§ 19
Ústřední orgány
(1) Ústřední orgány, které řídí socialistické organizace, popřípadě které odpovídají za dílčí úseky státní hospodářské politiky, plní v rámci své působnosti tyto povinnosti:
a) předkládají své koncepce a podklady k dlouhodobým výhledům, k návrhům směrnic pro vypracování státních plánů a návrhy hospodářských plánů za organizace jimi řízené, popřípadě za svěřené úseky státní hospodářské politiky, včetně potřebných rozborů a zdůvodnění,
b) organizují vypracování hospodářských plánů v podřízených socialistických organizacích,
c) analyzují účinnost soustavy plánovitého řízení v podřízených organizacích, popřípadě ve svěřeném úseku státní hospodářské politiky, a navrhují způsob jejího rozvoje příslušné vládě, Státní plánovací komisi a ústřednímu plánovacímu orgánu republiky,
d) provádějí rozpis úkolů státních plánů a státních rozpočtů a měnového plánu, popřípadě úkolů směrnic pro vypracování státních plánů, na orgány a organizace, jež je budou uskutečňovat; zároveň poskytují organizacím další potřebné informace o státním plánu a v rámci své působnosti konkretizují zásady státní hospodářské politiky,
e) provádějí soustavnou kontrolu plnění hospodářských plánů, analýzu stavu a vývoje hospodářství organizací jimi řízených, popřípadě svěřeného úseku státní hospodářské politiky; účastní se též na kontrole plnění státních plánů,
f) vydávají podrobnější pokyny pro vypracování podkladů k částem státních plánů podle zásad stanovených Státní plánovací komisí, pokud je tato k tomu zmocní; federální ministerstvo financí spolu s ministerstvy financí republik vydává směrnice pro sestavení státních rozpočtů a v souladu s metodickými pokyny Státní plánovací komise i pro vypracování ročních finančních plánů; Státní banka československá vydává podle potřeby směrnice pro vypracování měnového plánu.
(2) Federální ústřední orgány předkládají podklady k státním plánům a k hospodářským plánům podle odstavce 1 písm. a) orgánům, určeným Státní plánovací komisí v metodických pokynech. Poskytují jim též stanoviska k podkladům, návrhům a rozborům ústředních orgánů republik, popřípadě jim předloží vlastní koncepční návrhy. Stanoviska, podklady, rozbory a návrhy koncepcí, týkající se okruhu působnosti republik, poskytnou federální ústřední orgány též ústředním plánovacím orgánům, popřípadě dalším ústředním orgánům republik.
(3) Ústřední orgány republik předkládají podklady podle odstavce 1 písm. a), popřípadě další koncepční návrhy, podklady a rozbory, ústředním plánovacím orgánům republik a příslušnému federálnímu ústřednímu orgánu (není-li zřízen, pak Státní plánovací komisi). Údaje potřebné pro územní průřez předkládají též příslušnému ústřednímu plánovacímu orgánu druhé republiky.
(4) Pokud ústřední orgány v rámci své působnosti předloží vládě návrhy hospodářských plánů, podklady nebo koncepce, anebo jiné dokumenty související se státním plánem, projedná je vláda v souvislosti s návrhem státního plánu anebo se stanoviskem příslušného ústředního plánovacího orgánu.
(5) Ústřední orgány, které řídí socialistické organizace, jsou povinny předkládat krajským národním výborům dohodnuté nebo metodickými pokyny určené podklady pro vypracování návrhů oblastních plánů v potřebném členění; s krajskými národními výbory jsou povinny projednávat rozvojové úkoly jimi řízených organizací, vztahující se k celkovému rozvoji hospodářství na území jednotlivých krajů.
(6) Ústřední orgány mohou při rozpisu úkolů státních plánů a státních rozpočtů a měnového plánu úkoly zpevnit nebo stanovit další nebo rozšířit jejich okruh, pokud vláda Československé socialistické republiky, popřípadě vláda republiky, nestanoví jinak. Federální ministerstvo zahraničního obchodu zajišťuje rozpis úkolů nejen na organizace zahraničního obchodu, ale i na další organizace oprávněné k zahraničně obchodní činnosti.