I.
Společné požadavky na věcné a technické vybavení zdravotnických zařízení ústavní péče
1. Základní provozní prostory lůžkového oddělení jsou:
a) pokoje pro pacienty,
b) vyšetřovny,
c) pracoviště sester,
d) pracoviště zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, pokud je zřízeno,
e) WC a sprcha pro pacienty,
f) šatna pro pacienty, pokud je zřízena,
g) koupelna pro pacienty, pokud je zřízena,
h) denní místnost pro pacienty, která může sloužit jako jídelna pro chodící pacienty, pokud je zřízena,
i) mléčná kuchyně na dětských odděleních kde je poskytována péče kojencům a novorozencům, pokud je zřízena.
2. Vedlejší provozní prostory lůžkového oddělení jsou:
a) sanitární zařízení pro zaměstnance 4),
b) skladovací prostory,
c) prostor pro čištění pomůcek a pro vylévání biologického materiálu,
d) místnost pro odpočinek zaměstnanců, pokud je zřízena,
e) místnost pro zemřelé, pokud je zřízena.
3. Pokoj pro pacienty musí mít minimální plochu na 1 lůžko 5 m2, minimální plocha pokoje musí být 8 m2. U každého lůžka musí být zdroj elektrické energie, lokální osvětlení a komunikační zařízení mezi pacientem a sestrou. Pokoj musí mít přímé denní osvětlení. Každý pokoj musí mít umyvadlo, pokud nemá návaznost na koupelnu, sprchu nebo WC vybavené umyvadlem, a dále vyčleněný prostor pro stravování chodících pacientů, pokud není zřízena jídelna samostatně. Mezi lůžky musí být dostatečný prostor pro činnost personálu, pohyb pacienta a manipulaci s přístroji, materiálem a lůžky.
4. Pokud je ústavní péče poskytována dětem, musí být přizpůsobena velikost lůžek těmto pacientům.
5. Pokoje pro novorozence, kojence a děti do 3 let věku musí být technicky upraveny tak, aby byla zajištěna vizuální kontrola pacienta z pracoviště sestry, pokud se nejedná o hospitalizaci pacienta s průvodcem na jednom pokoji.
Vybavení:
a) přebalovací stůl,
b) dětská vanička,
c) váha.
6. Pokoje pro pacienty v lázeňských léčebnách nemusí být součástí lůžkových oddělení, připouští se pokoje v oddělených objektech vybavených pouze pro ubytování (ubytování hotelového typu).
7. Vyšetřovna musí mít minimální plochu 8 m2.
Vybavení:
a) nábytek pro práci zdravotnických a jiných odborných pracovníků,
b) vyšetřovací lehátko nebo lůžko,
c) umyvadlo.
8. Vybavení pracoviště sester:
a) nábytek pro činnost sester,
b) pracovní pult s oddělenými plochami pro přípravu sterilního materiálu,
c) plocha pro manipulaci s biologickým materiálem,
d) komunikační zařízení mezi pacientem a sestrou,
e) umyvadlo,
f) dřez pro mytí a čištění pomůcek.
9. Pracoviště zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků musí být vybaveno nábytkem pro činnost těchto pracovníků.
10. WC pro pacienty se zřizují odděleně pro muže a ženy a musí být řešeny bezbariérově.
11. Koupelna určená pro pacienty částečně nebo zcela imobilní může sloužit pacientům z několika oddělení; koupelna musí být vybavena zvedákem nebo sprchovacími pojízdnými lůžky.
12. Šatna pro pacienty může být nahrazena uzamykatelnými skříněmi.
13. Šatny pro zaměstnance mohou být společné pro několik oddělení nebo mohou být zřízeny šatny centrální.
14. Skladové prostory se zřizují pro oddělené skladování čistého a špinavého prádla, sterilního materiálu, odpadů, úklidových prostředků a podložních mís a močových lahví s možností jejich dekontaminace. Tyto prostory mohou být společné pro několik oddělení.
