CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 159/1971 Sb. Zákon Slovenské národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost národních výborů na některých úsecích státní správy Čl. I

Čl. I

159/1971 Sb. Zákon Slovenské národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost národních výborů na některých úsecích státní správy

Čl. I

Zákon č. 69/1967 Sb., o národních výborech, ve znění pozdějších předpisů *) se mění a doplňuje takto:

1. V § 1 odst. 1 první věta zní: "Národní výbory jsou orgány socialistické státní moci a správy v krajích, okresech a obcích."

2. § 4 odst. 1 zní:

"(1) Národní výbory plní své úkoly v součinnosti s organizacemi sdruženými v Národní frontě, zejména s Revolučním odborovým hnutím, Slovenským svazem žen, Socialistickým svazem mládeže a s ostatními společenskými organizacemi."

3. V § 5 se vypouští odst. 2 a paragraf tvoří ustanovení dosavadního odstavce 1.

4. Za § 6 se vkládá § 6a, který zní:

"§ 6a

(1) Národní výbory v městech a obcích mohou zřizovat k zabezpečování místních věcí veřejného pořádku v rámci své působnosti inspekci veřejného pořádku národního výboru.

(2) Pracovníci inspekcí dohlížejí na dodržování předpisů na ochranu veřejného pořádku, upozorňují občany a organizace na zjištěné nedostatky a činí opatření k jejich odstranění. Jsou oprávněni požadovat od občanů potřebná vysvětlení k objasnění skutečností nezbytných pro zjištění přestupku. Předvést občana mohou jen v případě, nemůže-li občan hodnověrně prokázat svou totožnost.

(3) Podmínky zřizování inspekcí veřejného pořádku národních výborů, jejich úkoly, jakož i práva a povinnosti jejich pracovníků upraví vláda nařízením."

5. V § 7 odst. 2 se za slovo "rozvoje" vkládá slovo "kraje".

6. § 8 zní:

"§ 8

V obcích a v městech jsou místní a městské národní výbory, v okresech okresní národní výbory a v krajích krajské národní výbory."

7. § 11 zní:

"§ 11

V hlavním městě Slovenské socialistické republiky Bratislavě působí Národní výbor hlavního města Slovenské socialistické republiky Bratislavy a obvodní národní výbory, v některých částech městských obvodů i místní národní výbory. Národní výbor hlavního města Slovenské socialistické republiky Bratislavy je řízený přímo vládou. Zvláštní úpravu postavení, působnosti a organizační výstavby národních výborů působících na území hlavního města Slovenské socialistické republiky Bratislavy stanoví zákon Slovenské národní rady."

8. § 12 zní:

"§ 12

(1) Městské národní výbory jsou v městech, které jsou sídly okresů, dále v jiných obcích městského charakteru, které na návrh krajského národního výboru určí vláda.

(2) V městě Košicích působí městský národní výbor řízený krajským národním výborem. V obvodech města působí obvodní národní výbory. *)"

------------------------------------------------------------------

*) Zákon SNR č. 29/1970 Sb., o utvoření obvodních národních výborů v městě Košicích.

9. V § 13 odst. 1 ustanovení písmen c) a d) znějí:

"c) krajský národní výbor měl nejméně 80 poslanců,

d) městský národní výbor v městech, kde působí obvodní národní výbory, měl nejméně 80 poslanců."

10. § 19 zní:

"§ 19

Národní výbory podle zvláštních předpisů vykonávají státní správu zejména na úseku

- vytváření a ochrany podmínek zdravého způsobu života a práce,

- územního plánování a stavebního pořádku,

- pracovních sil,

- ochrany přírody,

- využití nerostného bohatství,

- zemědělství,

- lesního a vodního hospodářství,

- energetiky,

- hospodaření s byty a nebytovými prostory,

- financí a správy a ochrany národního majetku,

- zásobování, obchodu a cestovního ruchu,

- služeb,

- dopravy,

- silničního hospodářství,

- školství a péče o děti,

- kultury a informací,

- ochrany kulturních památek,

- zdravotnických služeb,

- sociálního zabezpečení,

- obrany státu,

- ochrany veřejného pořádku,

- požární ochrany,

- všeobecné vnitřní správy."

