Čl. I
Zákon č. 69/1967 Sb., o národních výborech, ve znění pozdějších zákonů *), se mění a doplňuje takto:
1. § 4 odst. 1 zní:
"(1) Národní výbory plní své úkoly v součinnosti s organizacemi sdruženými v Národní frontě, zejména s Revolučním odborovým hnutím, s Českým svazem žen, se Socialistickým svazem mládeže a s ostatními společenskými organizacemi."
2. V § 6 se připojuje odstavec 5, který zní:
"(5) Národní výbory ve městech a v obcích mohou za podmínek stanovených vládou zřizovat inspekce veřejného pořádku národních výborů k zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku v rámci své působnosti. Pracovníci těchto inspekcí dohlížejí na dodržování předpisů na ochranu veřejného pořádku, upozorňují občany a organizace na zjištěné nedostatky a činí opatření k jejich odstranění. Jsou oprávněni požadovat od občanů potřebná vysvětlení k objasnění skutečností nutných k zjištění přestupku. Předvést občana mohou jen v případě, nemůže-li hodnověrně prokázat svou totožnost. Vláda nařízením podrobněji upraví úkoly inspekcí veřejného pořádku národních výborů a práva a povinnosti jejich pracovníků."
3. V § 7 v odst. 1 se vypouštějí slova "státních financí".
4. Za § 11 se vkládá § 11a, který zní:
"§ 11a
(1) V městech Brně, Ostravě a Plzni je Národní výbor města Brna, Národní výbor města Ostravy a Národní výbor města Plzně (dále jen "národní výbory měst Brna, Ostravy a Plzně"). Tyto národní výbory jsou řízeny příslušným krajským národním výborem.
(2) Území měst Brna, Ostravy a Plzně se dělí na městské obvody, v nichž působí obvodní národní výbory, které jsou řízeny národním výborem města. Vytvořit nebo zrušit městský obvod nebo změnit jeho území přísluší národnímu výboru města po vyjádření obvodních národních výborů a po projednání s krajským národním výborem, a to se zřetelem na potřeby občanů ve městě.
(3) K městům Brnu, Ostravě a Plzni mohou být připojeny okolní obce tvořící příměstskou oblast usnesením krajského národního výboru po předchozím souhlasu národního výboru města, národních výborů v obcích, o jejichž připojení jde, a příslušného okresního národního výboru.
(4) Ve městech Brně, Ostravě a Plzni mohou v městských částech působit se souhlasem národního výboru města místní národní výbory, které jsou jím řízeny."
5. V § 13
se vypouští odstavec 2 a označení odstavce 1, ustanovení písm. d) zní:
"d) Národní výbor města Brna měl nejméně 100,
Národní výbor města Ostravy nejméně 100 a
Národní výbor města Plzně nejméně 80 poslanců";
se připojuje ustanovení písm. e), které zní:
"e) obvodní národní výbory v městech Brně, Ostravě a Plzni měly nejméně:
30 poslanců v obvodech do 5 000 obyvatel,
40 poslanců v obvodech do 10 000 obyvatel,
60 poslanců v obvodech do 20 000 obyvatel,
80 poslanců v obvodech nad 20 000 obyvatel.
6. V § 22 v odstavci 1 se slova "provádět revize jejího hospodaření" nahrazují slovy "provádět kontrolu její činnosti", připojuje se odstavec 3, který zní:
"(3) Obstarávají-li činnost uvedenou v § 21 organizace rozpočtové nebo příspěvkové nebo zařízení národních výborů, vztahuje se na ně ustanovení § 20 odst. 2."
7. V § 23 se připojuje odstavec 2, který zní:
"(2) Národní výbory kontrolují, jak ústředně řízené státní, družstevní a ostatní organizace plní své povinnosti, uložené jim zvláštními předpisy upravujícími vztahy k rozpočtům národních výborů, a jak používají dotací a subvencí poskytnutých jim z rozpočtů národních výborů."
