CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 256/2006 Sb. Vyhláška o podrobnostech systému prevence závažných havárií Část IV. - Popis systému řízení bezpečnosti

Část IV. - Popis systému řízení bezpečnosti

256/2006 Sb. Vyhláška o podrobnostech systému prevence závažných havárií

Část IV.

Popis systému řízení bezpečnosti

1. Systém řízení bezpečnosti

1.1 Informace k systému řízení bezpečnosti se uvedou v oblasti

a) organizace prevence závažných havárií,

b) řízení provozu objektu a zařízení,

c) řízení změn v objektu a zařízení,

d) havarijního plánování,

e) sledování plnění programu prevence závažné havárie,

f) auditu a kontroly.

1.2 Informace o přístupnosti dokumentu bezpečnostního programu zaměstnancům.

1.3 Informace o organizačním zajištění realizace systému řízení bezpečnosti.

1.3.1 Způsob identifikace zdrojů rizik (nebezpečí), analýz, ocenění a hodnocení rizik závažné havárie.

1.3.2 Identifikace požadavků právních předpisů a technických dokumentů a jejich naplňování.

1.3.3 Stanovení cílů a úkolů v oblasti prevence závažných havárií.

1.3.4 Stanovení vyhodnotitelných ukazatelů, parametrů a kritérií pro hodnocení splnění cílů, úkolů a účinnosti realizovaných opatření.

1.3.5 Určení priorit a časového harmonogramu zavádění, resp. zdokonalování preventivních opatření.

1.3.6 Uvedení pravidel a termínů provádění kontrol zaměřených na sledování plnění stanovených cílů.

2. Organizace prevence závažných havárií

2.1 Informace k organizaci a plánování potřebných zdrojů, včetně

a) způsobu zajištění a zálohování technických, finančních a lidských zdrojů pro účely plnění programu prevence závažných havárií,

b) informací, zda jsou tyto zdroje zajištěny i s ohledem na rychlou a účinnou reakci v souvislosti s měnícími se nebo neobvyklými okolnostmi a také s ohledem na možnost např. změny nebo likvidace výroby.

2.2 Informace k lidským zdrojům, tj. pracovníkům podílejícím se na omezování rizik závažných havárií, včetně

a) uvedení pracovní pozice (funkčního zařazení), popis úkolů a povinností těchto pracovníků, stanovení jejich zastupitelnosti,

b) vyznačení těchto pracovníků v organizačním schématu,

c) uvedení místa uložení aktuálního seznamu těchto pracovníků,

d) uvedení osob (funkcí) odpovědných za zavedení a fungování systému řízení bezpečnosti a prevence závažné havárie,

e) uvedení odkazů na dokumenty definující povinnosti a odpovědnosti pracovníků, externích organizací a návštěvníků na úseku prevence závažné havárie,

f) uvedení a identifikace odpovědností vedoucích pracovníků za

fa) zajištění potřebných zdrojů (včetně lidských) pro rozvoj, zavedení a fungování systému řízení,

fb) analýzy a hodnocení rizik objektu a zařízení,

fc) zajištění znalostí zaměstnanců a dodavatelů o existujících rizicích a stanovení jejich úkolů při omezování rizik,

fd) zavedení, sledování a vyhodnocování nápravných aktivit,

fe) řízení a řešení mimořádných a havarijních situací,

ff) identifikaci potřeb výcviku, zajištění realizace výcviku a vyhodnocení jeho efektivnosti,

fg) zavedení kontrolních mechanismů potřebných v souvislosti s programem prevence závažné havárie,

fh) koordinaci v procesu zavádění systému řízení, včetně informování vrcholového vedení,

fi) sledování funkce systému řízení, vyhodnocování jeho účinnosti a provádění kontrol a auditů,

g) popisu systému kontroly plnění úkolů na všech stupních řízení,

h) uvedení způsobu projednávání otázek prevence závažné havárie na všech stupních řízení,

i) uvedení postupu informování zaměstnanců o výsledcích projednávání otázek prevence závažné havárie,

j) uvedení postupu při projednávání nehod a nehod bez následků (závažné havárie, úrazy, havárie, technické poruchy, skoronehody atd.) a provádění opatření k jejich zamezení,

k) uvedení způsobu prověření kvalifikace externích dodavatelů a poskytovatelů služeb,

l) uvedení způsobu kontroly výkonu činnosti externích pracovníků v objektu nebo zařízení.