11. § 20 zní:

"§ 20

(1) Národní výbory spravují

- předškolní a mimoškolní výchovná zařízení, školy poskytující základní, střední a vyšší vzdělání a jim sloužící zařízení,

- kulturní a kulturně výchovné organizace a zařízení,

- zdravotnická zařízení,

- zařízení sociálního zabezpečení.

(2) V otázkách zřizování a zrušování organizací a zařízení uvedených v odstavci 1 a v otázkách jejich odborného vedení se národní výbory řídí všeobecně závaznými právními předpisy a směrnicemi ústředních orgánů státní správy a národního výboru vyššího stupně."

12. V § 22 odst. 1 se slova "revize jejího hospodaření" nahrazují slovy "kontrolu její činnosti".

13. § 22 se doplňuje odstavcem 3, který zní:

"(3) Obstarávají-li činnost uvedenou v § 21 rozpočtové nebo příspěvkové organizace nebo zařízení národních výborů, vztahuje se na ně ustanovení § 20 odst. 2."

14. § 23 se doplňuje odstavcem 2, který zní:

"(2) Národní výbory kontrolují, jak ústředně řízené státní, družstevní a ostatní organizace plní své povinnosti uložené jim zvláštními předpisy upravujícími vztahy k rozpočtům národních výborů a pak používají dotací a subvencí poskytnutých jim z rozpočtů národních výborů."

15. Ustanovení § 24 se označuje jako odstavec 1 a jeho písm. b) zní:

"b) udělovat čestné občanství obce (města) a jiná veřejná uznání."

16. § 24 se doplňuje odstavcem 2, který zní:

"(2) Pokud není předepsáno užívání státního znaku, mohou městské (obvodní) národní výbory a jimi řízené a spravované organizace užívat městského znaku. Jiné orgány a organizace mohou užívat městského znaku jen se souhlasem příslušného národního výboru."

17. V § 26 odstavce 3 až 5 znějí:

"(3) Vzorový statut městských národních výborů, který vydá Slovenská národní rada, stanoví, v kterých otázkách může krajský národní výbor svěřit do působnosti městského národního výboru výkon státní správy, který jinak podle všeobecně závazných právních předpisů patří okresnímu národnímu výboru.

(4) Městský národní výbor v Košicích a jeho obvodní národní výbory mají působnost městského i okresního národního výboru. Vzorový statut též stanoví, v kterých otázkách vláda svěří do působnosti tohoto městského národního výboru výkon státní správy, který jinak podle obecně závazných právních předpisů patří krajskému národnímu výboru.

(5) Městský národní výbor, vycházeje z rozhodnutí krajského národního výboru nebo vlády, podrobněji uvede ve svém statutu svoji působnost, upraví uspořádání svých orgánů, vzájemnou dělbu jejich práce a pravomoci, dále uvede okruh organizací a zařízení, které řídí nebo spravuje, i aktivy, které mu při plnění jeho úkolů pomáhají. Městský národní výbor v Košicích ve svém statutu vykoná i rozdělení působnosti mezi městským národním výborem a obvodními národními výbory. Při vydání statutu se městský národní výbor řídí vzorovým statutem a přihlíží k povaze svých úkolů, které vyplývají z potřeb a podmínek rozvoje města."

18. V § 27 odst. 1 druhá věta končí slovy "státní disciplíny". Připojuje se další věta tohoto znění: "Vykonává periodické revize hospodaření národních výborů nižších stupňů, jakož i organizací a zařízení řízených a spravovaných těmito národními výbory."