8. V § 24
dosavadní text se označuje jako odstavec 1, ustanovení písm.b) zní:
"b) udělovat čestné občanství obce (města) a jiná veřejná uznání",
se připojuje odstavec 2, který zní:
"(2) Pokud není předepsáno užívání státního znaku, mohou národní výbory měst Brna, Ostravy a Plzně, obvodní i místní národní výbory v těchto městech a městské národní výbory, jakož i jimi řízené a spravované organizace, užívat znaku města. Jiné organizace mohou užívat znaku města jen se svolením příslušného národního výboru."
9. Za § 26 se vkládají § 26a, 26b a 26c, které zní:
"§ 26a
(1) Národní výbory měst Brna, Ostravy a Plzně a obvodní národní výbory v těchto městech mají působnost městských i okresních národních výborů. Národní výbory měst Brna, Ostravy a Plzně kromě toho vykonávají ve zvlášť stanovených věcech *) státní správu, která jinak přísluší krajským národním výborům. Obvodní národní výbory v těchto městech vykonávají státní správu ve věcech, které podle zvláštních předpisů příslušejí městským národním výborům. Místním národním výborům v městských částech přísluší působnost, kterou mají místní národní výbory podle tohoto zákona.
(2) Národní výbory měst Brna, Ostravy a Plzně mohou v dohodě s obvodními národními výbory stanovit, že budou plnit v zájmu jednotné správy města i další úkoly, které by obvodním národním výborům jinak náležely, jde-li o věci celoměstského významu nebo dosáhne-li se tím účelnějšího výkonu státní správy nebo lepšího uspokojování potřeb občanů a organizací. Stejným způsobem mohou některé úkoly ze své působnosti svěřit všem obvodním národním výborům, popřípadě některému z nich. Národní výbor města může v dohodě s místním národním výborem působícím v městské části přenést některé úkoly náležející do působnosti místního národního výboru na obvodní národní výbor. Na návrh místního národního výboru se může národní výbor města po projednání s občany usnést na zániku tohoto místního národního výboru a na převzetí jeho působnosti obvodním národním výborem.
(3) Národní výbory měst Brna, Ostravy a Plzně ve svých statutech zejména upraví rozdělení úkolů mezi národním výborem města a obvodními národními výbory; stanoví městské obvody, znak a barvy města a způsob jejich užívání; podrobněji upraví uspořádání orgánů národního výboru města a obvodních národních výborů, jejich působnost a vzájemnou dělbu práce mezi nimi; stanoví, které odbory a jiné útvary zřizují obvodní národní výbory, a hlavní zásady a formy účasti občanů na správě města.
------------------------------------------------------------------
*) Příloha C k tomuto zákonu."
"§ 26b
(1) Obvodní národní výbory v městech Brně, Ostravě a Plzni v souladu s plánovitým rozvojem města zabezpečují za nejširší účasti občanů rozvoj svých obvodů. Pečují o zvelebování a vzhled obvodu. Úzce spolupracují s národním výborem města při řešení celoměstských otázek a předkládají mu v tomto směru iniciativní návrhy. Podílejí se na sestavování dlouhodobých koncepcí a plánů města a sestavují a schvalují plány rozvoje vlastního hospodářství a své rozpočty.
(2) Obvodní národní výbory řídí obvodní podniky bytového hospodářství, spravují obvodní lidové knihovny a další kulturní zařízení; mohou zřizovat a řídit i další organizace a zařízení, které uspokojují převážně místní potřeby nebo které je účelnější organizovat podle obvodů."
"§ 26c
Orgány a organizace mohou být umístěny na území měst Brna, Ostravy a Plzně po předchozím projednání s národními výbory těchto měst."
10. V § 27
odstavec 1 druhá a třetí věta zní:
"Pomáhá jim v jejich práci, zejména pro ně organizuje odbornou a poradenskou činnost, zabývá se jejich podněty a upozorněními, radí se s nimi, dozírá na plnění zákonů a zachovávání státní disciplíny. Provádí periodické revize hospodaření národních výborů nižších stupňů, jakož i organizací a zařízení řízených a spravovaných těmito národními výbory.",
odstavec 4 se doplňuje o další větu tohoto znění:
"Provádí periodické revize hospodaření organizací a zařízení jím řízených a spravovaných."
