CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 156/2008 Sb. Vyhláška o zdokonalování odborné způsobilosti řidičů a o změně vyhlášky č. 167/2002 Sb., kterou se provádí zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění zákona č. 478/2001 Sb. § 20 - Obsah a rozsah výuky v rámci školení bezpečné jízdy (K § 52i odst. 3 zákona)

§ 20 - Obsah a rozsah výuky v rámci školení bezpečné jízdy (K § 52i odst. 3 zákona)

156/2008 Sb. Vyhláška o zdokonalování odborné způsobilosti řidičů a o změně vyhlášky č. 167/2002 Sb., kterou se provádí zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění zákona č. 478/2001 Sb.

§ 20

Obsah a rozsah výuky v rámci školení bezpečné jízdy

(K § 52i odst. 3 zákona)

(1) Výuka teorie řízení a zásad bezpečné a defenzivní jízdy v rozsahu 30 minut je zaměřena na

a) hygienu práce řidiče,

b) zdravotní způsobilost a momentální zdravotní a psychický stav řidiče a jejich vliv na řízení vozidla,

c) chování řidiče na různých druzích povrchu pozemních komunikací, při různých povětrnostních a klimatických podmínkách, problematiku jízdy na mokré vozovce, aquaplaning, chování řidiče v zimě, za snížené viditelnosti, chování řidiče v krizových situacích - brzdění, vyhýbání, zvládnutí smyku,

d) prvky aktivní bezpečnosti, podmínky pro jejich správné fungování a jejich vliv na jízdu a chování řidiče, na možné rozdíly v konstrukci vozidla, především s ohledem na hnací nápravu a konstrukci převodovky, a zvláštnosti při řízení jízdních souprav,

e) zásady defenzivní jízdy, chování řidiče při jízdě v obci, na silnicích I., II. a III. třídy, při jízdě na dálnici a silnici pro motorová vozidla, chování řidiče při jízdě ke křižovatce a od křižovatky, chování řidiče při odbočování, jízdu na komunikaci o více jízdních pruzích,

f) podmínky správného fungování prvků pasivní bezpečnosti vozidla, jako jsou bezpečnostní pásy, airbagy a dětské sedačky.

(2) Výuka nejčastějších příčin dopravních nehod a jejich předcházení v rozsahu 60 minut je zaměřena na

a) charakteristiku účastníků dopravních nehod - viník a poškozený,

b) základní příčiny vzniku dopravních nehod, nepřiměřenou rychlost, nesprávné předjíždění, nedání přednosti v jízdě, nedostatečnou bezpečnostní vzdálenost mezi vozidly, nesprávný způsob jízdy, osobnost řidiče a aktuální stav řidiče - alkohol, drogy, únava, stres, technický stav vozidla a stav pozemní komunikace,

c) defenzivní, kooperativní způsob jízdy,

d) rizika spojená s účastí zvlášť zranitelných účastníků provozu, jako dětí, chodců, cyklistů, motocyklistů a zdravotně postižených osob, a předcházení těmto rizikům.

(3) Výuka důsledků protiprávního jednání řidičů motorových vozidel v rozsahu 30 minut je zaměřena na

a) postih za porušení pravidel provozu na pozemních komunikacích,

b) informace o možných trestech za trestné činy a sankcích za přestupky v provozu na pozemních komunikacích,

c) informace o skutkových podstatách trestných činů a nejzávažnějších přestupků v provozu na pozemních komunikacích,

d) bodové hodnocení řidičů se zaměřením na právní důsledky dosažení celkového počtu 12 bodů,

e) informace o soukromoprávní odpovědnosti za škodu způsobenou při dopravní nehodě, zejména o povinnosti nahradit takto způsobenou škodu, povinném pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a výši limitů pojistného plnění, a regresních nárocích pojistitele vůči škůdci.

(4) Výuka prevence a řešení mimořádných událostí v provozu na pozemních komunikacích v rozsahu 60 minut je zaměřena na

a) uvědomění si nebezpečí v dopravě, nezbytnost změnit své chování,

b) skupinový pohovor k rozpoznání a odstranění vlastních nedostatků,

c) rozbor podmínek a příčin, které vedly k jednotlivým přestupkům a zápisům bodů do registru řidičů,

d) vypracování vzorců chování, které zabrání recidivě,

e) rozpoznání vlastních nedostatků chování a postojů vzhledem k bezpečnosti silničního provozu,

f) význam prvků aktivní bezpečnosti vozidla na řešení popsaných situací.

(5) Nejvyšší počet účastníků kurzu školení bezpečné jízdy při výuce je 24 osob.