19. § 27 odst. 3 zní:

"(3) Okresní národní výbor spolupracuje s krajským národním výborem při řešení oblastních proporcí a při vytváření koncepce rozvoje okresu."

20. § 27 odst. 4 se doplňuje další větou tohoto znění: "Vykonává periodické revize hospodaření organizací a zařízení jím řízených a spravovaných."

21. § 28 včetně nadpisu zní:

"§ 28

Krajský národní výbor

(1) Krajský národní výbor zabezpečuje proporcionální rozvoj hospodářství a kulturní, zdravotnické a sociální výstavby v kraji; za tím účelem vypracovává návrhy hospodářských plánů a návrhy oblastních plánů, v jejichž rámci usměrňuje správné proporce v rozvoji kraje. Zúčastňuje se na dalších pracích na přípravě státních plánů rozvoje národního hospodářství, úzce spolupracuje s ústředními orgány státní správy a předkládá jim iniciativní návrhy na řešení otázek dotýkajících se rozvoje kraje.

(2) Krajský národní výbor řídí okresní národní výbory, pomáhá jim a radí se s nimi, zabývá se jejich podněty a upozorněními, dozírá na plnění zákonů a zachovávání státní disciplíny a provádí periodické revize jejich hospodaření.

(3) Při výkonu státní správy se krajský národní výbor zaměřuje především na stanovení základních úkolů, řešení koncepčních otázek a na dozor na plnění zákonů a směrnic ústředních orgánů.

(4) Krajský národní výbor může řídit hospodářské organizace a spravovat rozpočtové a příspěvkové organizace, které slouží uspokojování potřeb více okresů nebo krajů, je-li řízení nebo správa na tomto stupni účelnější; dále může řídit nebo spravovat organizace poskytující zvlášť specializované služby. Provádí periodické revize hospodaření organizací jím řízených a spravovaných"

22. § 29 zní:

"§ 29

Národní výbor sestavuje a schvaluje

a) střednědobý hospodářský plán,

b) prováděcí hospodářský plán,

c) rozpočet."

23. § 30 zní:

"§ 30

(1) Při zpracování svého hospodářského plánu krajský národní výbor vychází z úkolů a prostředků stanovených státním plánem rozvoje národního hospodářství a v státním rozpočtu Slovenské socialistické republiky (dále jen "státní rozpočet"), jakož i z vlastního dlouhodobého výhledu opřeného o technickoekonomické koncepce a studie. Krajským národním výborům jsou v střednědobém a prováděcím státním plánu stanoveny závazné úkoly pouze v nezbytném rozsahu; v státním rozpočtu jsou stanoveny finanční vztahy k rozpočtům národních výborů (souhrnný finanční vztah a účelové subvence), popřípadě další závazné limity.

(2) V rámci závazných úkolů a limitů stanovených státním plánem a na podkladě finančních vztahů k rozpočtům národních výborů stanovených státním rozpočtem stanoví krajský a okresní národní výbor národním výborům nižších stupňů závazné úkoly a limity, popřípadě rozšiřuje jejich okruh, a upravuje finanční vztahy k jejich rozpočtům; na jejich podkladě vypracují národní výbory všech stupňů své hospodářské plány a rozpočty."

24. § 32 zní:

"§ 32

(1) Příjmy národního výboru tvoří zejména

a) příjmy z hospodářství národního výboru, především příjmy od hospodářských organizací jím řízených;

b) výnosy daní a poplatků v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy;

c) dotace a subvence ze státního rozpočtu nebo z rozpočtu národního výboru vyššího stupně;

d) ostatní příjmy v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy;

e) dobrovolné příspěvky od jiných národních výborů, státních, družstevních a společenských organizací;

f) úvěry.

(2) Příjmy národního výboru nejsou účelové, s výjimkou účelových subvencí ze státního rozpočtu a příjmů, jejichž účelovost je stanovena právními předpisy nebo orgánem, který je poskytuje."