11. V § 28
v odstavci 2 se za slovo "provádí" vkládá slovo "periodické" a vypouštějí se slova "a hospodaření jimi řízených a spravovaných organizací.",
odstavec 4 se doplňuje o další větu tohoto znění:
"Provádí periodické revize hospodaření organizací jím řízených a spravovaných."
12. § 29 zní:
"§ 29
Národní výbor sestavuje a schvaluje
a) střednědobý hospodářský plán,
b) prováděcí hospodářský plán,
c) rozpočet."
13. § 30 zní:
"§ 30
(1) Při zpracování svého hospodářského plánu vychází krajský národní výbor z úkolů a prostředků stanovených ve státním plánu rozvoje národního hospodářství a ve státním rozpočtu, jakož i z vlastního dlouhodobého výhledu opřeného o technickoekonomické koncepce a studie. Krajským národním výborům jsou ve střednědobém a prováděcím státním plánu stanoveny závazné úkoly pouze v nezbytném rozsahu; ve státním rozpočtu republiky jsou stanoveny finanční vztahy k rozpočtům národních výborů (souhrnný finanční vztah a účelové subvence), popřípadě další závazné limity.
(2) V rámci závazných úkolů a limitů stanovených státním plánem a na podkladě finančních vztahů k rozpočtům národních výborů stanovených státním rozpočtem republiky stanoví krajský a okresní národní výbor národním výborům nižšího stupně závazné úkoly a limity, popřípadě jejich okruh rozšiřuje, a upravuje finanční vztahy k jejich rozpočtům; na jejich podkladě vypracují národní výbory všech stupňů své hospodářské plány a rozpočty.
(3) K zabezpečení hlavních cílů komplexního rozvoje měst Brna, Ostravy a Plzně stanoví vláda podle potřeby úkoly státních plánů rozvoje národního hospodářství, jimiž jsou krajské národní výbory při rozpisu plánu vázány."
14. § 32 zní:
"§ 32
(1) Příjmy národního výboru tvoří zejména
a) příjmy z hospodářství národního výboru, především příjmy od hospodářských organizací jím řízených,
b) výnosy daní a poplatků v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy,
c) dotace a subvence ze státního rozpočtu nebo z rozpočtu národního výboru vyššího stupně,
d) ostatní příjmy v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy,
e) dobrovolné příspěvky od jiných národních výborů, státních, družstevních a společenských organizací,
f) úvěry.
(2) Příjmy národního výboru nejsou účelové, s výjimkou účelových subvencí ze státního rozpočtu a příjmů, jejichž účelovost je stanovena právními předpisy nebo orgánem, který je poskytuje.
(3) Ministerstvo financí stanoví, v kterých případech doplňkové příjmové zdroje, patřící jinak krajskému národnímu výboru, připadnou národním výborům měst Brna, Ostravy a Plzně."
15. V § 39 odst. 2
v ustanovení písm. b) se slova "dlouhodobé i prováděcí plány (krátkodobé programy) rozvoje hospodářství řízeného národním výborem" nahrazují slovy "střednědobé a prováděcí hospodářské plány",
vypouštějí se ustanovení písm. h) a j) a dosavadní ustanovení písm. ch) se označuje jako ustanovení písm. h),
za ustanovení písm. h) se vkládá nové ustanovení písm. ch), které zní:
"ch) volit předsedu, místopředsedu a další členy výboru lidové kontroly národního výboru a odvolávat je z funkcí, jakož i schvalovat plán činnosti tohoto výboru;",
ustanovení písm. k) a l) se označují jako ustanovení písm.j) a k),
ustanovení písm. m) se označuje jako ustanovení písm. l) a zní:
"l) jde-li o okresní národní výbor, volit a odvolávat z funkce soudce z lidu okresního soudu a projednávat zprávy okresního soudu, okresní prokuratury a okresního oddělení Veřejné bezpečnosti o stavu socialistické zákonnosti a ochrany veřejného pořádku;",
ustanovení písm. n) se označuje jako ustanovení písm. m) a zní:
"m) jde-li o krajský národní výbor, volit a odvolávat z funkce soudce z lidu krajského soudu a projednávat zprávy krajského soudu, krajské prokuratury a krajské správy Veřejné bezpečnosti o stavu socialistické zákonnosti a ochrany veřejného pořádku."