2.3 Informace k zajištění odpovídajícího řízení lidských zdrojů, včetně

a) popisu kvalifikačních požadavků a systému výběru zaměstnanců pro obsazování pracovních míst významných z hlediska prevence závažné havárie na základě stanovených předpokladů pro výkon určitých činností,

b) uvedení postupů zabezpečujících rozvoj a udržování potřebných odborných způsobilostí v souvislosti s pracovními úkoly, u nichž byla identifikována nebezpečí a rizika,

c) údajů k personálnímu zajištění činností ve všech reálně předpokládaných a skutečně existujících fázích provozu,

d) informace o školeních všech zaměstnanců souvisejících s jejich pracovním zařazením a riziky odpovídajícími tomuto zařazení,

e) uvedení způsobu ověřování znalostí a dovedností u příslušných pracovníků,

f) uvedení způsobu dokumentace provedeného školení a jeho hodnocení,

g) programu školení ve struktuře

ga) politika prevence závažné havárie u provozovatele,

gb) způsob organizace prevence závažné havárie na pracovištích,

gc) identifikace nebezpečí, hodnocení a regulace rizika,

gd) specifická nebezpečí a účinky na zdraví ohrožených osob,

ge) právní předpisy pro prevenci závažné havárie,

gf) způsoby ochrany před nebezpečím, bezpečnostní systémy a opatření,

gg) postupy a činnosti při mimořádných událostech,

h) informací o nástupních školeních v průběhu trvání pracovního poměru,

i) informací o průběžných a doplňovacích školeních v průběhu trvání pracovního poměru,

j) informací o přeškolení (převedení) zaměstnanců na jinou práci,

k) informací o školeních při zavádění nových postupů, technologií, materiálů, látek a zařízení provozu,

l) informací o specifických a zvláštních odborných školeních (např. v oblasti protipožární ochrany, havarijní připravenosti, první pomoci, o protichemických opatřeních a postupech při dekontaminaci jednotlivých zařízení, obyvatelstva, fauny a flóry apod.).

2.4 Informace o identifikaci a stanovení činností vyžadujících zvláštní výcvik a o zajištění tohoto výcviku.

2.5 Informace o účasti zaměstnanců při přípravě programu prevence závažných havárií, jeho zavádění a naplňování, včetně

a) informací o zapojení zaměstnanců do přípravy programu prevence závažných havárií,

b) popisu motivačních nástrojů k aktivnímu přístupu zaměstnanců k prevenci závažné havárie,

c) způsobu projednávání problematiky prevence závažných havárií na všech úrovních vedení,

d) uvedení možností zaměstnanců předkládat návrhy k prevenci rizik závažných havárií a snižování rozsahu následků,

e) informací o zajištění volného přístupu zaměstnanců k výsledkům vyhodnocení plnění úkolů z oblasti prevence závažných havárií.

3. Řízení provozu objektu nebo zařízení

3.1 Informace k internímu organizačně řídícímu dokumentu ukládajícímu povinnost posuzování provozních činností z hlediska bezpečnosti, včetně uvedení relevantních informačních bloků z příslušného dokumentu.

3.2 Informace k organizačně řídícímu dokumentu ukládajícímu zpracování a zavedení bezpečných postupů pro identifikované rizikové činnosti, včetně uvedení relevantních informačních bloků z příslušného dokumentu.

3.3 Přehled provozních činností nebo potenciálních zdrojů s vlivem na bezpečnost.

3.4 Přehled provozních činností nebo potenciálních zdrojů s možným vlivem na

a) znečištění ovzduší,

b) znečištění vod,

c) znečištění půd,

d) vznik odpadů.

