§ 5
Technický stav vozidel přistavovaných do generální opravy
(1) Vozidla přistavená do generální opravy musí
a) být kompletní a nedemontovaná,
b) odpovídat ustanovení odstavce 4,
c) odpovídat značkou, typem, druhem a pokud se ročníky konstrukčně liší, i ročníkem vozidla, údajům uvedeným v uzavřené smlouvě.
(2) Vozidlem kompletním se rozumí vozidlo, u něhož nechybí žádná ze skupin a částí nezbytných k technickému provozu vozidla.
(3) Vozidlem nedemontovaným se rozumí vozidlo, u něhož veškeré skupiny a části jsou vzájemně spojeny tak, jak určuje konstrukce vozidla nebo jak to stanovil výrobce popř. ministerstvo dopravy a spojů při povolení konstrukčních úprav. Nevyhovuje-li vozidlo ustanovením odstavce 1 písm. b), dodavatel je do opravy nepřevezme. Dodavatel může převzít do opravy jednotlivé nebo některé skupiny, přičemž však vozidlo je považováno za nepřistavené. Ve výjimečných případech, aby bylo zabráněno škodám, které by mohly vzniknout přepravou vozidla do opravy, je možno provést demontáž některé skupiny nebo podskupiny; podmínkou je předběžný souhlas dodavatele.
(4) Na vozidle přistaveném do opravy musí být zřejmé, že bylo pravidelně a řádně udržováno, zejména odstraňovány během provozu závady, které mohou zhoršit technický stav vozidla ještě během provozu před generální opravou. Pokud byly nedodržováním předpisů o plánované údržbě nebo neodbornou opravou během provozu před generální opravou způsobeny vážné závady, které mají vliv na technický stav vozidla a tím i na výši nákladů při opravách, fakturuje dodavatel odběrateli navíc k velkoobchodní (maloobchodní) ceně příplatek a pokud není stanoven, použije dodavatel rozdílovou cenu, tj. k velkoobchodní (maloobchodní) ceně snížené o částku plánovaných nákladů na opravu neudržované skupiny nebo části vozidla, přičte náklady vypočtené kalkulační metodou podle § 21 písm. d).
Jde zejména o závady
a) způsobené provozem motoru bez oleje, projevující se vytavením ložisek a trvalou deformací částí klikového ústrojí, bloku válců a vačkového hřídele,
b) způsobené provozem převodových ústrojí bez oleje, projevující se trvalou deformací hřídelí a ozubených kol,
c) způsobené deformací rámu tak, že vozidlo viditelně nezachovává jízdní stopu.
Dále dodavatel fakturuje příplatek podle ceníku ministerstva všeobecného strojírenství (§ 24 odst. 1) v těch případech, kdy v důsledku nedodržování předpisů o plánované údržbě nebo neodbornou opravou během provozu před generální opravou se staly některé celé skupiny neopravitelnými a dodavatel je proto musil vyměnit za nové; jde o výměnu úplné budky, plošiny, rámu, čalounění nebo karosérie. Tyto skutečnosti musí být výslovně uvedeny v přejímacím protokole. Ve sporných případech okresní národní výbor příslušný podle sídla dodavatele posoudí, zda závady na vozidle byly způsobeny nedodržením předpisů o plánované údržbě nebo neodbornou opravou.
(5) Vozidlo přistavené do generální opravy musí svou konstrukcí odpovídat značce a typu. Změny v konstrukci se připouštějí jen tehdy, odpovídají-li konstrukčním změnám prováděným výrobcem vozidla nebo povoleným ministerstvem dopravy a spojů nebo ministerstvem všeobecného strojírenství. Pokud jsou na vozidlech namontována demontovatelná zařízení s rozebíratelným spojením, zejména vyrobená podle zlepšovacích návrhů, je dodavatel povinen tato zařízení na vozidle zachovat, tj. při opravě (pokud je to pro provedení opravy nutné) je vymontovat a toto zařízení po opravě opět zamontovat. Práci za toto vymontování a zamontování, popřípadě za opravu tohoto zařízení - pokud o to odběratel požádá - fakturuje dodavatel zvlášť. Opravu zařízení dodavatel provede jen tehdy, dohodnou-li se na ni dodavatel s odběratelem.
(6) Je-li do opravy přistaveno vozidlo, které má jednu nebo více skupin nebo podskupin (motor, převodovku, řízení, přední a zadní nápravu, redukční převodovku, kardanový hřídel s kulovým kloubem, kompresor, válec sklápěcího zařízení, čerpadlo hydraulické brzdy, karosérii) jiné značky nebo jiného typu než ostatní skupiny vozidla, je považováno za smíšený typ. Patří-li všechny skupiny do kategorie udržovaných typů (§ 1 odst. 3), je dodavatel povinen opravu provést; nepatří-li některá skupina do kategorie udržovaných typů, dohodnou se o opravě dodavatel s odběratelem.
(7) Stav pneumatik, popř. i jiných obručí (oráfkování) musí být nejméně takový, aby vozidlo bylo možno přepravit po vlastních kolech a aby s ním bylo možno bezpečně provádět předepsané zkušební jízdy.
(8) Odběratel smí před odevzdáním vozidla do opravy vyjmout úplnou skupinu (motor, převodovku, zadní a přední nápravu, řízení) a nahradit ji jinou skupinou téže značky a typu pokud bude tato skupina správně a odborně zamontována. Tato výměna je přípustná jen tehdy, jestliže by některá skupina ve vozidle určeném do generální opravy byla teprve krátkou dobu po celkové opravě. Odběratel však nesmí před přistavením do opravy zaměňovat jiné skupiny než motor, převodovku, zadní a přední nápravu, ani podskupiny, dílce a součásti.
(9) Pokud je do opravy přistaveno vozidlo, které nevyhovuje podmínkám uvedeným v odstavci 1 písm. a) a v odstavci 8, může dodavatel odmítnout převzetí vozidla do opravy; v tomto případě platí, že vozidlo nebylo přistaveno.