Příloha č. 2
Způsob výpočtu emisí skleníkových plynů z pohonných hmot pro dopravní účely a elektřiny pro dopravní účely
1. Emise skleníkových plynů z pohonných hmot pro dopravní účely a elektřiny pro dopravní účely se vypočítají takto:
∑ (GHGi x AF x MJ ) - UER
x x x
Množství emisí skleníkových plynů (#) = --------------------------
∑ MJ
x x
--------------------------------
kde
# = identifikace dodavatele motorového benzinu nebo motorové
nafty číslem spotřební daně subjektu (registrační číslo SEED),
popřípadě identifikace dodavatelů v případě jejich sdružování;
x = jednotlivé druhy pohonných hmot pro dopravní účely nebo
elektřina pro dopravní účely;
MJ = celková energie z jednotlivých druhů dodaných pohonných hmot
x pro dopravní účely a elektřiny pro dopravní účely vyjádřená
v megajoulech;
GHG = produkce emisí skleníkových plynů z jednotlivých druhů
ix pohonných hmot pro dopravní účely a z elektřiny pro dopravní
účely vyjádřená v gCO /MJ;
2ekv
AF = opravný faktor zohledňující účinnost hnacích ústrojí;
UER = množství snížených emisí z těžby vyjádřené v gCO .
2ekv
2. Emise skleníkových plynů z pohonných hmot pro dopravní účely a elektřiny pro dopravní účely vyjadřují jako ekvivalent gramů oxidu uhličitého na 1 megajoule
[gCO /MJ].
2ekv
3. Pro účely výpočtu emisí skleníkových plynů z pohonných hmot pro dopravní účely a z elektřiny pro dopravní účely se za skleníkové plyny považují oxid uhličitý
(CO ),
2
oxid dusný
(N O)
2
a methan
(CH ).
4
Při výpočtu ekvivalentu
CO
2
mají emise těchto plynů v ekvivalentu emisí
CO
2
následující hodnoty:
CO : 1
2
N O: 298
2
CH : 25
4
4. Emise skleníkových plynů z výroby strojního nebo jiného zařízení použitého při těžbě, výrobě, rafinaci a spotřebě fosilních paliv se neberou v úvahu.
5. Celková energie z dodaných pohonných hmot pro dopravní účely a elektřiny pro dopravní účely vyjádřená v megajoulech
[MJ ]
x
se vypočítá jako součet energie z jednotlivých druhů dodaných pohonných hmot určené na základě množství jednotlivých druhů dodaných pohonných hmot a jejich výhřevností a energie z dodané elektřiny určené na základě množství elektřiny dodané do veřejné dobíjecí stanice.
5.1. Výhřevnost pohonných hmot je uvedena v části D přílohy č. 1 k tomuto nařízení.
5.1.1. Množství biopaliva vyrobeného při souběžném společném zpracování fosilních pohonných hmot a biopaliv je dáno množstvím biopaliva po zpracování. Výhřevnost biopaliva je dána energetickou bilancí a účinností procesu společného zpracování podle bodu 20 části B přílohy č. 1 k tomuto nařízení. Zpracování zahrnuje všechny úpravy během životního cyklu pohonné hmoty, které mají za následek změnu molekulární struktury daného produktu; za zpracování se nepovažuje přidávání denaturačních prostředků.
5.1.2. Biopalivo, které nesplňuje kritéria udržitelnosti, se považuje za fosilní pohonnou hmotu, kterou dané biopalivo nahrazuje.
5.2. Kapalná a plynná paliva z obnovitelných zdrojů nebiologického původu se zohlední i v případě, že jsou použita jako meziprodukt pro výrobu fosilních pohonných hmot.
6. Produkce emisí skleníkových plynů z jednotlivých druhů pohonných hmot pro dopravní účely a z elektřiny pro dopravní účely
(GHG ):
ix
6.1. U fosilních pohonných hmot odpovídá vážené produkci emisí skleníkových plynů během úplného životního cyklu pohonné hmoty uvedené v bodě 8.
6.2. U elektřiny činí
177 gCO /MJ.
2ekv
6.3. U biopaliv splňujících kritéria udržitelnosti se stanoví v souladu s přílohou č. 1 k tomuto nařízení. Pokud byly údaje o emisích skleníkových plynů získány v souladu s dohodou nebo režimem, které byly předmětem rozhodnutí podle čl. 7c odst. 4 směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/70/ES zohledňujícího čl. 7b odst. 2 této směrnice, použijí se ke stanovení produkce emisí skleníkových plynů z biopaliv tyto údaje. U biopaliv nesplňujících kritéria udržitelnosti je produkce emisí skleníkových plynů rovna produkci emisí skleníkových plynů z příslušné fosilní pohonné hmoty, kterou biopalivo nahrazuje.
6.4. U biopaliv vyrobených při souběžném společném zpracování fosilních pohonných hmot a biopaliv se určí na základě množství biopaliva vyrobeného při souběžném společném zpracování a na základě množství vyprodukovaných emisí skleníkových plynů zohledňující energetickou bilanci a účinnost procesu společného zpracování.