3.5 Informace o zavedení zdokumentovaných bezpečných postupů (instrukcí pro výkon provozních činností významných z hlediska bezpečnosti).

3.6 Informace, že v bezpečných postupech jsou zohledněny požadavky na

a) bezpečné nakládání s látkami nebezpečnými životnímu prostředí,

b) minimalizaci zatěžování životního prostředí nebezpečnými látkami a odpady,

c) snižování míry rizika ekologických havárií,

d) minimalizaci následků případné ekologické havárie.

3.7 Informace o stanovení bezpečných postupů pro

a) uvádění zařízení a souborů zařízení do provozu (najíždění zařízení),

b) běžný provoz objektů a zařízení,

c) přechodné odstávky zařízení,

d) havarijní odstávky zařízení,

e) opětovné uvádění zařízení a souborů zařízení do provozu po odstávkách,

f) trvalé odstavení zařízení.

3.8 Informace o stanovení a zavedení bezpečných postupů pro provádění údržby objektů, zařízení a technologií.

3.9 Informace o zavedení harmonogramů údržby, technických kontrol a revizí objektů, zařízení a technologií.

3.10 Informace o stanovení postupů ověřování funkčnosti signalizačních, bezpečnostních a regulačních systémů, o jejich kontinuální realizaci a o vedení záznamů těchto ověřování.

3.11 Informace o navrhování, schvalování a zdokumentování bezpečných postupů při likvidaci objektů, zařízení a technologických úseků při ukončení provozu.

3.12 Informace, že jsou v bezpečných postupech uvažovány různé aspekty, např.

a) možné ohrožení v důsledku přítomnosti nebezpečných látek v provozu,

b) opatření (technická a organizační) k zabránění požáru, výbuchu, toxického rozptylu,

c) opatření pro případ fyzického kontaktu osob s nebezpečnou látkou nebo při úniku nebezpečné látky do prostředí.

3.13 Informace o souladu zavedených bezpečných postupů s provozními předpisy výrobce zařízení a s obecně platnými předpisy.

3.14 Informace o zajištění účasti zaměstnanců při zpracování bezpečných postupů (instrukcí a metodických postupů).

3.15 Informace o dostupnosti bezpečných postupů pro zaměstnance, kteří vykonávají provozní činnosti spojené s rizikem závažné havárie.

3.16 Informace o seznámení zaměstnanců s bezpečnými postupy, včetně uvedení relevantních informací.

3.17 Informace o systému prověřování znalostí bezpečných postupů u zaměstnanců a způsobu záznamu tohoto prověřování.

3.18 Informace o systému posuzování bezpečných postupů před jejich zaváděním do praxe, s důrazem na podrobnost, odbornost a nestrannost tohoto posuzování.

3.19 Informace o systému aktualizace bezpečných postupů v souvislosti s novými vědeckotechnickými poznatky.

3.20 Informace k zavádění bezpečnostních opatření na základě nových skutečností a zjištění, zkušeností z provozu a výsledků technických kontrol a revizí a zda jsou tato opatření

a) realizována bezodkladně,

b) zdokumentována,

c) předmětem informace poskytované všem zaměstnancům, pro které je tato informace relevantní.

3.21 Informace o mechanismech motivujících zaměstnance

a) ke zvyšování znalostí u obsluh a dalších zaměstnanců,

b) k dodržování stanovených bezpečných postupů,

c) k předkládání návrhů a námětů ke zvýšení úrovně bezpečnosti při výkonu jimi vykonávaných činností.

3.22 Informace z organizačně řídícího dokumentu, které konkrétně popisují zásady uplatňování osobní zodpovědnosti zaměstnanců za bezpečné provádění pracovních činností a postihů za nedodržování stanovených postupů s vlivem na prevenci závažné havárie.

3.23 Informace o bezpečných postupech a bezpečnostních požadavcích, stanovených pro činnosti dodavatelů a externích subjektů v objektu a zařízeních provozovatele.

3.24 Informace o způsobu (včetně prokázání a doložení) seznamování dodavatelů a externích subjektů s bezpečnými postupy a bezpečnostními požadavky.