15. Prostor pro čištění pomůcek musí být vybaven výlevkou a dřezem nebo výlevkou a myčkou.
16. Místnost pro zemřelé může být společná pro několik oddělení.
17. Mléčná kuchyně na dětských odděleních pro novorozence a kojence, herna a učebna mohou být společné pro více dětských oddělení v rámci jednoho zdravotnického zařízení.
18. Prostory lůžkových oddělení včetně chodeb musí být řešeny tak, aby byla možná manipulace s lehátkem nebo křeslem, případně pojízdným lůžkem pacienta. Tento požadavek se nevztahuje na vedlejší prostory.
19. Vybavení lůžkového oddělení:
a) lůžka a stolky pro pacienty,
b) defibrilátor,
c) EKG přístroj,
d) odsávačka - nevyžaduje se, pokud je centrální rozvod vakua,
e) pulzní oxymetr nebo monitor s funkcí pulzní oxymetrie,
f) infuzní pumpa,
g) dávkovač stříkačkový,
h) zdroj medicinálního kyslíku,
i) zvedací zařízení pro imobilní pacienty, pokud jsou hospitalizováni,
j) léčivé přípravky a pomůcky pro poskytnutí první pomoci včetně kardiopulmonální resuscitace, tj. samorozpínací vak včetně masky, vzduchovody, rukavice, výbava pro stavění krvácení a prostředky k zajištění žilního vstupu,
k) resuscitační vozík pro uložení pomůcek a léčivých přípravků,
l) sterilizátor, pokud se používají nástroje a pomůcky vyžadující sterilitu a není zajištěna služba centrální sterilizace nebo dodávka veškerého materiálu na jednorázové použití anebo pokud není dodáván veškerý materiál sterilizovaný. Pokud je používána sterilizace formaldehydem, musí být sterilizátor umístěn mimo místnost pro provádění výkonů,
m) skříň na léčivé přípravky,
n) chladnička pro uchování léčivých přípravků vybavená teploměrem, pokud se uchovávají léčivé přípravky nebo pomůcky, které pro své uchování vyžadují nižší teplotu než pokojovou, a chladnička na biologický materiál vybavená teploměrem, pokud je uchováván biologický materiál,
o) nepřenosná uzamykatelná schránka z kovu, pokud se skladují omamné nebo psychotropní látky nebo přípravky je obsahující 5),
p) nábytek pro práci zdravotnických a jiných odborných pracovníků na všech pracovištích,
q) transportní lehátko nebo stretcher pro převoz pacientů,
r) glukometr,
s) tonometr,
t) fonendoskop,
u) teploměr lékařský,
v) infuzní stojan,
w) mobilní vyšetřovací svítidlo,
x) osobní váha a výškoměr,
y) počítač a jednotné úložiště dat propojené datovou sítí a tiskárna. Jednotné úložiště dat může být společné pro celé zdravotnické zařízení,
z) připojení na náhradní zdroj elektrické energie.
20. Defibrilátor, EKG přístroj, odsávačka, pulzní oxymetr nebo monitor s funkcí pulzní oxymetrie, infuzní pumpa, dávkovač stříkačkový, glukometr a zdroj medicinálního kyslíku nemusí být přímo na lůžkovém oddělení, ale musí být snadno dostupné na jiném pracovišti zdravotnického zařízení, pokud není dále uvedeno jinak.
21. Pokud je ve zdravotnickém zařízení poskytována péče dětem, musí být vybavení lůžkového oddělení přizpůsobeno těmto pacientům.
22. Pokud je péče poskytována v oborech, kde se provádějí operační výkony, zřizuje se operační sál, který musí splňovat tyto požadavky:
a) minimální plocha činí 20 m2,
b) podlahy, stropy a stěny jsou snadno čistitelné, omyvatelné a dezinfikovatelné, podlahy mají antistatickou úpravu,
c) klimatizace s filtrací vzduchu musí zajistit mikrobiologickou čistotu vzduchu odpovídající prováděným operačním výkonům,
d) má připojení na náhradní zdroj elektrické energie,
e) má instalovány vývody elektřiny a médií.
