CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 170/1997 Sb. Nařízení vlády, kterým se stanoví technické požadavky na strojní zařízení 4.1 Všeobecně

4.1 Všeobecně

170/1997 Sb. Nařízení vlády, kterým se stanoví technické požadavky na strojní zařízení

4.1 Všeobecně

4.1.1 Definice

a) příslušenství pro zdvihání jsou součástí nebo vybavení nepřipojené ke strojnímu zařízení a umístěné mezi strojním zařízením a břemenem nebo na břemeni, sloužící k jeho uchycení,

b) prostředky pro zavěšení jsou příslušenství sloužící k vytvoření nebo použití vázacího prostředku, jako jsou háky, závěsná oka, kruhy, třmeny, šrouby s okem,

c) vedené břemeno, jehož celý pohyb probíhá podél pevných nebo ohebných vedení (nebo jejich kombinace), jejichž poloha v prostoru je vymezena pevnými body,

d) provozní koeficient je aritmetický poměr mezi zatížením zaručovaným výrobcem, které část vybavení, příslušenství nebo strojní zařízení je schopno udržet, a maximálním pracovním zatížením uvedeným na vybavení, příslušenství nebo strojním zařízení,

e) zkušební koeficient je aritmetický poměr mezi zatížením použitým při statických nebo dynamických zkouškách vybavení, příslušenství nebo strojního zařízení a maximálním pracovním zatížením vyznačeném na vybavení, příslušenství nebo strojním zařízení,

f) statická zkouška je zkouška, během níž je u strojního zařízení nebo zdvihacího příslušenství nejdříve prověřována schopnost snést zatížení odpovídající maximálnímu pracovnímu zatížení vynásobenému příslušným koeficientem statické zkoušky, a poté, jakmile se toto zatížení uvolní, se prověřuje, zda nedošlo k nějakému poškození,

g) dynamická zkouška je zkouška, při níž se se strojním zařízením pracuje ve všech možných konfiguracích při maximálním pracovním zatížení, přičemž se sleduje dynamické chování strojního zařízení, aby se zjistilo, zda strojní zařízení i bezpečnostní prvky správně fungují.

4.1.2 Ochrana před mechanickým nebezpečím

4.1.2.1 Nebezpečí vytvářená nedostatečnou stabilitou

Strojní zařízení musí být navrženo a vyrobeno tak, aby stabilita vyžadovaná v bodu 1.3.1 byla zachována jak při provozu, tak mimo provoz, během přepravy, montáže a demontáže, během předvídatelných poruch součástí a rovněž během zkoušek vykonávaných podle návodu k používání.

K tomuto účelu se musí používat příslušné metody ověřování; zejména u motorových vozíků se zdvihem přesahujícím 1,80 m pro každý typ příslušného motorového vozíku výrobce, popřípadě zplnomocněný zástupce nebo dovozce provede nebo nechá provést zkoušku stability na naklápěcí plošině nebo zkoušku obdobnou.

4.1.2.2 Vodicí dráhy a kolejové dráhy

Strojní zařízení musí být vybaveno zařízením, které zabraňuje vykolejení z vodicích nebo kolejových drah.

Dojde-li s takovýmito zařízeními k vykolejení nebo dojde-li k poruše koleje nebo pojížděcí části, musí být použita zařízení zabraňující pádu součástí nebo břemene (nebo obojího), nebo zabraňující převrácení strojního zařízení.

4.1.2.3 Mechanická pevnost

Strojní zařízení, příslušenství pro zdvihání a sejmutelné součásti musí odolat namáhání, kterému jsou vystaveny v klidovém stavu, při instalaci a při provozních podmínkách určených výrobcem, ve všech přípustných uspořádáních, popřípadě se zřetelem na účinky atmosférických sil a sil vyvolaných osobami. Tento požadavek musí být rovněž splněn při přepravě, montáži a demontáži.

Strojní zařízení a zdvihací příslušenství musí být navrženo a vyrobeno tak, aby nedošlo k selhání způsobenému únavou nebo opotřebením (nebo obojím), přičemž se bere v úvahu předpokládaný způsob používání.

Použité materiály musí být zvoleny na základě pracovního prostředí předpokládaného výrobcem, přičemž se zvláštní zřetel bere na korozi, abrazi, rázy, pevnost za chladu a stárnutí.

Strojní zařízení a zdvihací příslušenství musí být navrženo a vyrobeno tak, aby při statických zkouškách vydrželo přetížení bez trvalé deformace nebo zřejmého porušení. Výpočty musí brát v úvahu hodnoty zvoleného koeficientu statické zkoušky, aby byla zaručena odpovídající úroveň bezpečnosti; tento koeficient má zpravidla následující hodnoty:

a) ručně ovládaná strojní zařízení a zdvihací příslušenství: 1,5,

b) ostatní strojní zařízení: 1,25.

Strojní zařízení musí být navrženo a vyrobeno tak, aby bez porušení vydrželo vykonávané dynamické zkoušky používající maximální provozní zatížení vynásobené koeficientem dynamické zkoušky. Tento koeficient dynamické zkoušky se volí tak, aby byla zaručena odpovídající úroveň bezpečnosti. Tento koeficient se zpravidla rovná 1,1.

Dynamické zkoušky se musí provádět na strojním zařízení připraveném k uvedení do provozu za běžných podmínek používání. Zpravidla platí, že se zkoušky provádějí při jmenovitých rychlostech stanovených výrobcem. Pokud ovládací obvod strojního zařízení umožňuje řadu pohybů současně (například otáčení a přemísťování břemene), musí se zkoušky provádět za nejméně příznivých podmínek tj. zpravidla při kombinaci příslušných pohybů.

