CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 174/2005 Sb. Nařízení vlády, kterým se stanoví technické požadavky na rekreační plavidla, na částečné zhotovená rekreační plavidla a na jejich vybrané části, na vodní skútry a pohonné motory rekreačních plavidel a vodních skútrů 1. Hladiny emisí hluku

1. Hladiny emisí hluku

174/2005 Sb. Nařízení vlády, kterým se stanoví technické požadavky na rekreační plavidla, na částečné zhotovená rekreační plavidla a na jejich vybrané části, na vodní skútry a pohonné motory rekreačních plavidel a vodních skútrů

1. Hladiny emisí hluku

1.1. Rekreační plavidlo s vestavěnými nebo záďovými motory bez zabudovaného výfukového systému, vodní skútry a přívěsné motory a záďové motory se zabudovaným výfukovým systémem musí být navrženy, vyrobeny a smontovány tak, aby emise hluku měřené zkušebním postupem podle harmonizované normy (EN ISO 14509 v České republice vydána jako ČSN EN ISO 14509 Malá plavidla - Měření hluku emitovaného výkonným rekreačním plavidlem) nepřekračovaly mezní hodnoty uvedené v Tabulce 3:

Tabulka 3

+--------------------------------+-------------------------------------+

| | Maximální hladina akustického tlaku |

| Výkon jednotlivého motoru v kW | = L |

| | pASmax |

| | v dB |

+--------------------------------+-------------------------------------+

| P ≤ 10 | 67 |

| N | |

+--------------------------------+-------------------------------------+

| 10 < P ≤ 40 | 72 |

| N | |

+--------------------------------+-------------------------------------+

| P > 40 | 75 |

| N | |

+--------------------------------+-------------------------------------+

V tabulce je

P

N

jmenovitý výkon motoru v kW při jmenovité rychlosti a

L

pASmax

= maximální hladině akustického tlaku v dB.

U dvoumotorových a vícemotorových jednotek s motory všech typů může být mezní hodnota zvýšena o 3 dB.

1.2. Alternativně ke zkušebnímu měření akustického tlaku se u rekreačních plavidel s vestavěnými nebo záďovými motory bez zabudovaného výfukového systému předpokládá splnění uvedených požadavků na emise hluku, jestliže jejich Froudeho číslo Fn ≤ 1,1 a poměr výkon/tlak PID ≤ 40 a je-li motor a výfukový systém instalován podle specifikace výrobce motoru.

1.3. "Froudeho číslo" se vypočte dělením maximální rychlosti plavidla V (m/s) druhou odmocninou součinu délky vodorysky Lwl (m) a gravitační konstanty (g = 9,8 m/s2):

V

Fn = --------

√(g.Lwl)

"Poměr výkon/tlak" se vypočte dělením výkonu motoru P (kW) výtlakem plavidla

P

D(t) = -.

D

1.4. Další alternativou ke zkušebnímu měření akustického tlaku u rekreačních plavidel s vestavěnými nebo záďovými motory bez zabudovaného výfukového systému je předpoklad splnění uvedených požadavků na emise hluku, jestliže hlavní konstrukční parametry těchto plavidel jsou stejné jako u certifikovaného referenčního plavidla, popřípadě se jim blíží v rámci tolerance stanovené harmonizovanou normou. Certifikovaným referenční plavidlem se rozumí specifická kombinace trupu plavidla a vestavěného nebo záďového motoru bez zabudovaného výfukového systému, u kterého bylo při měření podle bodu 1.1. zjištěno splnění základních požadavků na emise hluku, přičemž všechny příslušné hlavní konstrukční parametry a výsledky měření hladiny akustického tlaku byly uvedeny ve zveřejněném seznamu certifikovaných referenčních plavidel.