad tento vyšetří, zda jsou splněny podmínky pro dávkyprostý dovoz uhlí, a předloží, shledá-li nějakou závadu, stvrzenku finanční mu úřadu I. stolice s návrhem na dodatečné předepsání náhradní dávky bez újmy případného důchodkového trestního stíhání.