4.1.2.4 Kladky, bubny, řetězy nebo lana

Průměr kladek, bubnů a kol musí odpovídat rozměrům lan nebo řetězů, které na nich mohou být používány.

Bubny a kola musí být navrženy, vyrobeny a instalovány tak, aby se lana nebo řetězy, jimiž jsou vybaveny, mohly navíjet bez spadnutí.

Lana používaná přímo ke zdvihání nebo nesení nákladů smějí být zapletena pouze na koncích (zapletení se povolují u instalací, u kterých již jejich konstrukce předpokládá, že budou modifikovány podle potřeb použití). Lana a jejich zakončení mají zvolen provozní koeficient tak, aby byla zaručena odpovídající úroveň bezpečnosti; tento koeficient je zpravidla 5.

Zdvihací řetězy mají zvolen provozní koeficient takový, aby zaručoval odpovídající úroveň bezpečnosti; tento koeficient je zpravidla 4.

Pro ověření, že byl dosažen patřičný provozní koeficient, výrobce, popřípadě zplnomocněný zástupce nebo dovozce u každého typu řetězu a lana používaného k přímému zdvihání nákladu a u zakončení lan provede nebo nechá provést příslušné zkoušky.

4.1.2.5 Prostředky pro zavěšení

Prostředky pro zavěšení musí být dimenzovány se zřetelem na proces únavy a stárnutí pro počet provozních cyklů odpovídající jejich předpokládané životnosti stanovené provozními podmínkami pro dané používání.

Dále platí:

a) provozní koeficient kombinace kovové lano/lanové zakončení se volí tak, aby byla zaručena odpovídající úroveň bezpečnosti. Tento koeficient je zpravidla roven 5. Na lanech nesmí být žádné zapletení nebo smyčky kromě zapletení konců lan,

b) používá-li se řetězů se svařovanými články, musí být tyto řetězy z krátkých článků. Provozní koeficient řetězů jakéhokoli typu se volí tak, aby byla zajištěna odpovídající úroveň bezpečnosti. Tento koeficient je zpravidla 4,

c) provozní koeficient textilních lan nebo popruhů závisí na materiálu, způsobu výroby, rozměrech a použití. Tento koeficient se volí tak, aby byla zaručena odpovídající úroveň bezpečnosti; zpravidla je roven sedmi za předpokladu, že použité materiály jsou velmi dobré jakosti a způsobu výroby odpovídá předpokládanému použití. Není-li tomu tak, použije se zpravidla koeficient vyšší, aby byla zajištěna odpovídající úroveň bezpečnosti. Na textilních lanech a popruzích nesmějí být uzly, spoje nebo zapletení, kromě zapletení ok a nekonečných smyček stejně jako u vázacích lan a sešití ok u nekonečných smyček u vázacích popruhů,

d) provozní koeficient musí být u všech kovových součástí vázacích prostředků nebo s nimi používaných součástí zvolen tak, aby byla zaručena odpovídající úroveň bezpečnosti. Tento koeficient je zpravidla 4,

e) maximální nosnost vícepramenných vázacích prostředků se stanoví na základě bezpečnostního koeficientu nejslabšího pramene, počtu pramenů a redukčního faktoru, který závisí na konfiguraci vázacího prostředku,

f) pro ověření, že bylo dosaženo odpovídajícího provozního koeficientu, výrobce, popřípadě zplnomocněný zástupce nebo dovozce u každého typu součástí uvedených v písmenech a), b), c) a d) provede nebo nechá provést příslušné zkoušky.

4.1.2.6 Ovládání pohybů

Ovládače pohybů musí pracovat tak, že strojní zařízení, na němž jsou instalovány, musí být bezpečné.

a) strojní zařízení musí být navrženo nebo osazeno ovládacími zařízeními tak, aby rozsah pohybu jeho součástí byl udržován v určených mezích. Ovládání těchto zařízení musí být, pokud je to nutné, doprovázeno výstražným signálem,

b) pokud může současně na jednom místě pracovat několik pevných nebo kolejových strojních zařízení a může tím docházet k riziku kolize, musí být tato strojní zařízení navržena a vyrobena tak, aby bylo možné použít systémy umožňující riziko kolize vyloučit;

c) mechanismus strojního zařízení musí být navržen a vyroben tak, aby se břemena nemohla volně a neočekávaně posunout nebo spadnout, a to i v případě částečného nebo úplného selhání dodávky energie, nebo když obsluha přestane strojní zařízení ovládat,

d) za běžných provozních podmínek nesmí být možné spouštět břemeno pouze třecí brzdou, kromě případů strojního zařízení, jehož funkce vyžaduje tento způsob ovládání,

e) prvky pro uchopení břemene musí být navrženy a vyrobeny tak, aby nemohlo dojít k nekontrolovanému pádu břemene.

4.1.2.7 Manipulace s břemeny

Místo řidiče strojního zařízení musí být umístěno tak, aby byl zajištěn co neúplnější výhled na trajektorie pohybujících se částí, aby se zabránilo možným kolizím s osobami, předměty nebo s jiným strojním zařízením, které může být současně v pohybu a představovat určité nebezpečí.

Stacionární strojní zařízení s vedeným břemenem musí být navrženo a vyrobeno tak, aby nedocházelo k ohrožení osob břemenem nebo protizávažími.

4.1.2.8 Úder blesku

Strojní zařízení, které je třeba chránit během používání proti úderům blesku, musí být vybaveno systémem pro svod elektrických nábojů do země.