Čl. I
Vyhláška č. 312/2012 Sb., o stanovení požadavků na kvalitu paliv používaných pro vnitrozemská a námořní plavidla z hlediska ochrany ovzduší, se mění takto:
1. V poznámce pod čarou č. 1 se na samostatném řádku doplňuje věta "Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/33/EU ze dne 21. listopadu 2012, kterou se mění směrnice Rady 1999/32/ES, pokud jde o obsah síry v lodních palivech.".
2. V § 2 písm. b) se slova "třídy DMB a DMZ" nahrazují slovy "třídu DMB".
3. V § 2 písm. c) se slova "DMX a DMA" nahrazují slovy "DMX, DMA a DMZ".
4. V § 2 se na konci písmene d) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno e), které zní:
"e) metodou snižování emisí doplněk, materiál, přístroj nebo zařízení určené k montáži na plavidlo, jiný postup nebo alternativní palivo, jejichž používání vede ke snížení emisí.".
5. V § 3 odst. 1 větě první se za slovo "síry" vkládají slova "podle úmluvy MARPOL".
6. V § 3 odst. 1 větě první se slova "1,5" nahrazují slovy "1" a ve větě druhé se slova "4,5" nahrazují slovy "3,5".
7. V § 3 odst. 1 větě první se slova "1" nahrazují slovy "0,1".
8. V § 3 odst. 1 větě druhé se slova "3,5" nahrazují slovy "0,5".
9. V § 3 odst. 2 se doplňuje věta "Obsah síry v motorové naftě uvedené na trh nesmí překročit 1,5 % hmotnostních.".
10. V § 3 se doplňují odstavce 6 a 7, které včetně poznámek pod čarou č. 7 a 8 znějí:
"(6) Ustanovení odstavce 1 a odstavce 3 písm. b) se nevztahují na plavidla používající metodu snižování emisí, na základě které nepřetržitě plní emisní limity uvedené v příloze č. 3 k této vyhlášce.
(7) Metoda snižování emisí musí být v souladu s kritérii uvedenými v příloze č. 4 k této vyhlášce a musí být schválena postupem podle jiného právního předpisu upravujícího technické požadavky na námořní zařízení 7) nebo postupem podle přímo použitelného předpisu Evropské unie 8).
------------------------------------------------------------------
7) Nařízení vlády č. 266/2009 Sb., o technických požadavcích na námořní zařízení, ve znění pozdějších předpisů.
8) Článek 3 odst. 2 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2099/2002 ze dne 5. listopadu 2002, kterým se zřizuje Výbor pro námořní bezpečnost a zabránění znečištění z lodí (COSS) a kterým se mění nařízení o námořní bezpečnosti a zabránění znečištění z lodí.".
11. V § 4 se na konci textu odstavců 1 a 2 doplňují slova "a podle dodatku VI k příloze VI úmluvy MARPOL 4)".
12. V § 5 odst. 2 písm. a) se slova "identifikační číslo" nahrazují slovy "identifikační číslo osoby".
13. V přílohách č. 1 a 2 se slova "Motorová nafta DMZ" nahrazují slovy "Plynový olej DMZ".
14. V příloze č. 2 bodu 1 se slova "identifikační číslo" nahrazují slovy "identifikační číslo osoby".
15. Doplňují se přílohy č. 3 a 4, které včetně nadpisů znějí:
"Příloha č. 3
Emisní limity při použití metod snižování emisí
Hodnoty pro obsah síry v lodním palivu podle § 3 odst. 1 a odst. 3 písm. b) a emisní limity podle § 3 odst. 6.
+----------------------------+-------------------------------+
| Obsah síry v lodním palivu | Emisní limity vyjádřené |
| podle § 3 odst. 1 a | jako poměr emisí |
| odst. 3 písm. b) (% hm.) | SO (ppm)/CO (% obj.) 1), 2) |
| | 2 2 |
+----------------------------+-------------------------------+
| 3,50 | 151,7 |
+----------------------------+-------------------------------+
| 1,50 | 65,0 |
+----------------------------+-------------------------------+
| 1,00 | 43,3 |
+----------------------------+-------------------------------+
| 0,50 | 21,7 |
+----------------------------+-------------------------------+
| 0,10 | 4,3 |
+----------------------------+-------------------------------+
Vysvětlivky:
1) Mezní hodnoty poměrů emisí se uplatní pouze při použití ropného destilátu nebo těžkých topných olejů. Pokud je koncentrace
CO
2
snížena pomocí jednotky pro čištění spalin, lze koncentraci
CO
2
měřit na vstupu této jednotky.
