KAPITOLA III.
Duševní poruchy a poruchy chování
Obecné posudkové zásady:
Stupeň postižení se stanoví podle rozsahu a tíže postižení, frekvence atak, narušení sociálního života, intelektu, chování, paměti, myšlení, afektivity, emocionality, orientace apod. Maximální hodnoty stupně postižení se stanoví při úplném rozpadu osobnosti, nutnosti trvalého dohledu, úplné ztráty sociální integrace bez ohledu na etiologii poruchy.
+---------+------------------------------------------+---------------+
|Položka |Druh zdravotního postižení |Stupeň |
| | |zdravotního |
| | |postižení v % |
+---------+------------------------------------------+---------------+
+---------+------------------------------------------+---------------+
| 1. |Organické duševní poruchy (demence různého| |
| |typu a etiologie) | |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |a) lehkého stupně |20 - 30 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |b) středního stupně |40 - 60 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |c) těžkého stupně |80 - 100 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
+---------+------------------------------------------+---------------+
| 2. |Schizofrenie, poruchy schizotypální a | |
| |poruchy s bludy | |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |a) lehké formy |20 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |b) středně těžké formy |40 - 60 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |b) těžké formy (event. floridní proces) |80 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
+---------+------------------------------------------+---------------+
| 3. |Afektivní poruchy nálady (manické, | |
| |depresivní, periodické) | |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |a) lehké poruchy |20 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |b) středně těžké |30 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |c) těžké poruchy |50 - 70 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
+---------+------------------------------------------+---------------+
| 4. |Neurotické, stresové a somatoformní | |
| |poruchy | |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |a) lehké poruchy |10 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |b) středně těžké poruchy |20 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |c) těžké, obsedantní neurózy |50 - 60 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
+---------+------------------------------------------+---------------+
| 5. |Poruchy osobnosti a poruchy chování | |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |a) s mírným narušením sociálního |20 |
| | přizpůsobení | |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |b) s těžkým narušením sociálního |50 |
| | přizpůsobení | |
+---------+------------------------------------------+---------------+
+---------+------------------------------------------+---------------+
| 6. |Poruchy psychického vývoje u dětí do | |
| |ukončení povinné školní docházky | |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |a) lehké poruchy |10 - 20 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |b) středně těžké poruchy |30 - 40 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |c) těžké poruchy |50 - 60 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
+---------+------------------------------------------+---------------+
| 7. |Mentální retardace | |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |a) lehká debilita IQ 65 - 70 (přip. |20 - 30 |
| | subnormní paměť, defekty vštípivosti, | |
| | retence vybavení, podprůměrný intelekt | |
| | a podprůměrné psychomotorické tempo) | |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |b) těžší debilita IQ 50 - 64 |40 - 50 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |c) střední mentální retardace IQ 35 - 49 |50 - 70 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |d) těžká mentální retardace IQ 20 - 34 |80 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |e) hluboká mentální retardace IQ pod 20 |100 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
+---------+------------------------------------------+---------------+
| 8. |Poruchy duševní, poruchy chování a | |
| |orgánová postižení způsobená nadužíváním | |
| |psychoaktivních látek, alkoholismus, | |
| |toxikomanie | |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |a) pravidelná ztráta kontroly v pití a |20 - 30 |
| | nadužívání psychoaktivních látek se | |
| | zdravotně závažnými důsledky | |
+---------+---------------------------------------+--+---------------+
| |b) závislost se závažnými orgánovým | stanoví se podle |
| | postižením, organickými, psychickými| přavažujícího |
| | a somatickými změnami | druhu orgánového |
| | | nebo psychického |
| | | postižení, |
| | | uvedeného v této |
| | | příloze |
+---------+---------------------------------------+------------------+
+---------+------------------------------------------+---------------+
| 9. |Poruchy chování a emocí u dětí do ukončení| |
| |povinné školní docházky (vývoje poruchy | |
| |řeči, jazyka, dovedností, hyperkinetické | |
| |poruchy, smíšené poruchy, tiky, enureza, | |
| |koktavost. poruchy sociálních funkcí | |
| |apod.) | |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |a) lehké poruchy |20 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |b) středně těžké poruchy |40 - 50 |
+---------+------------------------------------------+---------------+
| |c) těžké poruchy |60 - 80 |
+---------+------------------------------------------+---------------+