3.25 Informace k obsahu dokumentu, kterým se ukládá povinnost a způsob provádění kontroly dodržování bezpečných postupů a bezpečnostních požadavků u dodavatelů a externích subjektů.

3.26 Obsahem dokumentu jsou dále

a) proudové diagramy výrobních procesů,

b) schémata technologických procesů,

c) schémata toků technologických a pomocných médií,

d) přehledy o existujících provozních, skladových a rezervních zařízeních,

e) přehledy o použitých konstrukčních a technologických materiálech objektů nebo zařízení.

3.27 Informace o existenci, dostupnosti a způsobu seznamování zaměstnanců s údaji o

a) přípustných provozních hodnotách fyzikálních veličin a pomocných ukazatelů bezpečného provozu zařízení (tlak, teplota, průtok, kvalitativní a kvantitativní požadavky na technologické vstupy, výstupy, meziprodukty aj.),

b) následcích odchylek hodnot těchto veličin a ukazatelů od provozního rozmezí (provozních limitů) v souvislosti s technologickým procesem, bezpečností zaměstnanců, ochranou životního prostředí, majetku, eventuálně s vlivy mimo objekt.

3.28 Informace o dostupnosti a způsobu seznamování zaměstnanců s údaji o mezních hodnotách fyzikálních a technologických veličin, při jejichž dosažení nastává

a) zásadní změna řízení technologického procesu (režimu) a aplikace definovaných nestandardních postupů obsluhou,

b) proces korekce zásadních odchylek od provozních hodnot s cílem stabilizovat technologický proces,

c) aktivace záložních technologických zařízení a systémů (náhradní energetický zdroj, sprchové chladicí systémy, dávkování inertních médií, přepouštění technologických meziproduktů do záložních kapacit, odpouštění meziproduktů mimo technologii aj.).

3.29 Informace o způsobu seznamování zaměstnanců s údaji o

a) instalovaných technologických bezpečnostních systémech (detekce, signalizace, výkonové akční členy),

b) provozovaných protipožárních systémech,

c) osvětlovacích, ventilačních, filtračních, retenčních, přepouštěcích a odpouštěcích systémech,

d) nouzových a havarijních bezpečnostních systémech.

4. Řízení změn v objektu nebo zařízení

4.1 Informace o postupech při plánování a provádění změn v technických řešeních, technologických procesech, programovém vybavení, personálním obsazení a při změně vnějších podmínek a všech dalších podmínek, které mohou mít vliv na vznik a následky závažné havárie.

4.2 Informace o odpovědnosti za přípravu a dokumentování návrhu změn a za posouzení vlivu plánované změny na bezpečnost provozu.

4.3 Informace o definování, dokumentování a způsobu zavedení bezpečnostních opatření při provádění změn.

4.4 Informace o pravidlech a postupech informování o změně, zabezpečení a realizaci výcviku pro změny.

4.5 Informace o zásadách kontrolní činnosti v souvislosti s realizací změn.

4.6 Informace o pravidlech a postupech přijatých k provádění korekčních organizačních opatření po provedené změně.

4.7 Informace o stanovení funkční odpovědnosti za realizaci změn.

5. Havarijní plánování

5.1 Informace o zásadách a postupech zjišťování a popisů možných havarijních situací.

5.2 Informace, zda zásady a postupy umožňují identifikovat možné havarijní situace, vzniklé změnou vnějších nebo vnitřních podmínek.

5.3 Informace, zda zásady a postupy umožňují akceptovat podněty a zkušenosti vlastních zaměstnanců provozovatele, externích organizací, správních úřadů, záchranných složek aj.

5.4 Přehled možných závažných havarijních situací.

5.5 Charakteristiky možného ohrožení závažnými havarijními situacemi.

5.6 Teoreticky možný rozsah a následky závažných havarijních situací.

5.7 Informace o způsobu prokazatelného seznamování zaměstnanců s charakteristikami možných závažných havarijních situací.

