Čl. 6
Činnosti dispečinků
V rámci přípravy dispečerského řízení pro zabezpečení bilanční rovnováhy mezi dodávkou a spotřebou plynu ve své oblasti a působnosti
1) dispečinky držitelů státní autorizace pro rozvod na vymezených územích vysokotlakých plynovodů
a) přebírají výstupy zpracovaných dlouhodobých, střednědobých, krátkodobých a operativních bilancí dodávek a spotřeby topných plynů na základě dlouhodobých prognóz, výsledků analýz zásobování, výstupů marketingových průzkumů rozvoje spotřeby plynu a z uzavřených smluv o dodávce plynu, zpracovaných příslušnými útvary držitele státní autorizace,
b) zabezpečují zpracování ročních, čtvrtletních a měsíčních režimů dodávek a spotřeby plynu a projednávají je s dispečinkem dodavatele plynu; režimy stanoví vyrovnanou bilanci dodávek a potřeb plynu pro krytí odběrového diagramu ve vymezeném úseku plynárenské soustavy, plán odstávek plynárenských zařízení podstatným způsobem ovlivňujících přepravu plynu a soubor opatření k řešení případného stavu nouze. Kopie dokumentů poskytují Ústřednímu plynárenskému dispečinku pro provádění celostátního vyhodnocování zajištěnosti rovnováhy mezi zdroji a spotřebou plynu;
2) dispečinky držitelů státní autorizace pro výrobu svítiplynu
a) s dispečinkem držitele státní autorizace pro rozvod na velmi vysokotlakých plynovodech zpracovávají a projednávají režim výroby svítiplynu a základních odstávek výrobních zařízení pro zbývající období existence subsystému svítiplynu, s respektováním reálného postupu převodu plynovodů a odběratelů na užití zemního plynu,
b) zpracovávají čtvrtletní a měsíční režimy výroby plynu vyplývající ze smluv o dodávce plynu.
Dokumenty poskytují Ústřednímu plynárenskému dispečinku pro provádění celostátního vyhodnocování zajištěnosti rovnováhy mezi zdroji a spotřebou;
3) dispečinky držitelů státní autorizace pro výrobu koksárenského plynu technicky čistého
a) s dispečinkem držitele státní autorizace pro rozvod na vymezeném území vysokotlakých plynovodů zpracovávají a projednávají dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé a operativní bilance výroby plynu včetně programu oprav, odstávek a výše pohotových výkonů,
b) zpracovávají roční, čtvrtletní a měsíční režimy výroby plynu vyplývající ze smluv o dodávce plynu včetně odstávek zařízení;
4) dispečink držitele státní autorizace pro rozvod na velmi vysokotlakých plynovodech
a) projednává se zahraničními partnery roční, čtvrtletní a měsíční režimy mezinárodní přepravy zemního plynu českými tranzitními plynovody vyplývající z uzavřených přepravních kontraktů; zpracovává a projednává program odstávek zařízení ovlivňujících pohotový výkon přepravní kapacity zařízení,
b) projednává se zahraničními dodavateli zemního plynu pro zásobování České republiky roční, čtvrtletní a měsíční režimy dovozu plynu,
c) zúčastňuje se technických jednání při projednávání mezinárodních kontraktů na tranzitní přepravu a na dovoz zemního plynu realizovaných českými tranzitními plynovody,
d) pravidelně hodnotí reálnou přepravní kapacitu velmi vysokotlakých plynovodů a vyjadřuje se ke koncepci rozvoje velmi vysokotlakých mezinárodních a vnitrostátních plynovodů a podzemních zásobníků,
e) provádí systematickou analýzu dodávek a spotřeb plynu na velmi vysokotlakých plynovodech jako podklad pro vypracování dlouhodobých bilancí zdrojů plynu pro krytí ročního, čtvrtletního, měsíčního a denního odběrového diagramu v několikaletém období,
f) ve spolupráci s dispečinky v návaznosti na bod 1 a bod 2 tohoto článku zpracovává a vydává závazné výsledné roční bilance zdrojů, dodávek a spotřeby plynu a roční a čtvrtletní režimy krytí odběrového diagramu spotřeby plynu v České republice, vyplývající z uzavřených smluv o dodávce plynu; zpracovává režim tvorby zásob plynu v českých podzemních zásobnících a v pronajatých kapacitách zahraničních zásobníků; dokumenty poskytuje Ústřednímu plynárenskému dispečinku pro vyhodnocování zajištěnosti rovnováhy mezi zdroji a spotřebou plynu,
g) s dispečinky zahraničních velmi vysokotlakých plynovodů zemního plynu projednává a připravuje dlouhodobé dohody o vzájemné dispečerské výpomoci dodávkami zemního plynu v procesu mezinárodní přepravy zemního plynu,
h) vypracovává soubor opatření k řešení stavů nouze na území České republiky,
i) zpracovává koncepce technických systémů dispečerského řízení tranzitní a vnitrostátní přepravy plynu;
5) Ústřední plynárenský dispečink
a) posuzuje koncepce dlouhodobého vývoje spotřeby plynu v České republice a způsob jejího krytí zdroji a vydává stanoviska,
b) zpracovává připomínky ke koncepci a realizačnímu programu rozvoje velmi vysokotlakého mezinárodního a vnitrostátního přepravního systému a uskladňovacích kapacit podzemních zásobníků,
c) zúčastňuje se přípravných jednání a vydává závazná stanoviska k přípravě roční bilance a čtvrtletních režimů dodávek a spotřeby plynu v České republice a jejího krytí zdroji,
d) přebírá vypracované roční bilance a čtvrtletní režimy dodávek plynu v České republice pro konkrétní rok jako podklad pro celostátní systematické sledování a vyhodnocování průběhu krytí spotřeby plynu v České republice,
e) zpracovává soubor opatření a návrhů na rozhodnutí příslušných orgánů státu pro variantní řešení stavů nouze na jednotlivých vymezených úsecích plynárenské soustavy a na území celého státu včetně zajišťování nekontrahovaných výpomocných dodávek plynu ze zahraničí a pravidelně je konkretizuje a doplňuje (Havarijní plán pro stavy nouze),
f) projednává u zahraničních plynárenských společností propojených zařízeními pro rozvod plynu na českou plynárenskou soustavu reálné možnosti těchto společností pro poskytnutí havarijních výpomocných dodávek plynu ve stavech nouze v České republice,
g) zpracovává návrhy na vytvoření státních rezerv plynu v podzemních zásobnících použitelných na základě rozhodnutí Ústředního plynárenského dispečinku k předcházení vzniku stavu nouze a pro likvidaci tohoto stavu.