2) Emisní limity odpovídají emisím dosaženým při používání lodního paliva, které plní mezní hodnoty obsahu síry v lodním palivu stanovené v této vyhlášce.
------------------------------------------------------------------
Příloha č. 4
Kritéria pro použití metod snižování emisí
Metody snižování emisí podle § 3 odst. 6 musí být v souladu s těmito kritérii:
1. Při použití metody snižování emisí založené na používání systémů čištění spalin se nesmí odpadní voda, která je produktem systémů čištění spalin, v nichž se používají chemické látky, přídatné látky a jiné chemické směsi vytvořené na místě, vypouštět do moře, a to ani v uzavřených přístavech, přístavištích a ústích řek, pokud provozovatel lodi při schvalování příslušné metody snižování emisí neprokáže, že vypuštění takové vody do moře nebude mít žádný dopad na lidské zdraví a životní prostředí a ani je neohrozí. Je-li k čištění spalin použit hydroxid sodný, stačí, pokud odpadní voda splňuje požadavky stanovené v rezoluci Mezinárodní námořní organizace vydané podle úmluvy MARPOL 4), a její pH nepřesahuje hodnotu 8,0.
2. Při použití metody snižování emisí založené na používání biopaliv, musí biopaliva splňovat kritéria udržitelnosti stanovená v zákoně o ochraně ovzduší.
Směs biopaliv a lodních paliv musí splňovat hodnoty pro obsah síry stanovené v § 3 odst. 1 a § 3 odst. 3 písm. b).
3. Při použití metody snižování emisí založené na používání směsi lodního paliva a odpařeného zemního plynu používané tankery na zkapalněný zemní plyn v kotvištích a přístavech Evropské unie, musí být splněno kritérium uvedené v následujícím vzorci:
M /M ≥ [S (%) . E - 0,1 % . E ]/0,1 % . E
BOG F F F0,1 % F BOG
M /M je poměr mezi hmotností odpařeného zemního plynu a lodního paliva
BOG F spotřebovaného v kotvišti
M je hmotnost odpařeného zemního plynu spotřebovaného v kotvišti v kg
BOG
M je hmotnost lodního paliva v kg spotřebovaného během kotvení lodi
F v přístavu
S (%) je obsah síry v procentech na jednotku hmotnosti použitého lodního
F paliva
E je energetická hodnota lodního paliva s obsahem síry ≤ 0,1 % v MJ/kg
F0,1 %
E je energetická hodnota spotřebovaného lodního paliva v MJ/kg
F
E je energetická hodnota spotřebovaného odpařeného zemního plynu v MJ/kg
BOG
Pro E lze použít standardní hodnotu 43,0 MJ/kg, pro E 40,8 MJ/kg a
F0,1 % F
pro E bude 50,0 MJ/kg. V takovém případě se splnění kritéria vyhodnotí podle
BOG
následujícího vzorce:
M /M ≥ 8,6 . S (%) - 0,816
BOG F F
Pro určení obsahu síry v lodním palivu spotřebovaném během kotvení v přístavu jsou v tabulce uvedeny příklady minimálních poměrů požadovaných pro lodní paliva s různým obsahem síry.
+-------------------+-----+------+------+------+------+------+
| Obsah síry S (%) | 1 | 1,5 | 2,0 | 2,5 | 3,0 | 3,5 |
| F | | | | | | |
+-------------------+-----+------+------+------+------+------+
| M /M | 7,8 | 12,1 | 16,4 | 20,7 | 25,0 | 29,3 |
| BOG F | | | | | | |
+-------------------+-----+------+------+------+------+------+".