Výbory Národního shromáždění
Těžiště pracovní činnosti Národního shromáždění je v jeho výborech, které Národní shromáždění zřizuje pro hlavní úseky státní a společenské činnosti jako své pracovní a iniciativní orgány. Výbory pracují podle plánu schváleného předsednictvem Národního shromáždění a dále plní úkoly, které jim byly uloženy plénem nebo předsednictvem Národního shromáždění. Návrhy plánů sestavují výbory na základě projednání s resorty a s Ústřední komisí lidové kontroly a statistiky. Přitom vycházejí z úkolů stanovených nejvyššími stranickými orgány, plénem anebo předsednictvem Národního shromáždění i z návrhů jednotlivých poslanců. Výbory mohou navrhovat předsednictvu Národního shromáždění změnu nebo doplnění plánu, zejména na základě iniciativních návrhů svých členů.
Výbory Národního shromáždění organizují svou práci tak, aby poslanci mohli uplatňovat své poznatky z volebních obvodů a konfrontovat je s činností vlády. Předsedové výborů musí zajistit, aby členové výboru byli informováni o usneseních předsednictva Národního shromáždění, jakož i o důležitých usneseních stranických a ostatních orgánů. Práce výborů Národního shromáždění povede k hlubší analýze základních problémů, k zjišťování příčin různých nedostatků a k přijímání konkrétních závěrů.
Výbory Národního shromáždění se aktivně účastní na rozpracování zásadních otázek směru vývoje jednotlivých oblastí národního hospodářství, politického a kulturního života. Výbory projednávají problematiku ročních plánů a státního rozpočtu už v období příprav směrných úkolů, tj. kdy se ještě zvažují variantní řešení. Příslušní členové vlády před projednáváním plánu ve výborech Národního shromáždění seznámí výbory s celkovou problematikou přípravy ročního plánu. Vláda informuje předsednictvo Národního shromáždění o tom, jak byla respektována ve směrných úkolech doporučení výborů.
Výbory Národního shromáždění rovněž prověřují, jak státní rozpočet zabezpečuje úkoly státního plánu a hodnotí výsledky hospodaření státu.
Výbory Národního shromáždění dále projednávají a kontrolují, jak jsou plněny rozhodující úkoly hospodářské a kulturní výstavby. Ministři a vedoucí ostatních ústředních orgánů informují příslušné výbory Národního shromáždění o připravovaných opatřeních zásadního významu. Informují výbory také o tom, jaké jsou důvody a cíle zpracovávaného řešení, jaké základní problémy jsou spojeny s navrhovaným řešením apod. Tímto způsobem je zabezpečeno, aby se poslanci Národního shromáždění důkladně seznámili s navrhovaným řešením a aby si je ověřili ve volebních obvodech v dostatečném předstihu před jednáním výborů Národního shromáždění. Projednání věci ve výboru Národního shromáždění umožní, aby ústřední orgány při projednávání základních opatření znaly stanovisko výborů Národního shromáždění.
Výbory Národního shromáždění sledují, jak řídící orgány zabezpečují celospolečenské zájmy, jak odstraňují z řídící činnosti byrokratické formy práce a jak účinně pomáhají za aktivní účasti pracujících zabezpečovat plnění úkolů v podřízených orgánech a organizacích. Zjistí-li výbor Národního shromáždění nedostatky v plnění úkolů v hospodářské a kulturní výstavbě, usnese se na doporučení příslušnému členu vlády nebo jinému vedoucímu ústředního orgánu. Členové vlády a ostatní vedoucí ústředních orgánů jsou povinni doporučení a podněty výborů projednat a sdělit, jaká opatření na základě toho učinili, zejména jak odstranili nedostatky a jejich příčiny. V závažných případech může výbor předložit návrh na řešení předsednictvu nebo plénu Národního shromáždění s doporučením na přijetí závazného opatření.
