Příloha č. 6
Obsah některých technických podmínek pro dráhu celostátní, dráhu regionální a vlečku
A. Přechodnost drážních vozidel a traťové třídy zatížení
1. Údaje o přechodnosti kolejových vozidel patří mezi základní parametry tratí. Parametry o přechodnosti tratí a z nich vyplývající přechodnosti kolejových vozidel musí být systematicky a soustavně evidovány, sledovány a prověřovány.
2. Přechodností se rozumí schopnost železničního stavebního objektu převést kolejové vozidlo po vlastní konstrukci při zachování bezpečnosti železničního provozu.
3. Z hlediska přechodnosti drážních vozidel (dále jen "vozidlo") se tratě zařazují do traťových tříd zatížení (dále jen "traťová třída"), přičemž maximální účinnost modelových železničních vozidel charakterizujících traťovou třídu je dána:
a) jejich konstrukcí,
b) hmotností na nápravu,
c) uspořádáním náprav,
d) řazením vozidel a způsobem zapojení do vlakové soupravy.
4. Používání traťových tříd je závazné.
5. Tratě se zařazují do traťových tříd A, B1, B2, C2, C3, (C4, D2), D3, D4, E4 a E5 uvedených v tabulce A1. Z provozních důvodů se tratě bez odůvodnění nezařazují do tříd C4 a D2.
Tabulka A1:
+-------------------+--------------------------------------------+
| Dělící meze | Hmotnost na nápravu |
| traťových tříd | |
+-------------------+--------+--------+--------+--------+--------+
| Hmotnost na běžný | A | B | C | D | E |
| metr délky vozu | 16,0 t | 18,0 t | 20,0 t | 22,5 t | 25,0 t |
+--------+----------+--------+--------+--------+--------+--------+
| 1 | 5,0 t/bm | A | B1 | | | |
+--------+----------+--------+--------+--------+--------+--------+
| 2 | 6,4 t/bm | | B2 | C2 | (D2) | |
+--------+----------+--------+--------+--------+--------+--------+
| 3 | 7,2 t/bm | | | C3 | D3 | |
+--------+----------+--------+--------+--------+--------+--------+
| 4 | 8,0 t/bm | | | (C4) | D4 | E4 |
+--------+----------+--------+--------+--------+--------+--------+
| 5 | 8,8 t/bm | | | | | E5 |
+--------+----------+--------+--------+--------+--------+--------+
6. Při zařazování tratě do traťové třídy se uvažuje vlak složený z vozidel se dvěma dvounápravovými podvozky (obr. 1), které odpovídají uspořádání náprav podle tabulky A2.
Obr. 1: Modelové drážní vozidlo

Obrázek č. 1
Tabulka A2:
+-------+------------+-------------------+------+-------+
| | Hmotnost | Hmotnost | c | d |
| Třída | na nápravu | na jednotku délky | [m] | [m] |
| | [t] | [t/m] | | |
+-------+------------+-------------------+------+-------+
| A | 16 | 5,0 | 6,20 | 12,80 |
+-------+------------+-------------------+------+-------+
| B1 | 18 | 5,0 | 7,80 | 14,40 |
+-------+------------+-------------------+------+-------+
| B2 | 18 | 6,4 | 4,65 | 11,25 |
+-------+------------+-------------------+------+-------+
| C2 | 20 | 6,4 | 5,90 | 12,50 |
+-------+------------+-------------------+------+-------+
| C3 | 20 | 7,2 | 4,50 | 11,10 |
+-------+------------+-------------------+------+-------+
| C4 | 20 | 8,0 | 3,40 | 10,00 |
+-------+------------+-------------------+------+-------+
| D2 | 22,5 | 6,4 | 7,45 | 14,05 |
+-------+------------+-------------------+------+-------+
| D3 | 22,5 | 7,2 | 5,90 | 12,50 |
+-------+------------+-------------------+------+-------+
| D4 | 22,5 | 8,0 | 4,65 | 11,25 |
+-------+------------+-------------------+------+-------+
| E4 | 25,0 | 8,0 | 5,90 | 12,50 |
+-------+------------+-------------------+------+-------+
| E5 | 25,0 | 8,8 | 4,75 | 11,35 |
+-------+------------+-------------------+------+-------+
7. Trať se zařadí do příslušné traťové třídy, pokud na ní může být provozován nejvyšší možný počet modelových drážních vozidel s hmotnostními a rozměrovými parametry uvedenými v tabulce A2 pro tuto traťovou třídu.
8. Účinnost modelových drážních vozidel charakterizujících traťovou třídu a reálných vozidel se porovnává vyčíslením hodnoty největších ohybových momentů a posouvajících sil na prostém nosníku o libovolné vzdálenosti podpěr při zatížení nejvyšším možným počtem takovýchto vozidel.
B. Dovolené opotřebení výhybek, kolejových křižovatek, výhybkových konstrukcí
Jednotlivé části výhybek musí splňovat při provozování drážní dopravy tyto požadavky:
1. Výměnová část
a) Temeno hlavy jazyka nesmí být sníženo proti opornici o 5 mm a více v místě, kde je pojížděná hrana opornice vzdálená od pojížděné hrany k ní přilehlého jazyka 60 - 100 mm.
b) Výměnový závěr se nesmí dát uzavřít, je-li u výhybek pojížděných rychlostí 60 km.h-1 a vyšší mezera mezi jazykem a opornicí v místě prvního závěru větší než 3,5 mm a u výhybek pojížděných rychlostí nižší než 60 km.h-1 mezera větší než 5 mm.
c) Vůle mezi stojinou přilehlého jazyka a jazykovou opěrkou nesmí být větší než 5 mm pro rychlost v ≤ 90 km.h-1, 3 mm pro rychlost v, ležící v intervalu 90 km.h-1 < v ≤ 160 km.h-1, 2 mm pro rychlost v > 160 km.h-1.
d) Závěrové zařízení musí bezpečně zajišťovat doléhání přilehlého jazyka k opornici a vzdálenost odlehlého jazyka od opornice v místě jeho největšího přiblížení k opornici musí být nejméně 60 mm.
2. Srdcovková část
a) Pro zajištění bezpečného a nenásilného průjezdu dvojkolí vozidla přes srdcovku musí být dodrženy ve výhybce normálního rozchodu ve vzájemném vztahu srdcovka - přídržnice následující hodnoty:
U jednoduchých a dvojitých srdcovek
L . . . . . v rozmezí od 1 392 mm do 1 398 mm,
A . . . . . nejvíce 1 356 mm,
přičemž platí
L = vzdálenost vedoucí hrany přídržnice od pojížděné hrany klínu srdcovky,
A = vzdálenost vedoucích hran přídržnice a odpovídající křídlové kolejnice (ve dvojité srdcovce vzdálenost vedoucích hran přídržnic).
b) Nadvýšení přídržnice nad temenem výškově ojeté kolejnice nesmí překročit hodnotu 54 mm.
c) Opotřebení pracovních ploch přídržnice tvaru Kn60 (a obdobného tvaru) nesmí být větší než 20 mm pro v ≤ 90 km.h-1 a než 12 mm pro v > 90 km.h-1.
V případě, že uvedené požadavky pro jednotlivé části výhybek nejsou splněny, musí být bezodkladně provedena taková opatření, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti provozování drážní dopravy.
------------------------------------------------------------------