CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 209/2018 Sb. Vyhláška o hmotnostech, rozměrech a spojitelnosti vozidel § 5 - Největší povolené hmotnosti silničních vozidel, zvláštních vozidel a jejich rozdělení na nápravy

§ 5 - Největší povolené hmotnosti silničních vozidel, zvláštních vozidel a jejich rozdělení na nápravy

209/2018 Sb. Vyhláška o hmotnostech, rozměrech a spojitelnosti vozidel

§ 5

Největší povolené hmotnosti silničních vozidel, zvláštních vozidel a jejich rozdělení na nápravy

(1) Hodnoty hmotností na nápravu, skupinu náprav vozidla a jízdních souprav včetně nákladu, jejichž překročení ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích nebo stav pozemní komunikace, činí

a) u jednotlivé nápravy - 10,00 t,

b) u jednotlivé hnací nápravy - 11,50 t,

c) u dvojnápravy motorových vozidel součet zatížení obou náprav dvojnápravy při jejím dílčím rozvoru

1. méně než 1,0 m - 11,50 t,

2. od 1,0 m a méně než 1,3 m - 16,00 t,

3. od 1,3 m a méně než 1,8 m - 18,00 t,

4. od 1,3 m a méně než 1,8 m, je-li hnací náprava vybavena dvojitou montáží pneumatik a vzduchovým pérováním nebo pérováním uznaným za rovnocenné nebo pokud je každá hnací náprava opatřena dvojitou montáží pneumatik a maximální zatížení na nápravu nepřekročí 9,50 t - 19,00 t,

d) u dvojnápravy přípojných vozidel součet zatížení obou náprav dvojnápravy při jejím dílčím rozvoru

1. méně než 1,0 m - 11,00 t,

2. od 1,0 m a méně než 1,3 m - 16,00 t,

3. od 1,3 m a méně než 1,8 m - 18,00 t,

e) u trojnápravy motorových vozidel součet zatížení všech náprav trojnápravy - 27,00 t,

f) u jednotlivé nepoháněné nápravy v trojnápravě motorových vozidel - 9,00 t,

g) u trojnápravy přípojných vozidel součet zatížení všech náprav trojnápravy při jejím dílčím rozvoru

1. do 1,3 m včetně - 21,00 t,

2. nad 1,3 m do 1,4 m včetně - 24,00 t,

3. nad 1,4 m do 1,8 m včetně - 27,00 t,

(2) Hodnoty hmotností vozidel a jízdních souprav včetně nákladu, jejichž překročení ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích nebo stav pozemní komunikace, činí

a) u motorových vozidel se dvěma nápravami - 18,00 t,

b) u motorových vozidel se dvěma nápravami, jedná-li se o vozidlo kategorie M3 - 19,50 t,

c) u motorových vozidel se třemi nápravami - 25,00 t,

d) u motorových vozidel se třemi nápravami, je-li hnací náprava vybavena dvojitou montáží pneumatik a vzduchovým pérováním nebo pérováním uznaným za rovnocenné nebo pokud je každá hnací náprava opatřena dvojitou montáží pneumatik a maximální zatížení na nápravu nepřekročí 9,50 t - 26,00 t,

e) u motorových vozidel se čtyřmi a více nápravami - 32,00 t,

f) u přívěsů se dvěma nápravami - 18,00 t,

g) u přívěsů se třemi nápravami - 24,00 t,

h) u přívěsů se čtyřmi a více nápravami - 32,00 t,

i) u dvoučlánkových kloubových autobusů - 28,00 t,

j) u tří a vícečlánkových kloubových autobusů - 32,00 t,

k) u jízdních souprav - 48,00 t,

l) u pásových vozidel - 18,00 t,

m) u vozidel a jízdních souprav hasičských záchranných sborů a jednotek požární ochrany - 60,00 t.

(3) Nad hodnotu dílčího rozvoru náprav 1,8 m, respektive 3,6 m je náprava (nápravy) považována za samostatnou.

(4) Hmotnost připadající na jednu nápravu dvojnápravy a trojnápravy přípojných vozidel nesmí překročit 10 t.

(5) U zvláštních motorových vozidel vybavených individuálními pásy na jedné nebo více nápravách se tyto pásy na každé z náprav z hlediska požadavků uvedených v odstavci 1 považují za dvojnápravu s dílčím rozvorem daným vzdáleností krajních kladek pásového podvozku respektive vzdáleností krajní kladky a hnacího kola. Za krajní kladky respektive hnací kola jsou ve smyslu tohoto ustanovení považovány pouze ty, které jsou prostřednictvím pásu ve styku s vozovkou.

(6) Pro účely odstavce 2 se za jízdní soupravu považuje pouze takové spojení tažného a přípojného vozidla, které umožňuje vzájemný pohyb obou vozidel. Pokud je spojení při jízdě pevné, bez stupňů volnosti, považuje se takové spojení vozidel za jednotlivé vozidlo.

(7) Hmotnost stanovená v odstavci 2 písm. a) až e) a i) může být navýšena o dodatečnou hmotnost vyžadovanou pro vozidla na alternativní paliva nebo pro vozidla s nulovými emisemi určenou na základě dokumentace poskytnuté výrobcem při schvalování daného vozidla, nejvýše o 1,00 t pro vozidla na alternativní paliva nebo nejvýše o 2,00 t pro vozidla s nulovými emisemi.

(8) Největší povolená hmotnost zvláštních vozidel nesmí překročit hodnoty platné pro silniční vozidla. U vozidel kategorie R nebo S, s výjimkou tažených vozidel s ojí, může být nejvyšší povolená hmotnost vyšší než hmotnosti stanovené u přívěsů uvedené v odstavci 2 písm. f), g) a h) v závislosti na počtu náprav o hmotnost připadající na spojovací zařízení v závislosti na typu tohoto spojovacího zařízení a jeho povoleném zatížení, pokud nebylo při schválení technické způsobilosti vozidla stanoveno jinak.

(9) Největší povolená hmotnost nebrzděného přípojného vozidla za vozidlo kategorie L nesmí být větší než 50 % provozní hmotnosti tažného vozidla.