25. V § 39 odst. 2 část ustanovení písmena b) před středníkem zní:

"b) stanovit střednědobé a prováděcí hospodářské plány a hodnotit jejich plnění;",

ustanovení písmen h) a j) se vypouštějí a na jejich místo se začleňují ustanovení dosud uvedená pod písmeny ch) a k),

vkládá se nové ustanovení písmena ch), které zní:

"ch) volit a odvolávat předsedu, místopředsedu a další členy výboru lidové kontroly, národního výboru a schvalovat plán jeho činnosti;",

ustanovení písmena l) se označuje jako ustanovení písmena k); ustanovení písmen m) a n) se označují jako ustanovení písmen l) a m) a znějí:

"l) jde-li o okresní národní výbor, volit a odvolávat soudce zlidu okresního soudu;

m) jde-li o krajský národní výbor, volit a odvolávat soudce z lidu krajského soudu."

26. V § 41 se před slova "národní výbor" vkládají slova "a krajský".

27. § 42 odst. 1 zní:

"(1) Krajské a okresní národní výbory se scházejí nejméně čtyřikrát, městské a místní národní výbory nejméně šestkrát do roka k řádnému zasedání."

28. V § 42 odst. 2 druhá věta zní:

"Požádá-li o to aspoň čtvrtina poslanců nebo národní výbor vyššího stupně nebo jeho rada, popřípadě vláda, je předseda národního výboru povinen svolat národní výbor k mimořádnému zasedání, a to tak, aby se zasedání konalo nejpozději do 14 dnů."

29. V § 42 odst. 3 se slova "své komise" nahrazují slovy "svého výboru".

30. V § 43 odst. 2 první věta zní:

"Požádá-li o slovo poslanec národního výboru vyššího stupně, poslanec Slovenské národní rady nebo poslanec Federálního shromáždění, popřípadě zástupce vlády, musí se mu udělit."

31. V § 46 odst. 2 písm. b) se slova "řízených" vkládají slova "a spravovaných".

32. § 48 se doplňuje odstavcem 3, který zní:

"(3) Rada krajského národního výboru má patnáct až osmnáct členů."

33. § 54 odst. 2 se doplňuje další větou tohoto znění:

"Komise dále sledují a kontrolují, jak se na jednotlivých úsecích činnosti národního výboru uplatňuje jeho působnost a pravomoc a jak se provádějí usnesení národního výboru a jeho rady."

34. § 57 odst. 2 zní:

"(2) Správní komise řídí rada a jsou podřízeny i příslušné správní komisi národního výboru vyššího stupně; jde-li o správní komisi krajského národního výboru, je podřízena příslušnému ústřednímu orgánu státní správy."

35. Nadpis oddílu 5 čtvrté hlavy zní:

"Výbory lidové kontroly národních výborů".

36. § 61 odst. 1 zní:

"(1) Krajské, okresní a městské národní výbory zřizují pro jednotlivá odvětví a úseky své působnosti odbory."

37. § 63 odst. 1 zní:

"(1) Odbor řídí rada národního výboru; odbor odpovídá radě za veškerou svoji činnost. Ve věcech uvedených v § 62 č. 1 je odbor podřízen též odboru národního výboru vyššího stupně, jde-li o odbor krajského národního výboru, též příslušnému ústřednímu orgánu státní správy. Ve věcech uvedených v § 62 č. 2 a 3 odpovídá příslušné komisi."

38. § 64 odst. 1 zní:

"(1) Městské národní výbory, obvodní národní výbory a místní národní výbory v obcích, kde to rozlehlost území a zvláštní podmínky hospodářského a kulturního rozvoje vyžadují, zřizují občanské výbory. Občané volí jejich členy na veřejných shromážděních na dobu 5 let."