Výbory Národního shromáždění kontrolují, jak jsou jejich doporučení a návrhy, jakož i závazná opatření předsednictva a pléna Národního shromáždění realizovány. V kontrolní činnosti se výbory opírají o poznatky ostatních kontrolních orgánů, zejména komisí lidové kontroly a statistiky.
Významné úkoly, které má před sebou Národní shromáždění při zjednodušování právního řádu a při péči o jeho přehlednost a srozumitelnost, zabezpečují svou činností již výbory Národního shromáždění. Za tím účelem výbory projednávají zásady připravovaných zákonů a uplatňují k nim své stanovisko, zejména na základě zkušeností získaných členy výborů v jejich volebních obvodech. Členové vlády a ostatní vedoucí ústředních orgánů jsou povinni předkládat výborům Národního shromáždění včas zásady připravovaných zákonů spolu s politickoekonomickým rozborem, který odůvodňuje vydání nového zákona nebo změnu zákona dosavadního. Obdobným způsobem se projednávají zásady připravovaných mezinárodních smluv, k nimž dává souhlas Národní shromáždění.
Členové vlády a ostatní vedoucí ústředních orgánů jsou rovněž povinni umožňovat určeným členům výboru účast na projednávání základních otázek navrhovaných zákonů, seznámit je s průběhem přípravy zákona a poskytovat jim potřebné informace a podklady. Ve výboru návrh zákona odůvodní příslušný ministr nebo vedoucí státního orgánu. Současně je třeba předložit výboru Národního shromáždění připravované prováděcí předpisy, aby výbor mohl posoudit, zda jsou ve shodě se zákonem a zda jsou srozumitelné.
Výbory Národního shromáždění pravidelně sledují působnost důležitých zákonů. Přitom též prověřují, zda prováděcí předpisy vydané během platnosti zákona jsou s ním ve shodě a zda odpovídají cílům, které byly vydáním zákona zamýšleny. Za tím účelem ministři a ostatní vedoucí ústředních orgánů informují výbory Národního shromáždění o závažnějších změnách v prováděcích předpisech, k nimž dojde v průběhu provádění zákona.
Na pořad jednání výborů pravidelně zařazovat připomínky a podněty voličů z volebních obvodů poslanců, pokud jejich vyřízení nespadá do pravomoci místních, okresních nebo krajských orgánů nebo do pravomoci Slovenské národní rady a pokud se dotýkají důležitých zájmů společnosti.
Výbory Národního shromáždění úzce spolupracují s členy vlády. Mají právo zvát do svých schůzí členy vlády i představitele jiných státních orgánů a vyžadovat od nich informace a zprávy. Členové vlády jsou zejména povinni informovat výbor o tom, jak jsou plněny úkoly hospodářské a kulturní výstavby. Pokud se sami nemohou zúčastnit jednání výboru, jsou povinni zabezpečit aktivní a iniciativní účast odpovědných pracovníků svých resortů, zpravidla náměstků, a dbát o to, aby dotazy a náměty poslanců mohly být pokud možno zodpověděny při jednání výboru.
Výbory Národního shromáždění úzce spolupracují též s komisemi Slovenské národní rady a informují je o svém jednání a umožňují členům komisí účast na svých zasedáních i na jiné činnosti. Na základě vzájemné dohody výbory Národního shromáždění a komise Slovenské národní rady konají společné schůze a popřípadě vytvářejí společné pracovní útvary, zejména pro přípravu závažných zákonodárných opatření.
Při projednávání důležitých otázek týkajících se národních výborů zvou výbory Národního shromáždění do svých schůzí představitele národních výborů, zejména představitele krajských národních výborů.
K plnění svých úkolů si výbory Národního shromáždění vytvářejí aktivy z pracovníků praxe i vědy. Výbory Národního shromáždění též vytvářejí k řešení některých otázek komise. Složení aktivů a komisí určí výbor tak, aby bylo zaručeno zejména odborné posouzení příslušné otázky. Za předsedu komise určí výbor některého ze svých členů. Ostatní členové komise nemusí být členy výboru. Předsedové výborů informují předsednictvo Národního shromáždění o složení aktivů.