ČÁST V
Drážní vozidla dráhy trolejbusové
(1) Prostory určené pro výzbroj drážního vozidla musí být odděleny od prostoru pro cestující.
(2) Na skříni drážního vozidla musí být označena zvedací místa.
(3) Vnější povrch drážního vozidla nesmí mít ostré hrany nebo špičaté výčnělky směřující ven z karosérie, které by tvarem, rozměrem nebo tvrdostí zvětšovaly nebezpečí poranění osob v případě jejich přímého střetu s vozidlem nebo při sunutí osob po karosérii při jejich vzájemné kolizi. Hrany musí mít zaoblení o poloměru nejméně 10 mm.
(4) Každé drážní vozidlo musí být vybaveno
a) dvěma na sobě nezávislými brzdami, z nichž jedna je brzda provozní a druhá je havarijní,
b) brzdou zajišťovací.
(5) Uvedené brzdy musí samostatně nebo ve vzájemné součinnosti zabezpečit brzdění
a) provozní (elektrodynamická) s dobrzděním vzduchovou nebo hydraulickou soustavou,
b) havarijní (dvouokruhová, vzduchová nebo hydraulická soustava),
c) nouzové (jeden okruh havarijní brzdy),
d) zajišťovací (parkovací).
(6) Provozní brzda musí umožnit zatavení drážního vozidla zatíženého zátěží nejvíce 0,5 t se středním zpožděním nejméně 1,12 m.s-2.
(7) Havarijní brzda musí umožnit zastavení drážního vozidla zatíženého zátěží nejvíce 0,5 t se středním zpožděním nejméně 3,4 m.s-2.
(8) Nouzové brzdění musí umožnit zastavení drážního vozidla při poruše havarijní brzdy se středním zpožděním nejméně 2 m.s-2.
(9) Zajišťovací brzda musí udržte plně obsazené drážní vozidlo v klidu na spádu 12 %.
(10) Vnitřní prostor drážního vozidla musí být proveden a uspořádán tak, aby při provozu byla co nejmenší možnost poranění cestujících o vyčnívající části ve vnitřním prostoru drážního vozidla. Hrany vyčnívajících částí ve vnitřním prostoru drážního vozidla musí být zaobleny poloměrem nejméně 3,5 mm.
(11) Podlahy drážních vozidel musí být neklouzavé.
(12) Drážní vozidlo musí být vybaveno nouzovým osvětlením, které v případě výpadku vnitřního osvětlení dostatečně osvítí prostory dveří a nouzových výstupů.
(13) Minimální šířka otevřených dveří pro dva proudy cestujících musí být 1300 mm, pro jeden proud 650 mm. Minimální výška dveří musí být 2000 mm.
(14) Drážní vozidla bezbariérově přístupná, určená pro přepravu cestujících na vozících pro invalidy, musí mít, pokud to výška a vzdálenost hrany nástupiště vyžaduje, zdvihací mechanismus nebo plošinu pro bezbariérový přístup. V těchto drážních vozidlech musí být umožněn bezpečný průjezd vozíku na určené místo s možností otočení, místo pro stání vozíku musí být vybaveno úchyty proti nežádoucímu pohybu vozíku. Minimální šířka vnějších i vnitřních dveří vozidla pro bezbariérový přístup musí být 850 mm a šířka průjezdných míst minimálně 900 mm. Drážní vozidla musí mít vizuálně provedené informace pro cestující doplněny akustickými a optickými informačními prvky pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace a srozumitelné označení všech ovládacích prvků určených pro použití cestujícími. Sedadla určená osobám se sníženou schopností pohybu a orientace musí být označena mezinárodním symbolem. Drážní vozidla se samoobslužným ovládáním vnějších dveří musí být vybavena zařízením pro dálkové ovládání dveří osobami nevidomými a pohybově postiženými.
(15) Dveře musí být v uzavřené polohy zajištěny. Dveře musí být možno v případě nouze otevřít ručně. Nouzové otevření dveří musí být zajištěno proti zneužití. Přední dveře drážního vozidla musí být možno ovládat a nouzově otevřít i vně drážního vozidla.
(16) Dveře musí mít ochranná zařízení, která zabrání zranění cestujících při sevření. Dveře v pohybu musí být možnost zastavit silou 147 N.
(17) Sběrač proudu musí zabezpečit spolehlivý odběr proudu z trolejového vedení v celém pracovním zdvihu až do nejvyšší konstrukční rychlosti drážního vozidla.
(18) Stanoviště osoby řídící drážní vozidlo musí být odděleno od prostoru pro cestující.
(19) Zařízení na stanovišti osoby řídící drážní vozidlo bezprostředně sloužící k řízení drážního vozidla musí být umístěn v dosahu osoby řídící drážní vozidlo. Signalizace a indikace funkcí dveří, brzd, světel a tachografu musí být umístěna v zorném poli osoby řídící drážní vozidlo.
(20) Každé drážní vozidlo musí mít zařízení pro zpětnou jízdu.
(21) Drážní vozidlo musí být provedeno a vybaveno tak, aby byl zajištěn výhled na osoby řídící drážní vozidlo všemi potřebnými směry za všech provozních a povětrnostních podmínek.
(22) Každé drážní vozidlo musí být vybaveno registračním rychloměrem, který musí na řídícím panelu zobrazovat nejméně okamžitou rychlost drážního vozidla v km.h-1 a počet ujetých km.
(23) Registrační zařízení musí být umístěno tak, aby bylo chráněno před poškozením při nehodě, a registrovalo nejméně posledních 500 m ujeté dráhy se záznamem.
a) dráhy a rychlosti,
b) počátku a konce brzdění,
c) druhu použité brzdy,
d) použití směrovek,
e) použití výstražného signálu.
(24) Každé drážní vozidlo musí být vybaveno vnitřním světelným a zvukovým výstražným zařízením.
(25) Drážní vozidlo musí mít dveře a okna zajištěna proti neoprávněnému otevření zvenku.
(26) Pro drážní vozidla, která se při jízdě řídí též pravidly silničního provozu, 2) platí ještě technické podmínky stanovené zvláštním předpisem. 3)
(27) Každé drážní vozidlo dráhy trolejbusové musí být vybaveno hlídačem izolačního stavu, který signalizuje zhoršení izolačního odporu mezi trakčními obvody a kostrou vozidla pod normové hodnoty.
(28) Na drážní vozidla, která nejsou používána v pravidelné dopravě (např. historická drážní vozidla a jejich repliky) se další požadavky uvedené v části V této přílohy vztahují přiměřeně. Tato drážní vozidla nesmí být provozována, pokud svým technickým stavem bezprostředně ohrožují bezpečnost provozování dráhy nebo provozování drážní dopravy.
(29) Drážní vozidla dráhy trolejbusové musí být vybavena vnějšími a vnitřními informačními systémy pro cestující, včetně cestujících s omezenou schopností pohybu a orientaci, které poskytnou informace o trase jízdy a provozní informace.