Článek 13.
Obě společnosti se zavazují, že vejdou s československými státními železnicemi v trvalé dopravně-politické společenství, aby se zajistila co největší výkonnost a spolupráce čsl. dopravních podniků.
Zvláště jest účelem tohoto společenstva:
a) umožniti přímé dopravní dokumenty v čsl. dopravě mezinárodní, zvýšiti její právní a hmotnou bezpečnost a docíliti všech jiných výhod technicko-dopravní spolupráci uskutečnitelných;
b) umožniti přímé dopravní sazby mezi oblastmi všech sdružených podniků;
c) pečovati o dopravně-politickou výkonnost sdružených podniků a jich soukromohospodářskou výnosnost společnou politikou sazební a akvisiční.
Sdružovací povinnost předcházejícím ustanovením tohoto článku uložená vztahuje se toliko na obor dopravy mezinárodní a vyhrazuje si státní správa konečné rozhodnutí o tom, zdali jí bylo vyhověno.
Do společenství zde uloženého vstoupí i Čsl. plavební společnost námořní, až bude založena a státní správou za oprávněnu prohlášena.
K uskutečnění tohoto dopravně-politického společenství sloužiti budou společné porady dle potřeby svolávané, ke kterým zúčastněné dopravní podniky vyšlou své odborníky tarifní, dopravní a technické. Pro svolávání a jednání těchto porad vypracuje se do jednoho měsíce po ustavení obou společnosti jednací řád.
Stát vykonává právo tarifní svrchovanosti nepřehlížeje při tom obchodních zájmů a konkurenční schopnosti společnosti. Předem schválené tarify musí býti veřejně vyhlášeny ve "Věstníku pro železnice a plavbu".
Stát přiznává oběma společnostem právo dle potřeby od případu k případu nebo na zcela krátkou dobu pozměniti státem schválené tarify (na př. ponorovými přirážkami a pod.), o čemž však mají společnosti ihned vyrozuměti písemně vládu. O zamýšleném sdružování s jinými společnostmi k účelům kartelním, provozním neb jiným podají společnosti předem zprávu státu, který si vyhrazuje. schválení takovýchto umluv.