§ 7
Největší povolené rozměry vozidel a jízdních souprav
(1) Rozměry vozidel a jízdních souprav včetně nákladu, jejichž překročení ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, a jejich hodnoty jsou
a) šířka, která činí u
1. vozidel kategorií M, N, O, R, T nebo C, není-li v této vyhlášce stanoveno jinak - 2,55 m,
2. vozidel, jejichž pevné nebo pohyblivé nástavby jsou speciálně vybaveny pro přepravu nákladu při řízených teplotách a jejichž boční stěny včetně izolace jsou nejméně 45 mm silné - 2,60 m,
3. u zvláštních vozidel podkategorie SS při jízdě na silnicích II. a III. třídy, místních komunikacích a účelových komunikacích; pokud překračují šíři vozidla uvedenou v bodě 1 až do celkové šíře 3,50 m, lze je provozovat pouze za užití zvláštního výstražného světla oranžové barvy nebo za použití vozidla technického doprovodu vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy - 3,50 m,
4. dvoukolových mopedů - 1,00 m,
5. ostatních vozidel kategorie L - 2,00 m,
6. přípojných vozidel za dvoukolová motorová vozidla - 1,00 m,
7. samojízdných a výměnných tažených strojů, nesených pracovních strojů v jízdní soupravě s nosičem a traktorů za podmínek stanovených jiným právním předpisem 3); pokud překračují šíři vozidla uvedenou v bodě 1 až do celkové šíře 3,00 m, lze je provozovat pouze za užití zvláštního výstražného světla oranžové barvy nebo za použití vozidla technického doprovodu vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy - 3,00 m,
8. tramvají - 2,65 m,
9. vozidel hasičských záchranných sborů a jednotek požární ochrany - 2,70 m,
10. vozidel hasičských záchranných sborů a jednotek požární ochrany; pokud překračují šíři vozidla uvedenou v bodě 9 až do celkové šíře 3,50 m, lze je, s výjimkou případů, kdy řidič vozidla užívá zvláštního výstražného světla modré nebo modré a červené barvy, provozovat pouze za užití zvláštního výstražného světla oranžové barvy nebo za použití vozidla technického doprovodu vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy - 3,50 m,
b) výška, která činí u
1. vozidel, včetně sběračů tramvají a trolejbusů v nejnižší pracovní poloze - 4,00 m,
2. vozidel kategorie L - 2,50 m,
3. vozidel kategorií N nebo O, určených pro přepravu vozidel - 4,20 m,
4. jízdní soupravy tažného vozidla s návěsem - 4,08 m,
5. vozidel hasičských záchranných sborů a jednotek požární ochrany - 4,20 m,
c) délka, která činí u
1. jednotlivého vozidla s výjimkou autobusu a návěsu - 12,00 m,
2. trolejbusu a autobusu se dvěma nápravami - 13,50 m,
3. trolejbusu a autobusu se třemi a více nápravami - 15,00 m,
4. kloubového dvoučlánkového autobusu a trolejbusu - 18,75 m,
5. kloubového tří a vícečlánkového autobusu a trolejbusu - 22,00 m,
6. jízdní soupravy motorového vozidla s návěsem - 16,50 m,
7. jízdní soupravy motorového vozidla s jedním přívěsem - 18,75 m,
8. jízdní soupravy motorového vozidla s jedním přívěsem kategorie O, určeným pro přepravu vozidel - 20,75 m,
9. vozidla kategorie L - 4,00 m,
10. tramvaje (sólo) včetně spřáhel - 18,00 m,
11. jízdní soupravy tramvají a kloubové tramvaje včetně spřáhel - 65,00 m,
12. jízdní soupravy traktoru s jedním přípojným vozidlem - 18,00 m,
13. jízdní soupravy traktoru se dvěma přípojnými vozidly - 22,00 m,
14. jízdní soupravy samojízdného stroje s podvozkem pro přepravu pracovního zařízení stroje - 20,00 m,
15. jízdní soupravy se dvěma přívěsy nebo s kombinací návěsu a jednoho přívěsu - 22,00 m,
16. jednotlivého vozidla hasičského záchranného sboru nebo jednotky požární ochrany - 15,00 m,
17. jízdní soupravy vozidla hasičského záchranného sboru nebo jednotky požární ochrany s jedním nebo více přípojnými vozidly - 22,00 m,
d) vzdálenost mezi osou čepu sedla tahače a zadním čelem návěsu - 12,00 m,
e) vzdálenost měřená souběžně s podélnou osou přívěsové soupravy od nejpřednějšího vnějšího bodu nákladového prostoru za kabinou k nejzadnějšímu vnějšímu bodu přívěsu soupravy vozidel, snížená o vzdálenost mezi zadním čelem táhnoucího vozidla a předním čelem přívěsu - 15,65 m,
f) vzdálenost měřená souběžně s podélnou osou přívěsové soupravy od nejpřednějšího vnějšího bodu nákladového prostoru za kabinou k nejzadnějšímu vnějšímu bodu přívěsu soupravy vozidel - 16,40 m.
(2) Pro účely odstavce 1 se za jízdní soupravu považuje pouze takové spojení tažného a přípojného vozidla, které umožňuje vzájemný pohyb obou vozidel. Pokud je spojení při jízdě pevné, bez stupňů volnosti, považuje se takové spojení vozidel za jednotlivé vozidlo.
(3) Hodnoty uvedené v odstavci 1 písm. c) se navyšují o 0,15 m u vozidel nebo souprav vozidel, které se používají k přepravě kontejnerů nebo výměnných nástaveb o délce 13,716 m, prázdných nebo naložených, pokud je silniční přeprava daného kontejneru nebo dané výměnné nástavby prováděna v rámci operace intermodální přepravy.
(4) Pro účely odstavce 1 písm. c) bodů 2 až 5 se do největší povolené délky autobusů započítává jakákoliv odnímatelná výbava, například schránka na lyže.
(5) Do celkové délky vozidla nebo jízdní soupravy se nepočítá délka nakládacího satelitního vozíku, který je v přepravní poloze namontován vzadu na vozidle, pokud nepřesahuje vozidlo o více než 1,50 m.
(6) K ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nedochází překročením hodnoty uvedené v odstavci 1 písm. d), jde-li o návěsovou soupravu uvedenou do provozu před 1. lednem 1991, pokud celková délka soupravy nepřesahuje 15,50 m.
------------------------------------------------------------------
3) Příloha č. 12 k vyhlášce č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění vyhlášky č. 235/2017 Sb.