Příloha
Rámec kvalifikací vysokoškolského vzdělávání
+--------------------------------------------+---------------------+--------------------------+---------------------------+
| Označení úrovně kvalifikace | I. | II. | III. |
+--------------------------------------------+---------------------+--------------------------+---------------------------+
| Typ studijního programu | Bakalářský studijní | Magisterský studijní | Doktorský studijní |
| | program | program | program |
+-----------------------------------+--------+---------------------+--------------------------+---------------------------+
| Vztah k zastřešujícím rámcům | EQF | 6 | 7 | 8 |
| kvalifikací – uvedení kvalifikace +--------+---------------------+--------------------------+---------------------------+
| odpovídající úrovně | QFEHEA | první cyklus | druhý cyklus | třetí cyklus |
+-----------------------------------+--------+---------------------+--------------------------+---------------------------+
| | | 60–180 kreditů | |
| | | (v případě studijního | |
| | | programu navazujícího na | |
| | | bakalářský studijní | 180 - 240 kreditů |
| | | program) | (položka s kreditovou |
| Kreditová hodnota (ECTS) | 180–240 kreditů | | hodnotou zde platí pouze |
| | | 240–360 kreditů | v případě, že je pro |
| | | (v případě studijního | hodnocení studia využíván |
| | | programu nenavazujícího | kreditový systém) |
| | | na bakalářský studijní | |
| | | program) | |
+--------------------------------------------+---------------------+--------------------------+---------------------------+
+---------------------+--------------------------------------------------------------------------------------+
| | Absolventi studia ve studijním programu mají: |
| +----------------------------+----------------------------+----------------------------+
| | a) jde-li o bakalářský | b) jde-li o magisterský | c) jde-li o doktorský |
| | studijní program: | studijní program: | studijní program: |
| | | | |
| | • pokročilé znalosti | • pokročilé a hluboké | • hluboké a systematické |
| | a porozumění předmětu | znalosti a porozumění | znalosti a porozumění |
| | a rozsahu daného oboru | předmětu a rozsahu | předmětu a rozsahu |
| | | oboru odpovídající | oboru odpovídající |
| | • pokročilé znalosti | soudobému stavu poznání | soudobému stavu poznání |
| | teorií, konceptů a metod | | |
| Odborné znalosti | oboru | • pokročilé a hluboké | |
| | | znalosti a porozumění | • hluboké a systematické |
| | • porozumění možnostem, | teoriím, konceptům a | znalosti a porozumění |
| | podmínkám a omezením | metodám odpovídající | teoriím, konceptům a |
| | využití teorií, konceptů | soudobému stavu poznání | metodám, které jsou |
| | a metod oboru v praxi | v oboru | v popředí poznání oboru |
| | | | na mezinárodní úrovni |
| | | • porozumění možnostem, | |
| | | podmínkám a omezením | • porozumění systému věd |
| | | využití poznatků | a výzkumným nebo |
| | | souvisejících oborů | uměleckým problémům na |
| | | | na pomezí oborů |
+---------------------+----------------------------+----------------------------+----------------------------+
| | Absolventi studia ve studijním programu umí: |
| +----------------------------+----------------------------+----------------------------+
| | a) jde-li o bakalářský | b) jde-li o magisterský | c) jde-li o doktorský |
| | studijní program: | studijní program: | studijní program: |
| | | | |
| | • s využitím odborných | • s využitím odborných | • navrhovat a používat |
| | znalostí na základě | znalostí samostatně | pokročilé výzkumné nebo |
| | rámcově vymezeného úkolu | vymezit a tvůrčím | umělecké postupy v oboru |
| | řešit problémy v oboru | způsobem řešit | způsobem umožňujícím |
| | | teoretický a praktický | rozšiřovat poznání oboru |
| | • vyhledat, utřídit a | problém v oboru | původním výzkumem |
| | interpretovat informace | | |
| Odborné dovednosti | relevantní pro řešení | • samostatně a tvůrčím | • rozvíjet a vyhodnocovat |
| | vymezeného problému | způsobem řešit komplexní | teorie, koncepty a |
| | | problém s použitím | metody oboru včetně |