39. § 66 odst. 1 zní:

"(1) Stupně a druhy národních výbojů, jakož i jejich postavení, působnost a organizaci upravuje v mezích ústavních zákonů Slovenská národní rada zákonem."

40. V § 67 odst. 2 ustanovení písmena c) zní:

"c) řeší sporné otázky, které se při rozpracovávání a uskutečňování celostátní politiky vyskytnou mezi krajskými národními výbory a ministerstvy (ústředními orgány státní správy) a mezi krajskými národními výbory navzájem,".

41. V § 68 odst. 2 ustanovení písmena a) zní:

"a) zpracovávají koncepci rozvoje odvětví (úseku) a pomáhají ji aplikovat na podmínky jednotlivých krajů,".

42. § 68 odst. 4 zní:

"(4) Ministerstva ústřední orgány státní správy působící v ústředně řízených odvětvích

a) zpracovávají ve spolupráci s krajskými národními výbory koncepci rozvoje odvětví (odboru) a návrhy střednědobých plánů; projednávají s nimi přípravu důležitých investic a opatření týkající se rozmístění závodů a provozoven a změny v zaměstnanosti obyvatelstva,

b) vedou ústředně řízené organizace k těsné součinnosti s národními výbory, zejména okresními a městskými národními výbory tak, aby s národními výbory projednávaly všechna závažná opatření týkající se rozvoje jejich území."

43. § 69 a 70 se vypouštějí.

44. § 73 zní:

"§ 73

(1) Odporuje-li obecně závazné nařízení národního výboru zákonu nebo jinému obecně závaznému právnímu předpisu nebo obecně závaznému nařízení národního výboru vyššího stupně, národní výbor vyššího stupně takové nařízení zruší. Jde-li o obecně závazné nařízení krajského národního výboru, zruší je Slovenská národní rada.

(2) V případech uvedených v odstavci 1 rada národního výboru vyššího stupně výkon takového obecně závazného nařízení pozastaví a předloží věc svému národnímu výboru na jeho nejbližší zasedání. Jde-li o obecně závazné nařízení krajského národního výboru, pozastaví je vláda a předloží věc Slovenské národní radě."

45. § 76 zní:

"§ 76

Je-li některé opatření odboru (správní komise) ve věcech uvedených v § 62 č. 1 nesprávné a nezjedná-li nápravu národní výbor nebo jeho rada, může je zrušit odbor (správní komise) národního výboru vyššího stupně, jde-li o opatření odboru (správní komise) krajského národního výboru, příslušný ústřední orgán státní správy."

46. V § 81 se vypouštějí odstavce 3 a 4 a paragraf tvoří ustanovení dosavadního odstavce 1.

47. Místo slov "Národní shromáždění" se v příslušných ustanoveních zákona vkládají, pokud tento zákon nestanoví jinak, slova "Slovenská národní rada" v příslušném pádě.

------------------------------------------------------------------

*) Zákon č. 29/1968 Sb., o změnách některých zákonů v souvislosti s úpravou postavení Národního výboru hlavního města Slovenska Bratislavy;

zákon SNR č. 207/1968 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy Slovenské socialistické republiky;

zákon SNR č. 72/1969 Sb., o některých opatřeních v organizaci a působnosti národních výborů v Slovenské socialistické republice;

zákon SNR č. 115/1970 Sb., o finančních správách;

zákon SNR č. 130/1970 Sb., o územním členění Slovenské socialistické republiky;

zákon SNR č. 131/1970 Sb., o zřízení krajských národních výborů v Slovenské socialistické republice a opatřeních s tím souvisících;

zákon SNR č. 34/1971 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon SNR č. 131/1970 Sb., o zřízení krajských národních výborů v Slovenské socialistické republice a o opatřeních s tím souvisících;

zákon SNR č. 62/1971 Sb., kterým se mění zákon č. 69/1967 Sb., o národních výborech;

zákon SNR č. 121/1971 Sb., o lidové kontrole v Slovenské socialistické republice.