Při operačním sále se zřizuje:
a) umývárna a prostor pro podávání anestézie; tyto prostory mohou být společné pro více operačních sálů,
b) prostory pro přísálovou sterilizaci, pokud není ve zdravotnickém zařízení centrální sterilizace,
c) prostory pro přípravu instrumentária, dekontaminaci nástrojů, případně pro uložení anesteziologických pomůcek a materiálu a sklad sterilního materiálu,
d) hygienická smyčka.
Materiálové filtry oddělující operační sál od sousedních prostor musí být situovány tak, aby byla zaručena jednosměrnost pohybu materiálu.
23. Vybavení operačního sálu:
a) operační stůl s příslušenstvím,
b) operační lampa a satelit nebo dvojité operační svítidlo,
c) anesteziologický přístroj včetně odsávání odpadu anesteziologických plynů,
d) defibrilátor, pokud jsou prováděny výkony v celkové anestézii nebo centrální blokádě,
e) monitor vitálních funkcí (EKG/RESP, NIBP,
SpO ),
2
pokud jsou prováděny výkony v celkové anestézii nebo centrální blokádě,
f) elektrická odsávačka nebo zdroj vakua,
g) elektrochirurgický generátor,
h) instrumentační stolek,
i) kontejnery na sterilní materiál a na sterilní nástroje,
j) kontejner na použitý operační materiál,
k) infuzní pumpa,
l) dávkovač stříkačkový,
m) zdroj medicinálního kyslíku a tlakový vzduch,
n) instrumentárium podle zaměření pracoviště a věku pacientů,
o) úložné plochy a pojízdné stolky pro instrumentárium a přístroje.
24. Pokud je poskytována péče ve dvou nebo více oborech, kde se provádějí operační výkony, musí operační sál splňovat požadavky na vybavení stanovené pro každý obor poskytované péče.
25. Pokud je poskytována péče ve dvou nebo více oborech, kde se provádějí operační výkony, mohou se vytvářet komplexy více operačních sálů se společným zázemím (např. přísálová sterilizace a příprava instrumentária).
26. Pokud je zřízeno pracoviště pro komunikaci s územním zdravotnickým operačním střediskem zdravotnické záchranné služby, musí být vybaveno radiostanicí pro komunikaci s výjezdovou skupinou zdravotnické záchranné služby, počítačem s tiskárnou a být připojeno na náhradní zdroj elektrické energie.
27. Pokud je zřízen zákrokový sál, musí splňovat požadavky na vybavení uvedené v části I.A bodech 7 a 10 přílohy č. 2 k této vyhlášce.
28. Pokud zdravotnické zařízení poskytuje ústavní i ambulantní péči, připouští se společné přístrojové vybavení lůžkového oddělení a pracovišť ambulantní péče - ordinací lékařů, pracovišť dalších zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, pracovišť radiologie a zobrazovacích metod a laboratorních pracovišť.
29. Připouští se spojený lůžkový fond jednotlivých oborů za podmínky splnění požadavků na věcné a technické vybavení v rozsahu poskytované péče v daném oboru.
30. Pokud jsou přijímány na lůžkové oddělení děti s průvodcem, musí být zdravotnické zařízení k ubytování průvodce věcně vybaveno.
31. Pokud je ve zdravotnickém zařízení poskytována péče v oboru, který není uveden v části II. této přílohy, musí být splněny požadavky na věcné a technické vybavení stanovené pro obor, který je tomuto oboru věcně nejbližší.
32. Pokud jsou na vybavení lůžkových oddělení a operačních sálů další nebo odlišné požadavky, jsou uvedeny dále jako zvláštní požadavky v návaznosti na obor péče.
------------------------------------------------------------------
4) Nařízení vlády č. 361/2007 Sb.
5) Zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.