5.8 Informace o stanovených postupech a pravidlech zpracování opatření pro ochranu a zásah k omezení dopadů závažné havárie (vnitřní havarijní plán).

5.9 Stanovení zásad projednávání opatření pro ochranu a zásah k omezení dopadů závažné havárie s odbornými útvary orgánů veřejné správy, složkami IZS apod.

5.10 Popis zajištění materiálně technických prostředků a lidských zdrojů pro případy závažných havarijních situací.

5.11 Popis externí spolupráce s jinými podnikajícími subjekty, složkami integrovaného záchranného systému, havarijními službami apod.

5.12 Přehledy vlastních sil a prostředků, včetně lidských zdrojů, použitelných a dostupných při závažných havarijních situacích.

5.13 Informace o spojení se složkami integrovaného záchranného systému (Hasičský záchranný sbor ČR, Policie ČR, Zdravotnická záchranná služba aj.).

5.14 Informace o aktuálním přehledu spojení s odbornými pracovišti správních úřadů a dalšími odbornými institucemi (Česká inspekce životního prostředí, příslušný správce vodního toku aj.).

5.15 Informace o aktuálním přehledu kontaktů na provozovatelem určené pracovníky pohotovostních služeb a obsluh v pracovní i mimopracovní době.

5.16 Informace o obsahu organizačně řídícího dokumentu, kterým jsou stanoveny činnosti a konkrétní odpovědnosti vybraných zaměstnanců v případě závažných havarijních stavů.

5.17 Informace, zda obsahem dokumentů havarijního plánování jsou grafická znázornění uvedená na topografickém podkladu

a) bezpečnostních zón v provozech,

b) oblastí se stanovenými zákazy, omezeními, zábranami aj.,

c) míst vyústění havarijních odpouštěcích armatur pro nebezpečné látky a média,

d) tras havarijních potrubí pro odvod nebezpečných látek a médií mimo technologii,

e) únikových cest a evakuačních tras a v případě, jsou-li stanovena i shromaždiště pro obsluhy a zaměstnance při mimořádných událostech,

f) umístění prostředků k ochraně osob, včetně umístění věcných prostředků požární ochrany a osobních ochranných pracovních prostředků v případě mimořádných událostí.

5.18 Informace o organizačně řídícím dokumentu, který stanovuje povinnost

a) prokazatelně seznámit všechny zaměstnance s riziky závažné havárie, preventivními bezpečnostními opatřeními a žádoucím chování,

b) průběžně aktualizovat dokumenty havarijního plánování a postoupit je příslušným správním úřadům ke schválení.

5.19 Informace k organizačně řídícímu dokumentu, který stanovuje zásady provádění aktualizace havarijní dokumentace vždy

a) při jakýchkoliv změnách v technologii, materiálních vstupech a výstupech, majících vliv na bezpečnost objektu nebo zařízení,

b) v důsledku nových poznatků, které souvisejí s riziky a rizikovými procesy,

c) na základě podnětů z vykonaných externích inspekcí a kontrol.

5.20 Informace o organizačně řídícím dokumentu, který ukládá provádět systémové prověřování připravenosti havarijních sil a prostředků provozovatele.

5.21 Informace o způsobu prověřování připravenosti složek IZS.

5.22 Informace o dokumentovaném systému plánování, realizace a vyhodnocování prověřovacích a tematických cvičení zaměřených na prověření a nácvik

a) postupů řešení předpokládaných závažných havarijních stavů,

b) vlastního provádění záchranných a likvidačních prací,

c) organizace a řízení akcí, prověření úrovně komunikace a koordinace všech zúčastněných složek.

5.23 Informace k systému zavádění a realizace opatření vyplývajících z výsledků prověřovacích a tematických cvičení, a prověřování účinnosti a efektivnosti těchto opatření.

5.24 Informace o způsobu zajištění informovanosti zaměstnanců o výsledcích těchto cvičení a o přijatých opatřeních.

5.25 Informace o řešení situace při náhlém výpadku elektrického zdroje, včetně potřeby a řešení náhradních zdrojů.

6. Sledování plnění programu prevence závažných havárií

6.1 Informace o organizačně řídícím dokumentu, který zavádí systém průběžného prověřování plnění stanovených úkolů vyplývajících z programu prevence závažných havárií.