| | • použít některé základní | vybraných teorií, | vymezení oborů nebo |
| | výzkumné nebo umělecké | konceptů a metod oboru | jejich zařazení do širší |
| | postupy oboru v rozsahu | | oblasti |
| | potřebném pro řešení | • použít některé z | |
| | problémů v oboru | pokročilých výzkumných | |
| | | nebo uměleckých postupů | |
| | | v oboru způsobem | |
| | | umožňujícím získávat | |
| | | nové původní informace | |
+---------------------+----------------------------+----------------------------+----------------------------+
| | Absolventi studia ve studijním programu jsou schopni: |
| +----------------------------+----------------------------+----------------------------+
| | a) jde-li o bakalářský | b) jde-li o magisterský | c) jde-li o doktorský |
| | studijní program: | studijní program: | studijní program: |
| | | | |
| | • samostatně a odpovědně | • samostatně a odpovědně | • vyhodnocovat nové |
| | se rozhodovat v jen | se rozhodovat v nových | poznatky a ideje |
| | částečně známých | nebo měnících se | s přihlédnutím k |
| | souvislostech na základě | souvislostech nebo v | dlouhodobým společenským |
| | rámcového zadání | zásadně se vyvíjejícím | důsledkům jejich |
| | | prostředí s přihlédnutím | využívání |
| | • dle rámcového zadání | k širším společenským | |
| | a přidělených zdrojů | důsledkům rozhodování | • plánovat rozsáhlé |
| | koordinovat činnost | | činnosti tvůrčí povahy |
| | týmu a nést odpovědnost | • dle vyvíjejících se | a získávat a plánovat |
| | za jeho výsledky | souvislostí a dostupných | zdroje pro jejich |
| | | zdrojů vymezit zadání | uskutečnění |
| | • do řešení problémů | pro odborné činnosti, | |
| | zahrnout úvahu o jejich | koordinovat je a nést | • samostatně řešit složitý |
| | etickém rozměru | konečnou odpovědnost za | etický problém při |
| | | jejich výsledky | tvůrčí činnosti nebo |
| Obecné způsobilosti | • srozumitelně a | | využívání jejích |
| | přesvědčivě sdělovat | • samostatně řešit etický | výsledků |
| | odborníkům i laikům | problém | |
| | informace o povaze | | • srozumitelně a |
| | odborných problémů | • srozumitelně a | přesvědčivě sdělovat |
| | a vlastním názoru na | přesvědčivě sdělovat | vlastní poznatky v |
| | jejich řešení | odborníkům i širší | oboru ostatním členům |
| | | veřejnosti vlastní | vědecké komunity na |
| | • srozumitelně shrnout | odborné názory | mezinárodní úrovni i |
| | názory ostatních členů | | široké veřejnosti |
| | týmu | • jednat v rámci svých | |
| | | odborných znalostí, | • jednat v rámci svých |
| | • jednat v rámci svých | dovedností a | odborných znalostí, |
| | odborných znalostí, | způsobilostí v alespoň | dovedností a |
| | dovedností a | jednom cizím jazyce | způsobilostí v alespoň |
| | způsobilostí v alespoň | | jednom cizím jazyce, |
| | jednom cizím jazyce | • plánovat, podporovat a | včetně ústní a písemné |
| | | řídit s využitím | prezentace výsledků |
| | • samostatně získávat | teoretických poznatků | tvůrčí činnosti |
| | další odborné znalosti, | oboru získávání dalších | |
| | dovednosti a | odborných znalostí, | • získávat nové odborné |
| | způsobilosti na základě | dovedností a | znalosti, dovednosti a |
| | především praktické | způsobilostí ostatních | způsobilosti vlastní |
| | zkušenosti a jejího | členů týmu | tvůrčí činností a |
| | vyhodnocení, ale také | | ovlivňovat podmínky a |
| | samostatným studiem | | souvislosti vzdělávání |
| | teoretických poznatků | | ostatních |
| | oboru | | |
+---------------------+----------------------------+----------------------------+----------------------------+
Vysvětlivky zkratek k tabulce:
EQF - Evropský rámec kvalifikací pro celoživotní učení (European Qualifications Framework for lifelong learning)
QF-EHEA - Rámec kvalifikací Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání (Qualifications Framework for the European Higher Education Area)
ECTS - Evropský systém přenosu a akumulace kreditů (European Credit Transfer and Accumulation System)
******************************************************************