16. V § 40 se nahrazují slova "Místní a městský národní výbor" slovy "Národní výbor".
17. V § 43 odst. 2 první větě se slova "Národního shromáždění" nahrazují slovy "České národní rady nebo Federálního shromáždění".
18. Ustanovení § 45 se označuje jako odstavec 1 a připojuje se k němu odstavec 2, který zní:
"(2) Úkoly předsedy a místopředsedů národního výboru plní v městech Brně, Ostravě a Plzni primátor města Brna, primátor města Ostravy a primátor města Plzně a jejich náměstkové. Primátor jako představitel města má právo užívat historických primátorských insignií."
19. V § 46 odst. 2 písm. b) se za slovo "řízených" vkládají slova "a spravovaných".
20. V § 48 se dosavadní odstavce 2 a 3 označují jako odstavec 3 a 4 a připojuje se nový odstavec 2, který zní:
"(2) Rada Národního výboru města Brna má 15 - 20 členů, rada Národního výboru města Ostravy 15 - 20 členů a rada Národního výboru města Plzně 15 - 18 členů. Rada obvodního národního výboru v těchto městech má 8 - 15 členů".
21. § 54 odst. 2 se doplňuje tímto ustanovením:
"Komise dále sledují a kontrolují, jak se na jednotlivých úsecích činnosti národního výboru uplatňuje jeho působnost a pravomoc a jak se provádějí usnesení národního výboru a jeho rady."
22. V § 61 se připojuje nový odstavec 5, který zní:
"(5) Národní výbor při stanovení pracovní náplně odborů a jiných útvarů zřízených místo odborů vychází ze vzorové náplně vydané příslušným ministerstvem (ústředním orgánem státní správy)."
23. V § 64 odst. 1
v první větě se za slova "Městské národní výbory" vkládají slova "obvodní národní výbory",
v druhé větě se nahrazují slova "na dobu čtyř let" slovy "na dobu pěti let".
24. § 66 odst. 1 zní:
"(1) Stupně a druhy národních výborů, jakož i jejich postavení, působnost a organizaci upravují v mezích ústavních zákonů Československé socialistické republiky zákony České národní rady".
25. V § 73 odst. 1
v první větě se za slova "jinému obecně závaznému právnímu předpisu" vkládají slova "anebo obecně závaznému nařízení národního výboru vyššího stupně".
------------------------------------------------------------------
*) Zákon o národních výborech byl výslovně změněn a doplněn těmito zákony:
- zákonem č. 29/1968 Sb., o změnách některých zákonů v souvislosti s úpravou postavení Národního výboru hlavního města Slovenska Bratislavy;
- zákonem č. 85/1968 Sb., kterým se mění zákon o komisích lidové kontroly a zákon o národních výborech;
- zákonem č. 175/1968 Sb., o městě Brně;
- zákonem ČNR č. 40/1969 Sb., o městě Ostravě;
- zákonem ČNR č. 41/1969 Sb., o městě Plzni;
- zákonem ČNR č. 33/1970 Sb., o finančních správách;
- zákonem ČNR č. 147/1970 Sb., o změnách v soustavě ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky;
- zákonem ČNR č. 57/1971 Sb., kterým se mění zákon č. 69/1967 Sb., o národních výborech;
- zákonem ČNR č. 116/1971 Sb., o výborech a komisích lidové kontroly.