§ 9
Rozsah oprav
(1) Dodavatel je povinen provádět generální, střední a běžné opravy, jakož i celkové opravy skupin a částí v rozsahu uvedeném v těchto základních podmínkách.
(2) Generální oprava zahrnuje odmontování a vynětí všech skupin a podskupin z vozidla (včetně karosérie a rámu), jejich rozebrání na dílce, popř. součásti, kontrolu a roztřídění dílů a součástí na použitelné bez opravy, vyžadující opravy a neopravitelné. Dodavatel posoudí a rozhodne, které skupiny, podskupiny, dílce a součásti mohou být ponechány, které mohou být opraveny nebo které musí být vyměněny za nové. Generální oprava dále zahrnuje opravu součástí a dílců, výměnu neopravitelných skupin, podskupin, dílců a součástí za opravené nebo nové, sestavení dílců, podskupin a skupin z nových, použitelných bez opravy nebo opravených dílců a součástí, vyzkoušení a seřízení podskupin a skupin po záběhu, vyzkoušení motoru na brzdě, sestavení celého vozidla a jeho vyzkoušení za jízdy, odstranění starého a provedení nového nátěru uvnitř i vně, povrchovou úpravou nárazníků, klik, ozdobných částí a ostatních vnějších kovových částí a to podle technických podmínek generálních oprav silničních vozidel pro motorovou dopravu.
(3) Střední oprava se provádí v rozsahu požadovaném odběratelem a v souladu s ustanovením § 11 odst. 2. Zahrnuje celkovou opravu motoru, přední nápravy a řízení, nebo výměnu uvedených skupin za celkově opravené. Shledá-li dodavatel, že některá z uvedených skupin je neopravitelná a není ji možno vyměnit za skupinu celkově opravenou, vymění ji za novou. Při střední opravě se zároveň provede výměna předních a zadních per za opravená nebo nová a kontrola dalších skupin a částí v rozsahu technické prohlídky druhého stupně; případné zjištěné závady se odstraní. Skupiny, u nichž se v rámci střední opravy neprovádí celková oprava, vymontují se z vozidla jen tehdy, jestliže je to nezbytně třeba k zevrubné kontrole a řádnému provedení opravy.
(4) Běžná oprava zahrnuje odstranění poruch jednotlivých skupin, podskupin, dílců a součástí vozidla vlastní opravou nebo výměnou za opravené nebo nové, k zajištění okamžité provozní schopnosti vozidla. Při běžné opravě vozidla provede dodavatel opravu v rozsahu požadovaném odběratelem. Jiné závady, zjištěné při provádění běžné opravy, které nesouvisejí s touto opravou, mohou být odstraněny jen tehdy, jestliže konstrukčně souvisí s původně objednanou opravou. V jiných případech je třeba vždy souhlasu odběratele.
(5) Celkovou opravou skupiny se rozumí oprava všech podskupin a zařízení, které tvoří se skupinou funkčně samostatnou část vozidla. K motoru patří tedy palivová soustava, karburátor, vstřikovací čerpadlo, čistič paliva, elektrické zařízení, jakož i spojka, skříň setrvačníku nebo skříně spojky, jestliže skříň spojky není součástí skříně převodovky. Celková oprava zahrnuje demontáž skupiny na podskupiny, dílce a součásti, kontrolu a roztřídění dílců a součástí na použitelné bez opravy, vyžadující opravy a neopravitelné. Celková oprava zahrnuje dále vlastní opravu součástí a dílců, výměnu neopravitelných skupin, dílců a součástí za opravené nebo nové, sestavení skupiny z podskupin, dílců a součástí použitelných, opravených nebo nových, vyzkoušení a seřízení skupiny po záběhu, u motoru zjištění výkonu a spotřeby na brzdě.
(6) Oprava dílců a součástí zahrnuje odstranění jejich opotřebení a poškození při zachování nebo obnovení funkční použitelnosti a provozní bezpečnosti bez požadavku zaměnitelnosti z hlediska původních rozměrů. Obnovení dílců a součástí (renovace) zahrnuje odstranění jejich opotřebení a poškození při zachování nebo obnovení funkční použitelnosti, provozní bezpečnosti a zaměnitelnosti z hlediska původních rozměrů.
(7) Výbrusem válců se odstraňuje opotřebení válců, vložených válců nebo vložek do válců za účelem obnovení předepsaných technických hodnot. K výbrusu patří dodání a slícování nových pístů s kroužky, čepy a pojistkami. Opravou klikového ústrojí se odstraňuje opotřebení kluzných a valivých ložisek, klikového hřídele a ojnic za účelem obnovení předepsaných technických hodnot. K opravě klikového ústrojí patří přebroušení a vyvážení klikového hřídele, výměna opotřebených dílců a součástí klikového ústrojí za nové nebo opravené, slícování klikového hřídele a ojnic s klikovou skříní, jakož i vyúhlování ojnic.
(8) Dodavatel provádí i další práce, jako např. konstrukční úpravy a modernizaci vozidel, dohodne-li se na nich s odběratelem.
(9) Do rozsahu generální, střední a běžné opravy vozidla podle odstavců 2, 3 a 4 patří též demontáž pneumatik, montáž a dohuštění pneumatik a jejich namontování na vozidlo, u osobních automobilů včetně vyvážení. Do rozsahu generální opravy patří i případné přemontování pneumatik z vozu na vůz, přejímá-li odběratel za přistavené vozidlo do opravy ihned vozidlo jiné, opravené. Dále sem patří oprava čalounění, oprava popř. dodání přikrývky chladiče nebo jejich částí, jestliže nejsou opravitelné, oprava plachty a oblouků, jakož i oprava zvýšených postranic, vyplechování podlahy apod., pokud to odpovídá technickým podmínkám generálních oprav silničních vozidel pro motorovou dopravu.
(10) Do rozsahu generální, střední a běžné opravy, jakož i údržby vozidla nepatří oprava plášťů a vzdušnic, rozhlasového přijímače a hodin a nestandardního vybavení vozidla; oprava vybavení, jež neodpovídá platným technickým podmínkám opravy, se provádí na základě dohody odběratele s dodavatelem. Pokud se ukáže při generální opravě nutnost opravit závadu vzdušnic, která se projevila po přistavení vozidla do opravy, je dodavatel povinen opravu vzdušnic provést nebo ji zajistit, přičemž vzniklé náklady jdou na vrub odběratele.