7. Opravný faktor zohledňující účinnost hnacích ústrojí (AF)
+---------------------------------------------+---------+
| Převažující konverzní technologie | Opravný |
| | faktor |
+---------------------------------------------+---------+
| Motor s vnitřním spalováním | 1 |
+---------------------------------------------+---------+
| Elektrické hnací ústrojí napájené bateriemi | 0,4 |
+---------------------------------------------+---------+
| Elektrické hnací ústrojí napájené z | 0,4 |
| vodíkových palivových článků | |
+---------------------------------------------+---------+
8. Vážená produkce emisí skleníkových plynů vzniklých během úplného životního cyklu fosilních pohonných hmot
+-----------------------------+-----------------------+--------------------+---------------------+
| Vstupní surovina | Palivo uvedené | Produkce emisí | Vážená produkce |
| a způsob zpracování | na trh | skleníkových plynů | emisí skleníkových |
| | | během úplného | plynů během úplného |
| | | životního cyklu | životního cyklu |
| | | [gCO /MJ] | [gCO /MJ] |
| | | 2ekv | 2ekv |
+-----------------------------+-----------------------+--------------------+---------------------+
| Konvenční ropa | Motorový benzin | 93,2 | |
+-----------------------------+ +--------------------+ |
| Zkapalněný zemní plyn | | 94,3 | |
+-----------------------------+ +--------------------+ |
| Zkapalněné uhlí | | 172 | 93,3 |
+-----------------------------+ +--------------------+ |
| Přírodní živice | | 107 | |
+-----------------------------+ +--------------------+ |
| Ropná břidlice | | 131,3 | |
+-----------------------------+-----------------------+--------------------+---------------------+
| Konvenční ropa | Motorová nafta nebo | 95 | |
+-----------------------------+ plynový olej +--------------------+ |
| Zkapalněný zemní plyn | | 94,3 | |
+-----------------------------+ +--------------------+ |
| Zkapalněné uhlí | | 172 | 95,1 |
+-----------------------------+ +--------------------+ |
| Přírodní živice | | 108,5 | |
+-----------------------------+ +--------------------+ |
| Ropná břidlice | | 133,7 | |
+-----------------------------+-----------------------+--------------------+---------------------+
| Jakýkoliv fosilní zdroj | Zkapalněný ropný plyn | 73,6 | 73,6 |
+-----------------------------+-----------------------+--------------------+---------------------+
| Zemní plyn, směs EU | Stlačený zemní plyn | 69,3 | 69,3 |
+-----------------------------+-----------------------+--------------------+---------------------+
| Zemní plyn, směs EU | Zkapalněný zemní plyn | 74,5 | 74,5 |
+-----------------------------+-----------------------+--------------------+---------------------+
| Sabatierova reakce vodíku | Stlačený syntetický | 3,3 | 3,3 |
| získaného elektrolýzou | methan | | |
| za použití nebiologické | | | |
| obnovitelné energie | | | |
+-----------------------------+-----------------------+--------------------+---------------------+
| Zemní plyn za použití | Stlačený vodík | 104,3 | 104,3 |
| parního reformování | | | |
+-----------------------------+-----------------------+--------------------+---------------------+
| Elektrolýza, při níž jsou | Stlačený vodík | 9,1 | 9,1 |
| zdrojem energie výlučně | | | |
| nebiologické obnovitelné | | | |
| zdroje | | | |
+-----------------------------+-----------------------+--------------------+---------------------+
| Uhlí | Stlačený vodík | 234,4 | 234,4 |
+-----------------------------+-----------------------+--------------------+---------------------+
| Uhlí se zachycováním | Stlačený vodík | 52,7 | 52,7 |
| a ukládáním uhlíku | | | |
| z emisí z procesů | | | |
+-----------------------------+-----------------------+--------------------+---------------------+
| Odpadní plasty z fosilních | Motorový benzin, | 86 | 86 |
| vstupních surovin | motorová nafta nebo | | |
| | plynový olej | | |
+-----------------------------+-----------------------+--------------------+---------------------+
9. Množství snížení emisí z těžby UER
[gCO ]
2ekv
se vypočítá jako součet množství snížených emisí z těžby obsažených na jednotlivých dokladech o snížení emisí z těžby.
10. Snížení emisí z těžby lze uplatnit pouze u standardních hodnot produkce emisí z těžby motorového benzínu, motorové nafty, zemního plynu a zkapalněného ropného plynu.
11. Standardní hodnota produkce emisí z těžby
+-----------------------------+----------+----------+----------+------------+------------+
| Druh pohonné hmoty | Motorový | Motorová | Stlačený | Zkapalněný | Zkapalněný |
| | benzín | nafta | zemní | zemní plyn | ropný plyn |
| | | | plyn | | |
+-----------------------------+----------+----------+----------+------------+------------+
| Standardní hodnota produkce | 11 | 11,3 | 9,1 | 15 | 6,2 |
| emisí z těžby [gCO /MJ] | | | | | |
| 2ekv | | | | | |
+-----------------------------+----------+----------+----------+------------+------------+
------------------------------------------------------------------