6 Asistence a tlumočení při konání zkoušky
6.1 Asistence speciálně pedagogická je přiznána žákům s PUP MZ, kteří v důsledku svého znevýhodnění nemohou ani s využitím kompenzačních pomůcek samostatně vykonat maturitní zkoušku nebo některou její část. Úlohou asistenta je pomoci žákovi minimalizovat vnější překážky a důsledky znevýhodnění při zkouškové situaci.
6.1.1 Praktický asistent - podpora praktického asistenta je nutná v těch případech, kdy má žákovo znevýhodnění závažný nepříznivý dopad na samostatné vykonávání určitých praktických úkonů, které jsou potřebné v průběhu maturitní zkoušky. Praktický asistent asistuje jak při činnostech přímo se týkajících vlastního konání maturitní zkoušky (asistence při práci se zkušební dokumentací apod.), tak při ostatních praktických úkonech (např. polohování žáka nebo pomoc při sebeobsluze žáka během individuálních přestávek).
6.1.2 Asistent-zapisovatel - přítomnost asistenta-zapisovatele je nutná v případech, kdy žák v důsledku znevýhodnění nemůže psát (nebo píše s velkými obtížemi). Asistent-zapisovatel zapisuje dle instrukcí žáka.
6.1.3 Asistent-předčitatel - podpora asistenta-předčitatele je nutná v případech, kdy znevýhodnění neumožňuje žákovi (nebo umožňuje pouze s velkými obtížemi) číst psaný text a žák nemá možnost použít PC s hlasovým výstupem. Asistent-předčitatel je osoba, která předčítá text dle instrukcí žáka.
6.1.4 Motivující asistent - je přítomen v případech, kdy žákovo znevýhodnění způsobuje obtíže při koncentraci pozornosti a časové orientaci, obtíže s dokončením započaté práce apod. Motivující asistent napomáhá udržet optimální pracovní chování žáka a jeho orientaci v čase.
6.1.5 Asistent-modifikátor - u pokynů ke zkušebním úlohám modifikuje/objasňuje jazykové prostředky, kterým žák nerozumí; jde o specifický druh asistence např. pro žáky neslyšící zařazené do skupiny 2 a 3 nebo pro žáky s poruchou autistického spektra.
6.2 Asistence technická - technický asistent odpovídá za zajištění a funkčnost technických kompenzačních pomůcek a řeší případné problémy technického charakteru.
6.3 Tlumočení - tlumočník tlumočí do českého znakového jazyka nebo z českého znakového jazyka nebo do dalších komunikačních systémů žákům neslyšícím a hluchoslepým (tj. žákům, u nichž rozsah a charakter sluchového postižení neumožňuje plnohodnotnou komunikaci mluvenou řečí).
Přípustná uzpůsobení podmínek konání zkoušek společné části maturitní zkoušky a zkoušek profilové části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka konaných formou písemné práce a ústní zkoušky u jednotlivých kategorií a skupin žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek
+------------+-------------------+-----------------------------------+---------------------------+
| | Skupina 1 | Skupina 2 | Skupina 3 |
+------------+-------------------+-----------------------------------+---------------------------+
| Tělesné | Navýšení časového | Navýšení časového limitu o 100 %; | Uzpůsobení stejná jako |
| postižení | limitu o 75 %; | formální úpravy zkušební | u skupiny 2 + asistence |
| (TP) | kompenzační | dokumentace nebo zadání zkoušek | |
| | pomůcky. | profilové části; obsahové úpravy | |
| | | ve smyslu nahrazení některých | |
| | | úloh, možnost zápisu řešení přímo | |
| | | do testového sešitu; kompenzační | |
| | | pomůcky. | |
+------------+-------------------+-----------------------------------+---------------------------+
| Zrakové | Navýšení časového | Navýšení časového limitu o 100 %; | Uzpůsobení stejná jako |
| postižení | limitu o 75 %; | formální úpravy zkušební | u skupiny 2 + asistence |
| (ZP) | kompenzační | dokumentace nebo zadání zkoušek | |
| | pomůcky. | profilové části (zvětšené písmo | |
| | | velikosti 14, 16, 20, 26 b., | |
| | | Braillovo písmo, elektronická | |
| | | verze); možnost zápisu řešení | |
| | | přímo do testového sešitu; | |
| | | obsahové úpravy (včetně nahrazení | |
| | | některých úloh); kompenzační | |
| | | pomůcky; při ústní zkoušce z | |
| | | cizího jazyka žák realizuje pouze | |
| | | úkoly zadané slovně. | |
+------------+-------------------+-----------------------------------+---------------------------+
| Sluchové | Navýšení časového | Navýšení časového limitu o 100 %; | Uzpůsobení stejná jako |
| postižení | limitu o 50 %; | formální úpravy zkušební | u skupiny 2 |
| (SP) | kompenzační | dokumentace nebo zadání zkoušek | |
| | pomůcky; vyloučen | profilové části; možnost zápisu | + konání modifikované |
| | poslech z cizího | řešení přímo do testového sešitu; | zkoušky z českého jazyka |
| | jazyka. | obsahové úpravy (včetně nahrazení | a cizího (anglického) |
| | | některých úloh); kompenzační | jazyka pro neslyšící |
| | | pomůcky; možnost využití služeb | |
| | | tlumočníka nebo asistenta; | + tlumočení českého |
| | | vyloučen poslech z cizího jazyka; | znakového jazyka |
| | | ústní zkouška z cizího jazyka | |
| | | může být realizována v písemné | |
| | | podobě. | |
| | | | |
| | | N - navýšení časového limitu | |
| | | o 100 %; zkušební dokumentace | |
| | | nebo zadání zkoušek profilové | |
| | | části bez úprav; kompenzační | |
| | | pomůcky; možnost využití služeb | |
| | | tlumočníka nebo asistenta; | |
| | | vyloučen poslech z cizího jazyka; | |
| | | ústní zkouška z cizího jazyka | |
| | | může být realizována v písemné | |
| | | podobě. | |
+------------+-------------------+-----------------------------------+---------------------------+
| Specifické | Navýšení časového | Navýšení časového limitu o 50 %; | Navýšení časového limitu |
| poruchy | limitu o 25 %; | formální úpravy zkušební | o 100 %; |
| učení | kompenzační | dokumentace nebo zadání zkoušek | ostatní uzpůsobení stejná |
| a ostatní | pomůcky. | profilové části; případně | jako u skupiny 2 |
| (SPUO) | | obsahové úpravy, možnost zápisu | |
| | | řešení přímo do testového sešitu; | + asistence |
| | | kompenzační pomůcky. | (netýká se žáků se SPU) |
| | | | |
| | | N - navýšení časového limitu | |
| | | o 50 %; zkušební dokumentace nebo | |
| | | zadání zkoušek profilové části | |
| | | bez úprav; kompenzační pomůcky. | |
+------------+-------------------+-----------------------------------+---------------------------+
------------------------------------------------------------------