6.2 Informace o způsobu identifikace příčin nesplněných úkolů a o zavedených pravidlech přijímání příslušných nápravných opatření.

6.3 Informace o způsobu měření, monitorování a vyhodnocování údajů relevantních pro posuzování plnění stanovených cílů.

6.4 Informace o způsobu a pravidlech archivace naměřených dat a záznamů.

6.5 Informace o zavedeném systému hlášení a evidence nehod, poruch, havárií, úrazů, požárů a selhání bezpečnostních a ochranných systémů (dále jen havárií a nehod).

6.6 Informace o pravidlech a způsobu vyšetřování havárií a nehod, včetně sestavování vyšetřujícího týmu, komplexního dokumentování průběhu a výsledku vyšetřování, projednání závěrů šetření na úrovni vedení organizace, přijetí nápravných a preventivních opatření.

6.7 Informace o pravidlech a způsobu archivace dokumentů z vyšetřování havárií a nehod.

6.8 Informace o zajištění informovanosti zaměstnanců o příčinách, důsledcích a přijatých nápravných a preventivních opatřeních v souvislosti s proběhlými haváriemi a nehodami.

7. Kontrola a audit

7.1 Informace o zdokumentovaném systému plánování interních kontrol a jejich zaměření.

7.2 Informace o provádění nezávislého a objektivního auditu zaměřeného na ověření

a) správnosti definování systému řízení bezpečnosti,

b) úrovně naplňování bezpečnostní politiky.

7.3 Přehled kontrolovaných oblastí významných z hlediska prevence závažné havárie.

7.4 Informace o dokumentovaných zásadách a postupech kontrolní činnosti, včetně informací o požadavcích na kvalifikaci a zkušenost kontrolního orgánu, na konkrétnost a komplexnost záznamu z kontroly, na bezodkladné postoupení výsledků kontroly vedení k projednání a následné přijetí a provedení příslušných opatření.

7.5 Informace o způsobu evidence a archivace záznamů z provedených kontrol.

7.6 Informace, zda v rámci kontrol plnění programu prevence závažných havárií je mimo jiné prověřována

a) znalost zaměstnanců o existujících rizicích a způsobech ochrany,

b) úroveň dodržování technologických postupů ze strany obsluh,

c) úroveň dodržování obecné platných a interních předpisů provozovatele,

d) znalost zaměstnanců o postupech a činnostech při mimořádných událostech (havarijních stavech),

e) úroveň dodržování platných předpisů pracovníky dodavatelských organizací a externích subjektů v objektu provozovatele.

7.7 Informace o způsobu stanovení a realizace nápravných a preventivních opatření, která jsou přijímána na základě nedostatků zjištěných při kontrolní činnosti v rámci interních kontrol, auditů a vyhodnocení monitoringu a měření.

7.8 Informace ke způsobu sledování a vyhodnocování vhodnosti a účinnosti stanovených nápravných a preventivních opatření.

7.9 Informace o formě účasti zástupců zaměstnanců při revizích programu prevence závažné havárie.

7.10 Informace o systému prověřování bezpečnostního managementu (systém řízení bezpečnosti) s důrazem na

a) přiměřenost, časovou a věcnou aktuálnost a správnost definovaných cílů programu prevence závažných havárií,

b) dostatečnou náročnost, reálnost a efektivnost programu prevence závažných havárií,

c) úplnost a systémovost programu prevence závažných havárií,

d) existenci kontrolních a regulačních mechanismů a zpětných vazeb v systému prevence závažné havárie,

e) možnost dynamického chování systému k jeho postupnému zdokonalování.

7.11 Informace o způsobu zajištění účasti zástupců zaměstnanců při prověřování a hodnocení plnění programu prevence závažných havárií a efektivnosti řízení bezpečnosti.

7.12 Informace o způsobu a výsledku prověřování účinnosti a stability bezpečnostního managementu.