Příloha č. 23
Seznam kontrolních úkonů
pro kontrolu a hodnocení technického stavu vozidla při technické prohlídce historického vozidla
Kontrolní technik při kontrole technického stavu vozidla, které je vedeno v registru historických vozidel nebo bude následně do něj zapsáno (dále jen "historické vozidlo"), musí v rámci provádění technické prohlídky historického vozidla zohlednit různé technické požadavky na provoz historického vozidla. Zejména je nutné zohlednit skutečnosti spočívající v různém provedení konstrukce vozidla a jeho vybavení a to vzhledem k tomu, kdy bylo historické vozidlo uvedeno do provozu.
Z důvodu stanovení minimálních požadavků na způsob a provádění jednotlivých kontrolních úkonů se historická vozidla rozdělují do tří základních kategorií z hlediska uvedení do provozu, a to na vozidlo:
- 1. kategorie - historické vozidlo uvedené do provozu od 1. července 1972 (novodobá historická vozidla),
- 2. kategorie - historické vozidlo uvedené do provozu od 1. července 1953 do 30. června 1972 (poválečná historická vozidla),
- 3. kategorie - historické vozidlo uvedené do provozu do 30. června 1953 (předválečná a válečná historická vozidla).
Při kontrole technického stavu v rámci technické prohlídky historického vozidla se zjištěné závady hodnotí v souladu s přílohou č. 1 této vyhlášky.
U historického vozidla se zážehovým nebo vznětovým motorem s neřízeným emisním systémem nebo s neřízeným emisním systémem s katalyzátorem, se měření emisí neprovádí, kdy vizuální kontrola skupin a dílů ovlivňujících tvorbu emisí škodlivin výfukových plynů zaměřená na úplnost a těsnost palivové, zapalovací, sací a výfukové soustavy, těsnost motoru a kontrola ostatních zařízení určených ke snižování emisí škodlivin (odvětrání motoru, recirkulace výfukových plynů apod.) se provádí v přiměřeném rozsahu stanoveném výrobcem vozidla v rámci kontroly ostatních kontrolních úkonů na kontrolní lince.
U historického vozidla poháněného motorem mazaným směsí paliva s mazivem (dvoutaktní motory) se měření emisí neprovádí, kdy vizuální kontrola skupin a dílů ovlivňujících tvorbu emisí škodlivin výfukových plynů zaměřená na úplnost a těsnost palivové, zapalovací, sací a výfukové soustavy, těsnost motoru a kontrola ostatních zařízení určených ke snižování emisí škodlivin (odvětrání motoru, recirkulace výfukových plynů apod.) se provádí v přiměřeném rozsahu stanoveném výrobcem vozidla v rámci kontroly ostatních kontrolních úkonů na kontrolní lince.
Historická vozidla 1. kategorie
U těchto vozidel, se provádí technická prohlídka historického vozidla standardním způsobem a v rozsahu všech kontrolních úkonů a metod uvedených v příloze č. 1 s cílem, zda vozidlo splňuje technické podmínky v době uvedení do provozu.
Historická vozidla 2. kategorie
U těchto vozidel, se provádí technická prohlídka historického vozidla v plném rozsahu seznamu kontrolních úkonů a metod stanovených v příloze č. 1 této vyhlášky, pokud to konstrukce historického vozidla neumožní, provede se pouze vizuální kontrola s cílem ověření, zda vozidlo splňuje technické podmínky v době uvedení do provozu historického vozidla.
V rámci hodnocení účinku provozních brzd se ověří, že brzdy motorových vozidel musí být schopny zastavit vozidlo na vzdálenost (brzdnou dráhu), která nepřesáhne 20% předepsané hodnoty provozní brzdy.
Předepsané brzdné účinky
+----------------------------------------------------------------------------------------------------+
| Provozní a parkovací brzda |
| |
| vyjádřené maximální brzdnou dráhou |
| nebo střední hodnotou brzdného zpomalení |
+-----------------------------------------+------------------------------+---------------------------+
| | Provozní brzda | Parkovací brzda |
+-----------------------------------------+--------------+---------------+--------------+------------+
| | Maximální | Střední | Maximální | Střední |
| | brzdná dráha | hodnota | brzdná dráha | hodnota |
| | | brzdného | | brzdného |
| | | zpomalení | | zpomalení |
+-----------------------------------------+--------------+---------------+--------------+------------+
| Jde-li o motorová vozidla o nejvyšší | 4,56 m/ | 2 | 9,24 m | 2 |
| rychlosti 30 km/h, při rychlosti | 6,24 m 1) | 6,03 m/s / | | 2,13 m/s |
| 20 km/h. | | 2 | | |
| | | 3,64 m/s 1) | | |
+-----------------------------------------+--------------+---------------+--------------+------------+
| Jde-li o motorová vozidla o rychlosti | 18,48 m | 2 | 36,96 m | 2 |
| od 30 km/h do 100 km/h, při rychlosti | | 4,27 m/s | | 1,87 m/s |
| 40 km/h. | | | | |
+-----------------------------------------+--------------+---------------+--------------+------------+
| jde-li o motorová vozidla o rychlosti | 15,00 m | 2 | 36,96 m | 2 |
| přes 100 km/h, při rychlosti 40 km/h. | | 5,62 m/s | | 1,87 m/s |
+-----------------------------------------+--------------+---------------+--------------+------------+
1) platí pro vozidla s brzdami působícími pouze na některá kola
Historická vozidla 3. kategorie
U těchto vozidel, se provádí technická prohlídka historického vozidla pouze vizuální kontrolou s cílem ověření, zda vozidlo splňuje technické podmínky v době uvedení do provozu.
V rámci hodnocení účinku provozních brzd se ověří, že brzdy motorových vozidel, musí být schopny zastavit vozidlo na vzdálenost (brzdnou dráhu), která nepřesáhne 20% předepsané hodnoty provozní brzdy.
Předepsané brzdné účinky
+---------------------------------------------------------------------------------------------------+
| Provozní a parkovací brzda |
| |
| vyjádřené maximální brzdnou dráhou |
| nebo střední hodnotou brzdného zpomalení |
+----------------------------------------+------------------------------+---------------------------+
| | Provozní brzda | Parkovací brzda |
+----------------------------------------+--------------+---------------+--------------+------------+
| | Maximální | Střední | Maximální | Střední |
| | brzdná dráha | hodnota | brzdná dráha | hodnota |
| | | brzdného | | brzdného |
| | | zpomalení | | zpomalení |
+----------------------------------------+--------------+---------------+--------------+------------+
| jde-li o motorová vozidla o nejvyšší | 6,24 m/ | 2 | 12,30 m | 2 |
| rychlosti 30 km/h, při rychlosti | 9,24 m 1) | 3,64 m/s / | | 1,5 m/s |
| 20 km/h. | | 2 | | |
| | | 2,13 m/s 1) | | |
+----------------------------------------+--------------+---------------+--------------+------------+
| jde-li o motorová vozidla o rychlosti | 24,60 m/ | 2 | 49,20 m | 2 |
| přes 30 km/h, při rychlosti 40 km/h. | 36,96 m 1) | 3,00 m/s / | | 1,37 m/s |
| | | 2 | | |
| | | 1,87 m/s 1) | | |
+----------------------------------------+--------------+---------------+--------------+------------+
1) platí pro vozidla s brzdami působícími pouze na některá kola
------------------------------------------------------------------