§ 11
Lodi a plovoucí stroje se strojním pohonem
(1) Pohonné zařízení musí výkonem odpovídat velikosti a způsobu použití plavidla.
(2) Pohonné stroje, kotle, plynové generátory a jejich příslušenství, jakož i sklady a nádrže na palivo musí být umístěny tak, aby bylo zabráněno nebezpečí výbuchu, požáru nebo otravy. Stroje musí být umístěny tak, aby i za jejich chodu byl snadný a bezpečný přístup ke všem jejich částem.
(3) Stroje a jejich příslušenství musí být uspořádány tak, aby při kymácení plavidla nemohly měnit svou polohu, aby při svém chodu nenamáhaly škodlivě lodní těleso a aby neovlivňovaly nepříznivě bezpečné vedení plavidla.
(4) Pohonné stroje musí být spolehlivé a musí dovolovat rychlé uvedení do chodu, změnu rychlosti a chodu, jakož i zastavení. Výkon hnacího ústrojí při jízdě zpět musí být tak postačující, aby plavidlo mělo za všech okolností přiměřenou manévrovací schopnost. U plavidel zvláštního druhu stavby nebo pohonu, jakož i u plavidel, jichž manévrovací schopnost je přiměřeně zajištěna jinak, může plavební správa připustit, aby stroj nebyl zařízen na měnění chodu.
(5) Používá-li se k pohonu pomocných strojů elektřiny, musí mít každý z nich vlastní elektromotor, aby stroj nebyl závislý na jiných strojích a aby byl stále způsobilý k práci. Motory, spínače a pojistky mají být v pouzdrech pokud možno vodotěsných.
(6) Kotle musí být podle možnosti uloženy tak, aby všechny švy byly zvenku přístupny.
(7) Strojovny, kotelny a místnosti pro plynové generátory musí být tak prostorné, aby byla umožněna snadná a bezpečná obsluha; tyto místnosti musí být odděleny od ostatních prostor plavidla pevnými vodotěsnými přepážkami.
(8) Chladicí stroje, k jichž pohonu se nepoužívá látek nebezpečných lidskému zdraví, mohou být umístěny ve strojovně nebo v některé místnosti s ní spojené. Chladicí stroje, které pracují s látkami nebezpečnými lidskému zdraví, musí být umístěny v místnosti úplně oddělené od místností určených k pobytu posádky nebo cestujících; tato místnost musí být těsně uzavřena a opatřena větracími rourami vedoucími do volného vzdušného prostoru.
(9) Stanoviště vůdce plavidla musí být spojeno se strojovnou spolehlivým dorozumívacím zařízením.
(10) Palubní strojní zařízení musí být bezpečně ovladatelné a musí být umístěno tak, aby neohrožovalo stabilitu plavidla.
(11) Nádrže na palivo, které netvoří součást lodního tělesa, musí být tak upevněny, aby se nemohly pohnout a žádná jejich část nesmí tvořit výztuhu plavidla.
(12) Nádrže a potrubí musí být pevné a těsné. Potrubí musí být chráněno proti poškození. Je-li bod vzplanutí používaného tekutého paliva nižší než 30 °C, mohou být ve strojovně jen nádrže na denní spotřebu; přívod paliva k těmto nádržím musí mít uzávěr mimo prostor, ve kterém je palivo uskladněno. Potrubí pod tlakem pro vzduch, stlačený plyn nebo tekuté palivo musí mít uzavírací kohout při výstupu z nádrže a musí být přístupné po celé své délce.
(13) Čerpadla na plnění spotřebních nádrží tekutým palivem ze zásobní nádrže nesmí sloužit jinému účelu; je-li bod vzplanutí paliva nižší než 30 °C, musí být toto čerpadlo umístěno mimo strojovnu, dobře chráněno a snadno přístupno.
(14) Plnicí potrubí musí být opatřeno plynotěsným uzávěrem, odvzdušňovací potrubí Davyho sítem nebo jiným spolehlivým zařízením.
(15) Kompresory a nádrže na stlačený vzduch musí mít potřebný počet spolehlivých manometrů, pojišťovací ventily proti nebezpečnému stoupání tlaku a odvodňovací zařízení; kompresory musí mít zařízení pro kontrolní teploměry. Nádrže na stlačený vzduch musí být podrobeny předepsaným zkouškám a průkaz o tom musí být stále na plavidle.
(16) Lodi a plovoucí stroje s elektrickými motory musí vyhovovat také elektrotechnickým předpisům úřadu pro normalisaci (elektrotechnickým předpisům ESČ).