K § 9
Snížení daně
(22) Družstvům, která přidělí nedělitelnému fondu (na rozšířenou reprodukci základních prostředků a na splátky investičních půjček členům) z vlastních prostředků částku převyšující 4 % hrubých peněžních příjmů, sníží se daň vypočtená podle § 8 odst. 1 až 3 zákona v oblasti
kukuřičné a řepařské .............. o 10 % - 30 %
bramborářské ...................... o 20 % - 40 %
bramborářsko-ovesné a horské ...... o 30 % - 50 %
částek přidělených nedělitelnému fondu nad uvedenou hranici. Do hrubých peněžních příjmů rozhodujících pro
zjištění hranice uvedené v prvé větě se započítávají příjmy tvořící základ pro příděly družstevním fondům.
(23) O výši slevy na dani při zvýšeném přídělu nedělitelnému fondu v rámci uvedeného rozpětí rozhodne prozatímně národní výbor při stanovení prozatímní daňové povinnosti (§ 10 odst. 2 zákona) a o výši slevy rozhodne definitivně při vyměření daně po uplynutí roku, za který se daň vyměřuje; přitom přihlédne k finanční situaci, k investičnímu vybavení a k potřebě i možnostem rozvoje družstva.
(24) Snížení daně z důvodu vyššího přídělu nedělitelnému fondu se vypočítává takto:
Základ daně v kukuřičné oblasti ................... 7 800 000 Kčs
Daň 7 % ............................................. 546 000 Kčs
Zvýšení daně podle § 8 odst. 4 ........................ 30 000 Kčs
--------------
Celkem daň ........................................... 576 000 Kčs
Příděl nedělitelnému fondu na rozšířenou
reprodukci a na splátky investičních
půjček členů činí 483 000 Kčs;
hrubé peněžní příjmy tvořící základ pro
příděly družstevním fondům činí
6 900 000 Kčs, takže příděly představují
7 % hrubých příjmů a převyšují stanovenou
hranici (4 % hrubých příjmů,
tj. 276 000 Kčs) o 207 000 Kčs;
vyměřená daň se sníží např. o 20 % této
částky, tj. o ......................................... 41 400 Kčs
--------------
takže výsledná daň činí .............................. 534 600 Kčs
(25) Národní výbor může snížit podle ustanovení § 9 odst. 2 písm. a) zákona daň družstvu v pohraničním okrese, dosahuje-li toto družstvo podprůměrných výsledků, protože má při nedostatečné mechanizaci a organizaci práce malou členskou základnu nebo připadá u něho značná výměra nečlenské půdy na jednoho pracovníka.
(26) Snížení daně podle předcházejícího odstavce je třeba povolovat diferencovaně s přihlédnutím k výrobním podmínkám, v nichž družstvo provozuje zemědělskou výrobu. V oblastech horských a bramborářských je vhodné povolovat slevy vyšší než v ostatních oblastech.
Příklad snížení daně:
Daň se sníží např. v oblasti
kukuřičné a řepařské .......... o 10 % - 30 %
bramborářské .................. o 20 % - 40 %
bramborářské-ovesné a horské .. o 30 % - 50 %
vyměřené daně.
(27) Národní výbor může snížit podle ustanovení § 9 odst. 2 písm. b) zákona daň nově založeným družstvům a družstvům, která nejsou ještě hospodářsky a finančně upevněna, až o polovinu po 2 roky od jejich založení, popř. po 2 roky následující po podstatném rozšíření členské a půdní základny družstva. Za podstatné rozšíření členské a půdní základny se považuje, jestliže družstvo zvětší výměru obhospodařované půdy během dvou let o více než polovinu, převážně sdružením půdy novými členy družstva.
(28) Snížení daně má odpovídat finanční a hospodářské situaci družstva. Proto bude pravidelně větší v prvém roce po založení nebo podstatném rozšíření družstva a menší ve druhém roce. V prvém roce je možno vyměřenou daň snížit např. o 30 % až 50 % a ve druhém roce o 10 % až 30 %. Národní výbor přihlíží při poskytnutí výše slevy též k podmínkám uvedeným v odstavci 19.
(29) Celkové snížení daně podle § 9 odst. 1 a 2 zákona může činit nejvýše polovinu daně vyměřené podle § 8 odst. 1 až 3.